24 – 26 jan NTF Rotterdam | 21 -22 feb NTF Heerlen

De laatste nominaties voor de Toneelprijzen 2016 zijn bekend

3 juni 2024

Vrijdagavond 3 juni heeft juryvoorzitter Ferry Mingelen namens de Nederlandse Toneeljury de allerlaatste nominaties voor de VSCD Toneelprijzen bekendgemaakt in het AVROTROS-radioprogramma Opium op 4. Gijs Scholten van Aschat en Sanne den Hartogh zijn genomineerd voor de Louis d’Or, naast Hans Kesting en Joris Smit die al eerder genomineerd waren. Malou Gorter en Maria Kraakman nemen het op tegen Tjitske Reidinga, Chris Nietvelt en Wine Dierickx voor de Theo d’Or. Eelco Smits en Hein van der Heijden zijn genomineerd voor de Arlecchino, daarmee vullen zij Mark Rietman en Risto Kübar aan. En tot slot is Ilke Paddenburg genomineerd voor de Colombina, naast de al eerder genomineerden Sylvia Poorta en Anna Raadsveld. Op 11 september 2016 worden de prijzen uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlands Theater ter afsluiting van het Nederlands Theater Festival. 

De Nederlandse Toneeljury over de genomineerden:

Genomineerd voor de Louis d’Or (prijs voor de meest indrukwekkende mannelijke dragende rol)
Sanne den Hartogh voor zijn rol in De Wereldverbeteraar van Toneelschuur Producties / Erik Whien
De jury: “De wijze waarop Sanne den Hartogh de boog continue gespannen houdt en je onontkoombaar zijn wereld in trekt, getuigt van een waanzinnige acteerprestatie. De ingehouden emoties die doorklinken in zijn stem geven zijn monoloog een bijzondere geladenheid. In de regie en enscenering van Whien komt Den Hartogh volledig in zijn kracht.

Gijs Scholten van Aschat voor zijn rol in Het jaar van de kreeft van Toneelgroep Amsterdam
De jury: “Gedurfd, zoals Gijs Scholten van Aschat buiten zijn comfortzone stapt in een soort postmoderne dans van woorden. Geen acteren zoals je dat van hem verwacht, maar een choreografie van stem en lichaam. Het fenomenale spel van Scholten van Aschat schakelt op unieke wijze tussen tekst en metatekst – verteller en personage. Knap hoe hij de spanning opbouwt, vasthoudt en er steeds weer een laag aan toevoegt. Een intens en intriest portret van een fragiele man, hunkerend naar liefde.”

Genomineerd voor de Theo d’Or
(prijs voor de meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol)
Malou Gorter voor haar rol in Borgen van het Noord Nederlands Toneel
De jury: “De voorstelling Borgen is een soort schip dat zich langs ingewikkelde politieke vraagstukken manoeuvreert. Een enorme prestatie hoe Malou Gorter dat schip door de scènes heen laveert, door altijd steady aanwezig te zijn maar zonder te bepalend te zijn, haar spel is nooit te groot of te klein. Zo maakt zij mede Borgen tot een voorstelling die nog een lange tijd resoneert.

Maria Kraakman voor haar rol in Het jaar van de kreeft van Toneelgroep Amsterdam
De jury: “Maria Kraakman weet in haar spel feilloos de tragiek van de hunkering te tonen, de pijn die dit doet uit zij ‘mooi’ in een afwisseling van spelen en vertellen. Haar acteerprestatie fascineert door de overtuiging waarmee zij iemand portretteert die onvoorstelbaar ver gaat in het blijven geloven in een onmogelijke liefde. Zoals Kraakman aardsheid combineert met uitzinnige fysieke overgave, is fenomenaal.

Genomineerd voor de Arlecchino
(prijs voor de meest indrukwekkende mannelijke bijdragende rol)
Eelco Smits voor zijn rol in Glazen Speelgoed van Toneelgroep Amsterdam
De jury: “Eelco Smits is het cement van de voorstelling. Het is niet de meest in het oog springende rol, maar als je goed kijkt, passeert een sprekende reeks aan emoties zijn gezicht. In prachtig, subtiel spel probeert hij keer op keer lucht toe te laten in een verstikkende gezinssituatie, zie je hem worstelen en bijna ten onder gaan. Onnadrukkelijk doch zeer sensitief spel.”

Hein van der Heijden voor zijn rol in Een soort Hades van Theater Utrecht
De jury: “Nog lang nadat de acteurs van het toneel zijn, worstel je met de twijfel of de man die Hein van der Heijden speelt nou de schuldige is in dit familiedrama, of het slachtoffer. Indrukwekkend en tot tranen roerend zet hij diepe frustratie neer van een vader die niet in staat is contact met zijn dochter te leggen. Van der Heijden weet een onvoorwaardelijke sympathie op te roepen, zelfs al zou hij schuldig zijn …”

Genomineerd voor de Colombina
(prijs voor de meest indrukwekkende vrouwelijke bijdragende rol)
Ilke Paddenburg voor haar rol in Een soort Hades van Theater Utrecht
De jury: “Ilke Paddenburg speelt de dochter zo kwaadaardig en toch kwetsbaar dat ze je tot het laatste moment in het ongewisse laat of zij slachtoffer is in dit familiedrama óf een meisje met een urgent trauma dat geen andere uitweg weet dan op deze manier haar vader te vonnissen. Haar diepe wanhoop speelt Paddenburg zo concreet dat je het bijna kan vastpakken. Je wilt geen sympathie voor haar krijgen terwijl je dat gevoelsmatig haast wel zou moeten. Prachtig gespeeld.”

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Het Nederlands Theater Festival houd je met plezier op de hoogte van nieuws over het festival. Je kunt je op elk moment weer uitschrijven door ‘Unsubscribe' aan te klikken onderaan onze nieuwsbrieven.

Venster sluiten