© Anna van Kooij

Theo d’Or

Meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol

WINNAAR THEO D’OR 2017:
Romana Vrede voor haar rol in RACE van Het Nationale Theater

De jury: “Vrede speelde een sterk seizoen. Naast haar rol in Guess who’s back van The Young Gangsters en haar solovoorstelling over haar zoon: Who’s afraid of Charlie Stevens, creëert ze in RACE een superieure rol als Susan. IJzersterk hoe ze zich als stagiaire een centrale positie weet te verwerven en voelbaar ongemak op het toneel en in de zaal teweegbrengt. In zowel haar zorgvuldig geplaatste teksten als haar sterk fysieke aanwezigheid straalt ze uit dat ze hier een groot verhaal te vertellen heeft. Regisseur Eric de Vroedt, Romana Vrede en de gehele NT ploeg maakten met RACE een voorstelling die niet ophoudt bij het applaus, maar een confronterende werkelijkheid toont en een opdracht meegeeft aan ons allemaal. Onze samenleving staat voor een grote uitdaging. En of we het nu via de confrontatie of met theedrinken uitvinden; we kunnen onze ogen niet blijven sluiten voor alledaags racisme.” Lees hier het volledige juryrapport.

GENOMINEERDEN 2017:

VSCD Toneelprijs

Prijsuitreiking:

zo 17 sept 19.30 Uur SSBA Laatste kaarten

Romana Vrede

voor haar rol in RACE

de Nederlandse Toneeljury:

“IJzersterk hoe Romana Vrede een centrale positie weet te verwerven en voelbaar ongemak op het toneel en in de zaal weet te creëren. In zowel haar zorgvuldig geplaatste teksten als haar sterk fysieke aanwezigheid straalt ze uit dat ze hier een groot verhaal te vertellen heeft.”

Karina Smulders

voor haar rol in Hedda Gabler van Theater Utrecht

de Nederlandse Toneeljury:

“Karina Smulders schakelt in deze rol loepzuiver van neurotisch naar trots, van verbitterd naar triomfantelijk, van manipulatief naar slachtoffer. Haar spel is geraffineerd en gelaagd, met subtiele gebaren en gezichtsuitdrukkingen duidt ze de vreselijke gevolgen van haar gedrag en haar lot.”

Janneke Remmers

voor haar rol in TROJE TRILOGIE

de Nederlandse Toneeljury:

“Janneke Remmers is de spil van de trilogie die zich in omgekeerde volgorde afspeelt. Op het moment dat de voorstelling begint, zien we een heldin die door het leven murw is gebeukt. De frisse, onopgesmukte, secure speelstijl maakt dat je haar personage met gepaste bewondering volgt en meebeweegt met alles wat haar raakt.”

Jacqueline Blom

voor haar rol in Ondertussen in Casablanca van Het Nationale Theater

de Nederlandse Toneeljury:

“Zoals Jacqueline Blom haar totale fysiek gebruikt om de rol van wereldberoemd actrice neer te zetten: daar gaat je hart sneller van kloppen. IJdelheid is haar vreemd. Alle aandacht richt ze op de verbeelding: een vorm van gestuurde, ingekapselde gekte. De energie spat ervan af en toch genoeg beheerst om samenspel niet in de weg te staan.”

Ferry Mingelen (voorzitter): “Liefde voor toneel en vakmanschap, dat verbindt ons. Dus streven we naar een mooie brede selectie. Dat is mijn inzet als juryvoorzitter. Of het lukt, moet nog blijken, want ik heb tenslotte meer verstand van politiek.”

De Nederlandse Toneeljury selecteerde de elf beste toneelvoorstellingen van het moment, de Officiële Juryselectie van het festival! Ook nomineerde zij diverse acteurs voor de belangrijkste Toneelprijzen van Nederland, die uitgereikt worden op het Gala van het Nederlands Theater.

Louis d’Or

de Nederlandse Toneeljury

Colombina

de Nederlandse Toneeljury

Arlecchino

de Nederlandse Toneeljury