© Sanne Peper

De radicalisering van Sadettin K

Trouble Man | Frascati Producties

De Radicalisering van Sadettin K. zoekt antwoorden op vragen als: “Waarom ben ik niet geradicaliseerd?” en “Hoe zou ik wél kunnen radicaliseren?”

De Radicalisering van Sadettin K. is een maatschappijkritisch en hyperpersoonlijk portret, waarin Sadettin Kirmiziyuz de balans opmaakt in zijn werk en in zijn leven. De komst van zijn zoontje heeft zijn kijk op de wereld en daarmee zijn kijk op theater en zichzelf radicaal veranderd. Sadettin werd de afgelopen jaren vooral geprezen om de luchtige, grappige en eloquente manier waarop hij complexe thema’s als integratie, terrorisme en populisme ten tonele bracht. Maar wat hebben die voorstellingen nu eigenlijk teweeg gebracht? Zijn we een stap verder gekomen? Of is het tijd om iets veel radicalers te doen?
Waarom, vraagt hij zich af, ben ik eigenlijk nooit geradicaliseerd? Die vraag brengt hem naar Syrië, de Schilderswijk, zijn jeugd, zijn familieleden, maar ook naar rechtse blogs zoals Nederland mijn Vaderland. Hij beweegt zich tussen het perspectief van de radicale Syrië-ganger en dat van afvallige moslim die wordt verstoten door zijn eigen gemeenschap, maar tegelijkertijd wordt omarmd door het Westen. Die tweestrijd toont pijnlijke twijfels en ogenschijnlijk onoverbrugbare dilemma’s, maar ook de eenzaamheid en leegte achter de grap.

Hoe zijn wij hier terecht gekomen, vraag je je af. Maar vooral: hoe gaan we vanaf hier verder?

  • Haarscherpe solo over de scheidslijn tussen ironie en haat‘ ‘De Radicalisering van Sadettin K. is een belangwekkende voorstelling met een duidelijke boodschap. Die is hyperpersoonlijk en zit vol levenswijsheid.  ”

    Theaterkrant
  • In zijn nieuwste voorstelling is acteur en theatermaker Sadettin Kirmiziyüz messcherp en nietsontziend.

    Het Parool
  • Sadettin K. laat het publiek blozen van schaamte of ergernis, om direct daarna een schaterlach door de gelederen te stuwen. Heel sterk. Een afwisselend dwarse scherpe en dan weer geestige solo  ”

    De Volkskrant
concept | tekst | spel Sadettin Kirmiziyüz
eindregie Sarah Moeremans
dramaturgie Anoek Nuyens
decor Sacha Zwiers
kostuums Lotte Goos
licht Gé Wegman
techniek Henk Geurds
productieleiding Anouk Rutten
zakelijke leiding Albert van Andel
marketing | communicatie Dieke van der Spek
impactproductie Bernadette Kuiper
impresariaat Wilma Kuite (alles voor de Kunsten)
foto | grafische vormgeving Joost de Haas
scenefoto’s Sanne Peper
producent Trouble Man & Frascati Producties
do 8 sept 20.00 Uur SSBA Kaarten
HTF_logo_rgb

Klapvee

Als de Beren Komen & Inge Wannet

Stads­schouwburg Amsterdam
za 3, zo 4, ma 5, di 6, wo 7, do 8 sept