© Anna van Kooij

TONEELPRIJZEN UITGEREIKT TIJDENS GALA VAN HET NEDERLANDS THEATER 2016

Zondag 11 september zijn ter afsluiting van het Nederlands Theater Festival de VSCD Toneelprijzen uitgereikt, tijdens het Gala van het Nederlands Theater in Stadsschouwburg Amsterdam. Hans Kesting en Wine Dierickx ontvingen daar de Louis d’Or en Theo d’Or, de prijzen voor de meest indrukwekkende mannelijke en vrouwelijke dragende rol. De Colombina en Arlecchino, prijzen voor de beste bijdragende rol, gingen naar Ilke Paddenburg en Risto Kübar. De VSCD Mimeprijs ging naar Als je maar hard genoeg rent, weet niemand meer waar je bent van Theater Artemis, Toneelgroep Oostpool/Theater Sonnevanck wonnen de Gouden Krekel voor de meest indrukwekkende productie met Bromance en Sanne Danz ontving de Gouden Krekel voor de meest indrukwekkende podiumprestatie voor haar decorontwerp van Alice in Wonderland door MAAS theater en dans. Ola Mafaalani ontving de Prosceniumprijs voor haar wezenlijke bijdrage aan het Nederlands toneel. En de Regieprijs ging naar Thibaud Delpeut voor Een soort Hades van Theater Utrecht. Ook werd de ACT Award uitgereikt aan Joop Mulder, voor de kans die hij acteurs biedt voor het maken van bijzondere locatievoorstellingen.

Bekijk hier alle foto’s die gemaakt zijn tijdens het Gala van het Nederlands Theater! (Fotografie door Anna van Kooij.)

Winnaar Theo d’Or prijs voor beste vrouwelijke dragende rol:

WINE DIERICKX voor haar rol in Helpdesk van Wunderbaum
De jury: “Wine Dierickx speelt, in deze (bijna) solovoorstelling, een fascinerend en opwindend figuur in de rol van Karen; een vrouw die in futuristische setting het leven van anderen op bestelling eenvoudiger maakt. Met de eenzaamheid die Dierickx verbeeldt, geeft ze energie aan niks. Maar langzaamaan raakt ze gefrustreerd en in die tragische ontwikkeling die ze doormaakt gaat de voorstelling heel erg over het nu. Geweldig om te zien hoe ze razendsnel wisselt, tussen talloze rollen als coole adviseur – en zichzelf, Karen. Ongelofelijk uitgekiend bespeelt Dierickx de toeschouwer met deze haast wiskundige schakeling tussen emoties en telefoongesprekken.”

Winnaar Louis d’Or prijs voor beste mannelijke dragende rol:

HANS KESTING voor zijn rol in Kings of War van Toneelgroep Amsterdam
De jury: Hans Kesting voegt zich vrijwel onzichtbaar in de krokodillenvijver van de macht. Eenmaal aanwezig is hij nietsontziend en genadeloos in zijn vraatzucht naar een allesverslindende alleenheerschappij. Hij lapt niet alleen de heersende moraal van het Engelse hof aan zijn laars, maar ook alle regels van de voorstelling. Het acteurschap van Kesting levert altijd een plus op in de voorstelling, wat hij toevoegt aan energie is onvoorstelbaar. Hans Kesting is iemand voor wie je naar een voorstelling gaat – en hij verblufte de jury twee keer dit seizoen in zowel Kings of War als in De Welwillenden.”

Winnaar Colombina prijs voor de beste vrouwelijke bijdragende rol:

ILKE PADDENBURG voor haar rol in Een soort Hades van Theater Utrecht
De jury: “Ilke Paddenburg speelt de dochter zo kwaadaardig en toch kwetsbaar dat ze je tot het laatste moment in het ongewisse laat of zij slachtoffer is in dit familiedrama óf een meisje met een urgent trauma dat geen andere uitweg weet dan op deze manier haar vader te vonnissen. Haar diepe wanhoop speelt Paddenburg zo concreet dat je het bijna kan vastpakken. Je wilt geen sympathie voor haar krijgen terwijl je dat gevoelsmatig haast wel zou moeten. In het geraffineerde samenspel met Hein van der Heijden, vormt dit duo de koppeling tussen de wereld van de gekte en de wereld van het publiek. Zij lijken beide grotendeels normale mensen, toch is een van hen gek… maar wie? Prachtig gespeeld. Paddenburg verraste de jury tevens in De Wilde Eend met ook daar haar spel dat de toeschouwer telkens dwingt om zich tot haar te verhouden.”

Winnaar Arlecchino prijs voor de beste mannelijke bijdragende rol:

RISTO KÜBAR voor zijn rol in Dit zijn de namen van NTGent
De jury:Als nieuwkomer verrast Risto Kübar. Aangrijpend en ontroerend weet hij de smart, angst, onzekerheid en het jong zijn te verbeelden. Als opgejaagd wild in zijn rol als De Jongen in Dit zijn de namen. Brutaal en speels daagt hij voortdurend de inspecteur uit, en zakt hij steeds weer van het talud: heel lijfelijk. Met het grote weten dat Kübar met zich meedraagt, is hij het gevaar, het ding dat kan ontploffen. Hij is nadrukkelijk aanwezig als symbool voor de mythische proporties van deze vertelling. Met iets instinctiefs in zijn spel, als of hij elk moment kan aanvallen, draagt hij de spanning van de hele voorstelling.”

