© Bart Grietens

De Wilde Eend

Liliane Brakema

‘Ik begrijp het niet. Waarom dingen gebeuren. Waarom mensen doen wat ze doen. Ik begrijp niet waarom mijn eend niet begrijpt dat alles in elkaar stort. Ze eet gewoon, loopt gewoon, kwaakt gewoon en zolang ze elke dag eten krijgt is ze volmaakt gelukkig.’ – De Wilde Eend (Henrik Ibsen)

Na een schandaal dat hun aanzien heeft geschaad, probeert de familie Ekdal een gelukkig leven te leiden. Wanneer de oude vriend Gregers Werle opduikt, komen familieverhoudingen onverwacht in een ander daglicht te staan. Struikelend over onthullingen uit het verleden, proberen zes individuen steeds opnieuw hun rol te vinden en hun relatie tot elkaar. Want wie ben je nog als dat niet lukt?

Een frisse, prikkelende remake van Ibsens klassieker

text and original concept Simon Stone
naar Henrik Ibsen
regie Liliane Brakema
vertaling Tom Kleijn  
spel Joost Bolt, Cas Enklaar, Theo de Groot, Sofieke de Kater, Ilke Paddenburg & Kevin Schoonderbeek
dramaturgisch advies Nina Aalders
decorontwerp Lisanne Hakkers
kostuumontwerp Ilona Overweg
geluidsontwerp & techniek Bauke Moerman
lichtontwerp Hendrik Walther
techniek Neal Groot
productie Vera Andeweg
met dank aan Marianne van Andel, Marjolijn Bonnike, Evelyn Brakema, Janine Brogt, Kemna Casting, Wim Conradi, Vera Hoogstad, Dyan Jakupovic, Hans Kemna, Ad van Kempen, Tom Kleijn, Bart Kusters, Leonie Luttik, Loesje Riethof, Simon Stone, de Theaterschool & Annebeth Vlietstra
mede mogelijk gemaakt door het Amsterdams Fonds voor de Kunst, de Elise Mathilde Stichting, Gravin van Bylandt Stichting, dewildeweg
wo 7 sept 20.30 Uur Theater Bellevue Uitverkocht
do 8 sept 20.30 Uur Theater Bellevue Laatste kaarten
TF juryselectie 2016
  • de Nederlandse Toneeljury:

    “Vrij naar Ibsen in de bewerking van Simon Stone weet Brakema in een toneelstuk van slechts één uur de essentie van De Wilde Eend treffend te vatten. In een decor van water, krukjes en ballonnen wordt een verbeelding gecreëerd van verborgen smart en ziel- snijdende conflicten. Soms gebracht met een verbazingwekkende luchtigheid, dan weer pikzwart. Een stuk waarbij het simpelweg genoeg is ogen, oren en hart open te stellen om diep geraakt te worden. Net afgestudeerd introduceert Brakema al een eigen regiestijl, waarin zij de emotionele kern van de personages een fysieke expressie geeft. Het wat ongemakkelijke gevoel dat dit teweeg brengt, maakt dat het des te harder binnenkomt.”