© Kurt Van der Elst

RACE

Het Nationale Theater

Twee gehaaide topadvocaten – de een zwart, de ander wit – worden benaderd door de rijke, witte zakenman Charles Strickland. Hij wordt ervan beschuldigd een zwarte vrouw in een hotel te hebben aangerand. Terwijl de media hem al hebben berecht als seksist en vooral als racist, beweert hij onschuldig te zijn. Als de zwarte stagiaire Susan zich iets te veel met de zaak bemoeit, barst op het advocatenkantoor een vlijmscherpe strijd los waarbij schuld, seks, leugens en ras een venijnige cocktail vormen. Hoe zwart-wit is deze zaak eigenlijk?

David Mamet schreef in 2009 dit toneelstuk met provocatieve humor en snelle dialogen. David Mamet won de prestigieuze Pulitzerprijs voor zijn toneelstuk Glengarry Glen Ross en hij kreeg twee keer een Oscarnominatie, voor zijn filmscenario’s The Postman Always Rings Twice en Wag the Dog. Regisseur en artistiek leider Eric de Vroedt ensceneert RACE als een razendsnelle advocatenshow met visueel spektakel en dubbelzinnige acts.

  • “Alledaags racisme met humor blootgelegd.”

    Trouw
  • “Strak en snappy, met goed gedoseerde slapstick-momenten.”

    Theaterkrant.nl
  • “Het spel is opvallend licht en heeft vaart.”

    NRC
Met Hein van der Heijden, Werner Kolf, Mark Rietman, Romana Vrede
Van David Mamet
Vertaling Pieter Hilhorst, Sacha Hilhorst
Regie Eric de Vroedt
Regie-assistentie Daria Bukvić
Dramaturgie Rezy Schumacher
Decorontwerp Maze de Boer
Kostuumontwerp Lotte Goos
Lichtontwerp Bernie van Velzen
Geluidsontwerp en songteksten Remco de Jong, Florentijn Boddendijk
Website hnt.nl/RACE
do 14 sept 20.30 Uur SSBA Kaarten
vr 15 sept 20.30 Uur SSBA Kaarten
TF LOGO 2017 officiele juryselectie GOUD
  • de Nederlandse Toneeljury:

    “In een vertaling van Pieter en Sacha Hilhorst brengt Eric de Vroedt Race, een met showelementen doorvlochten advocatenverhaal over de verhoudingen tussen zwart en wit. De acteurs gooien naast hun soms verbeten teksten hun lichaam in de strijd en dat levert een flitsende voorstelling op die het racismedebat een andere toon meegeeft.”