Winnaar Regieprijs:

THIBAUD DELPEUT, voor de meest indrukwekkende regieprestatie van het afgelopen seizoen
De jury: “De zoektocht van de mens naar duiding en zingeving, een thema dat Delpeut vaker aangrijpt, slaat in Een soort Hades genadeloos over op de toeschouwers. In de portretten van allerlei bewoners van een psychiatrisch ziekenhuis raken we onze grip volledig kwijt op wat waar is en wat niet. We moeten ons overgeven aan het wereldbeeld, en het levenstempo van deze ‘anderen’ op het toneel.”

Winnaar Prosceniumprijs:

OLA MAFAALANI, voor haar wezenlijke bijdrage aan het Nederlands toneel
De jury: “Mafaalani heeft in haar jaren bij NNT laten zien dat je met theater politiek kunt bedrijven. Zij maakte school met theater als plek waar mensen uit de samenleving bijeenkomen. In haar brutale bewerkingen van de grote klassieke titels en nieuwe stukken, meestal in samenwerking met Ko van den Bosch, laat ze toeschouwers nadenken over wezenlijke, maatschappelijke vragen, variërend van politiek en filosofisch tot persoonlijk.”

Winnaar VSCD Mimeprijs:

Als je maar hard genoeg rent, weet niemand meer waar je bent van Theater Artemis
De jury: “In Als je maar hard genoeg rent, weet niemand waar je bent rent de voorstelling letterlijk en figuurlijk dwars door het theater als ‘heiligdom’ heen, een plaats waar je stil en aandachtig moet zijn. Het gevolg is dat publiek, jong en oud, op het puntje van hun stoel zit. Jetse Batelaan heeft hiermee een voorstelling neergezet die achter de schermen van leven en de dood kijkt, die het onbenoembare abstracte van leven en sterven voor een gefascineerd publiek van alle leeftijden concreet maakt. Prachtig is het hele idee van het vertellen van verhalen door de tijden heen, de tijd die verstrijkt en ook stilstaat, zoals dat alleen in het theater kan.”

Winnaar Gouden Krekel voor meest indrukwekkende jeugdproductie:

Bromance van Toneelgroep Oostpool/Theater Sonnevanck
De jury: “Tekstschrijver Joachim Robbrecht, regisseur Timothy de Gilde, vormgeefster Janne Sterke en componist Bart Rijnink blijken weer een gouden kwartet: taalgebruik, regie, vormgeving en soundscape zijn strak, snel, efficiënt, raak en to the point. De heftige driehoeksverhouding vol bravoure kruipt stiekem onder je huid kruipt, om daar venijnig te jeuken als ook zacht te strelen. Een knappe voorstelling, over een gevoelig onderwerp, die broeit vanaf de eerste seconde tot de laatste minuut.”

Winnaar Gouden Krekel meest indrukwekkende podiumprestatie:

SANNE DANZ – voor haar decorontwerp van Alice in Wonderland van MAAS theater en dans
De jury: Het telkens van uitzicht verspringende, geometrische decor van Danz speelt met het schier onmogelijke gegeven dat Alice van lengte verandert. Danz jongleert secuur met doorkijkjes, gezichtsbedrog en perspectief. Als in een kijkdoos zuigt het bedwelmende decor de toeschouwer de voorstelling in, mee op avontuur met Alice.”

Winnaar ACT Award:

JOOP MULDER
“Al 35 jaar zorgt Joop met Oerol ervoor dat veel acteurs de kans krijgen om bijzondere locatie voorstellingen te maken.”

Het in memoriam tijdens het Gala van het Nederlands Theater werd mede mogelijk dankzij:
Theatercollectie, Bijzondere Collecties UvA (Stichting TiN), De Theaterkrant, Theater Artemis, Theater Rast, Rob Becker, Frederik Beyens , Maarten Brinkgreve, Roland Gerrits, Miriam Guttmann, Hans Hordijk, Cuny Janssen , Marcel Krijgsman, Philip Mechanicus, Bas Pinkse en De Amsterdamse JeugdteJAterschool.


Over de jury’s:
De Nederlandse Toneeljury bestaat uit: Ferry Mingelen (voorzitter), Walther van den Heuvel (vicevoorzitter), Cecile Brommer, Keimpe de Jong, Anneke van der Linden, Wybrich Kaastra, Jeannette Smit en Karin Veraart.

De Jury van de VSCD Mimeprijs bestaat uit: Cees Debets (voorzitter), Michèle Bouwmans, Paul van der Laan, Roy Peters, Ine te Rietstap, en Erica Smits.

De Jury van de Gouden Krekels bestaat uit: Arjen Berendse (voorzitter), Raoul Boer, Annette Embrechts, Anoek Jentjens, Gonny Gaakeer, Colette van Wees en Hillechien Steenbruggen.

VSCD
De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) is de belangrijkste belangenbehartiger van theaters en concertgebouwen. Podiumkunstenaars dragen krachtig bij aan het kunstklimaat en zijn het kapitaal van theaters en concertgebouwen. Hun prestaties verdienen bijzondere aandacht en een groeiend publiek. Daarom reikt de VSCD elk jaar prijzen uit in verschillende genres voor de indrukwekkendste podiumprestaties.

Download hier het volledige juryrapport