© Koen Broos

Beckett Boulevard

De Koe

Een Faustiaanse afdaling naar de plekken waar de macht zich bevindt. Ergens in het midden, zo lijkt het.

We stellen ons voor dat het alledaags begint. Met een actrice (Natali Broods), die haar spelende leven beu is en op de oprichting van een politieke partij zint. Waarom niet?

En waarom zou de eerste scène zich niet afspelen in restaurant Ostend Queen op de bovenste verdieping van het Kursaal in Oostende, waar zij in een gesprek met haar ex-man (Willem de Wolf) haar plannen uit de doeken doet. En waarom zou zich na verloop van tijd niet een ober (Peter Van den Eede) bij hen voegen? En waarom zou de politica in spe niet op de uitnodiging van deze ober ingaan om nog even naar beneden, naar het casino te gaan?

Zodat het stuk (en de politica) meteen kan vervreemden, meteen mee kan afdalen, en zich kan laten verleiden om nobele overtuigingen met lust, hebzucht, hoogmoed en faalangst te vermengen?

Natali zoekt zoals gezegd het midden. Maar ook Willem en Peter zoeken het midden. Het midden, dat door iedereen wordt gezocht, maar dat inmiddels al even hard – samen met iedereen – verdwijnt.

Beckett Boulevard, een stuk waarvan we weten dat het begint maar niet waar het eindigt.

A badly made play.

  • “Zoekend naar authenticiteit en geloofwaardigheid nemen ze zichzelf en het theater behoorlijk op de hak. Maar het gaat niet alleen over toneel in toneel, uiteindelijk gaat het te meer over theater in deze tijdgeest. In een wereld waar teveel onechte echtheid is, is sterk behoefte aan echte onechtheid. Als u het ziet, dan klinkt het logisch.”

    Het Parool
  • “Absurde misverstanden, spiegelingen en verdubbelingen die tot in het absurde worden doorgetrokken en bovendien drie spelers - Natali Broods, Willem de Wolf en Peter Van den Eede - die de kunst van het komedie spelen verstaan: dit alles maakt De Koe zo wonderlijk aantrekkelijk.”

    De Volkskrant
concept | tekst | spel Peter Van den Eede, Natali Broods, Willem de Wolf
beeld | geluid | techniek Bram De Vreese, Pol Geusens
met dank aan Matthias de Koning, Marlene De Smet, Jan Hautekiet, Tom Lenaerts
zo 4 sept 20.30 Uur Theater Bellevue Kaarten
HTF_logo_rgb