Officiële juryselectie

De beste voorstellingen van het moment, volgens de Nederlandse Toneeljury!
De dingen die voorbijgaan – Toneelgroep Amsterdam/Toneelhuis, De Vader – Senf Theaterpartners ism Kik Productions, RACE – Het Nationale Theater, De Warme Winkel speelt De Warme Winkel – De Warme Winkel, Risjaar Drei – Toneelhuis / Olympique Dramatique, DAD – Nasrdin Dchar / Theaterbureau de Mannen, Volpone – Dood Paard, Ivanov – Toneelschuur Producties / Nina Spijkers, Troje Trilogie – Toneelschuur Producties / Paul Knieriem, Five Easy Pieces – Campo / Milo Rau, Zvizdal – Berlin / Het Zuidelijk Toneel. Bijzondere vermelding voor Mens – Wende Snijders.

De kaartverkoop start op 1 juli via de website van Stadsschouwburg Amsterdam.

TF LOGO 2017 NTF officiele juryselectie GOUD

De dingen die voorbijgaan

Toneelgroep Amsterdam / Toneelhuis

de Nederlandse Toneeljury:

“Indrukwekkende coproductie tussen het Antwerpse Toneelhuis en Toneelgroep Amsterdam, in regie van Ivo van Hove. Op uitnodiging van de Ruhrtriennale verbonden TA en Van Hove zich voor drie jaar aan het werk van Louis Couperus, ...”

Risjaar Drei

Toneelhuis | Olympique Dramatique

de Nederlandse Toneeljury:

“Elke nieuwe Richard III moet zijn positie veroveren in de rij van alle voorgaande versies. Deze Risjaar Drei doet dit onmiddellijk. In vet Antwerps/Vlaams gezet door Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal sleurt ook deze ...”

De vader

Senf theaterpartners i.s.m. Kik Productions

de Nederlandse Toneeljury:

“In een steeds iets versoberder decor zien we de verwarring van een man die door Alzheimer niet meer op zijn waarneming kan vertrouwen, maar toch steeds blijft geloven dat zijn ogen hem wel de werkelijkheid ...”

RACE

Het Nationale Theater

de Nederlandse Toneeljury:

“In een vertaling van Pieter en Sacha Hilhorst brengt Eric de Vroedt Race, een met showelementen doorvlochten advocatenverhaal over de verhoudingen tussen zwart en wit. De acteurs gooien naast hun soms verbeten teksten hun lichaam ...”

de Nederlandse Toneeljury:

“Het oeuvre van De Warme Winkel heeft een grillig en verrassend karakter. De voorstelling De Warme Winkel speelt De Warme Winkel is onmiskenbaar een hoogtepunt in dat oeuvre. Waar kijk je als bezoeker naar? De ...”

Dad

Theaterbureau de Mannen / coproductie De Verlichting

de Nederlandse Toneeljury:

“Onze samenleving heeft maar weinig nodig om in vlam te schieten. Er is grote nood aan luisteren, overbrugging, begrip en inlevingsvermogen. Nasrdin Dchar doet in DAD opnieuw een ontroerende poging. Zijn jeugdverhaal uit Steenbergen, zijn ...”

Volpone

Dood Paard

de Nederlandse Toneeljury:

“In een periode dat iedereen Shakespeare herdenkt vanwege het feit dat hij vierhonderd jaar geleden stierf, komt Dood Paard juist met een vrij onbekend stuk van een tijdgenoot van de jarige bard: Volpone van Ben ...”

TROJE TRILOGIE

Toneelschuur Producties / Paul Knieriem

de Nederlandse Toneeljury:

“Wat een geweldig idee om deze trilogie van Koos Terpstra weer op te voeren, en wat een overdonderende uitvoering; vol grote emoties, brede regiebewegingen, en pijnlijk-scherp samenspel. We zitten als toeschouwers dicht op de huid ...”

IVANOV

Toneelschuur Producties / Nina Spijkers

de Nederlandse Toneeljury:

“Spijkers toont wederom haar talent in het regisseren van een klassieker. Ivanov, in een mooie bewerking van Casper Vandeputte en Spijkers zelf, heeft vaart, humor en een fantastisch acteursensemble. Het spelplezier spat er vanaf. Sterke ...”

FIVE EASY PIECES

Campo / Milo Rau

de Nederlandse Toneeljury:

“Regisseur Milo Rau (nieuw artistiek leider van NTGent) heeft met Five Easy Pieces een reconstructie gemaakt van de zaak Dutroux, waarin de verschillende perspectieven van dit drama worden belicht. Inclusief de complexiteit van het verdeelde ...”

ZVIZDAL

Berlin - coproductie Het Zuidelijk Toneel

de Nederlandse Toneeljury:

“In Zvivdal toont Berlin een hartverwarmende en schrijnende inkijk ik het leven van het bejaarde echtpaar Pétro en Nadia, die na de kernramp in Tsjernobyl een zelfverkozen eenzaamheid aangaan door het besmette gebied niet te ...”