De 11 meest indrukwekkende voorstellingen ’23/’24
13 december 2024
Vandaag maakt de Nederlandse Toneeljury met trots en plezier de Officiële Juryselectie bekend: de elf meest indrukwekkende voorstellingen van het seizoen ’23-’24.
De Nederlandse Toneeljury:“Een seizoen barstensvol gevarieerd en uiterst spannend en uitdagend theater waarin nieuwe, waardevolle ontmoetingen plaatsvinden. Tussen Westen en Mondiale Zuiden, orale en geschreven traditie, tussen diverse manieren van weten en zijn. Deze signalering kun je als volgende stap lezen in de zoektocht naar een nieuwe verbeelding van een collectief wij.”
Ook de WijkJury maakt haar keuze bekend.
De WijkJury Den Haag kiest voor de Bananengeneratie van Theater Oostpool. Onderaan meer informatie over de Keuze van de WijkJury Den Haag.
De Nederlandse Toneeljury 2023-2024:
Abdelkader Benali (voorzitter) presentator, programmamaker | Marjorie Boston programmeur De Schuur en directeur RIGHTABOUTNOW INC.| Tommie van Eck directeur De Purmaryn | Rehana Ganga programmamaker Het Nationale Theater | Peter Hendrikx directeur performing De Nieuwe Oost & Theater a/d Rijn | Patricia Lim kostuumontwerper | Han van Wieringen schrijver, vertaler, criticus | Dianne Zuidema directeur Schouwburg Amstelveen.
De Nederlandse Toneeljury kwam voor het Nederlands Theater Festival tot de volgende selectie (in alfabetische volgorde):
GROTE ZAAL
Antigone in de Amazone - NT Gent (B) / Milo Rau
Uit het juryrapport: “Antigone in de Amazone is even radicaal als onontkoombaar politiek theater. Het is een ontmoeting van twee werelden: tussen het Westen en het Globale Zuiden, tussen de machtige neoliberale machine en inheemse landlozen, tussen fictieve en werkelijke tragedie. Indrukwekkend zijn ook de ijzingwekkende prestaties van de inheemse actievoerders op beeld.”
Brideshead Revisited -De Warme Winkel
Uit het juryrapport: “In de voorstelling Brideshead Revisited gaat Florian Myjer op zoek naar zijn fascinatie voor het boek Brideshead Revisited van Evelyn Waugh en onderzoekt welke invloed dat boek, het onderwerp en de personages, op hem hebben gehad. We volgen Myjer in zijn reis door de tijd als hij elke keer een andere insteek kiest voor die te maken toneelbewerking.”
HERFST – Ryan Djojokarso
Uit het juryrapport: “HERFST is een briljante en aangrijpende voorstelling over dood en rouw uitgevoerd met performers uit de opera, de dans en het traditionele teksttheater. Ryan Djojokarso brengt het publiek in het laatste deel van een drieluik op spectaculaire en tegelijk verstilde wijze een theatraal en beeldend verhaal over hoe eenzaam het kan voelen als je een dierbare verliest.”
Opening Night – De Hoe (B)
Uit het juryrapport: “De voorstelling Opening Night is gerangschikt rond een kusscène uit de gelijknamige film van Cassavetes. Het stuk handelt over oud zijn én jong zijn. Over regels volgen én de chaos laten bestaan, het echte najagen én het gespeelde. De synthese van deze veronderstelde tegenstellingen lijkt het ingrediënt te zijn waarmee de toneelavond op spanning is gezet. Het levert een bomvolle, prachtige montage op, waarin alle acteurs even gloedvol en warm staan te acteren.”
Tijd zal ons leren – Het Nationale Theater | Romana Vrede
Uit het juryrapport: “Tijd zal ons leren was een van de grote theatergebeurtenissen van afgelopen seizoen. Je kan het zelfs een theater interventie kunnen noemen: verplichte kost op scholen en in woonkamers. In de voorstelling doet Vrede diepgaand onderzoek naar hedendaagse vraagstukken gekoppeld aan historische discussiepunten die men vaker schuwt dan openlijk bespreekt.”
KLEINE ZAAL
A Case for the Existence of God – Theater Rotterdam/Erik Whien
Uit het juryrapport: “A Case for the Existence of God is een intelligente, gevoelige verkenning van de complexiteit en de onwennigheden rond hedendaagse masculiniteit en vaderschap. Een ontmoeting tussen twee jonge mannen, die met elkaar in gesprek raken over geld, werk, zichzelf, hun dochters en hun mogelijke vriendschap.”
Cadela Força – Capítulo I: A noiva e o boa noite Cinderela – Carolina Bianchi y Cara de Cavalo & Metro Gestão Cultural / Frascati Producties
Uit het juryrapport: “The Power of the Bitch, zo laat de titel zich vertalen, en het levert indrukwekkend, overrompelend en unheimisch theater op. Halverwege de performance kondigt Bianchi aan een cocktail met een date rape drug te zullen nemen en langzaam zakt ze weg totdat ze bewusteloos is. Daarop volgt een bad trip opgevoerd door dansers en performers.”
SPAfrica – Studio Julian Hetzel
Uit het juryrapport: “In SPAfrica slaat meester-provocateur Julian Hetzel de handen ineen met de briljante Zuid-Afrikaanse performer Ntando Cele. Het resultaat is een indrukwekkende performance die je ethische denkkaders door elkaar husselt en die je als toeschouwer uitdaagt je eigen vooroordelen en privileges onder de loep te nemen.”
Showmeister – Theater Oostpool / Jan Hulst en Kasper Tarenskeen
Uit het juryrapport: “Onder de vlag van Theater Oostpool maakten Jan Hulst en Kasper Tarenskeen de publiekslieveling Showmeister, een voorstelling over een gesubsidieerd toneelgezelschap in zwaar weer. Per toeval ontstaat er een samenwerking met de stervoetballer Mario Peters (Jim Bakkum). De terminaal zieke voetballer wil een musical maken over zijn ziekte. En waarom zou dat nu geen doorwrocht en diepgaand toneel kunnen opleveren?
Who’s afraid of Oscar Wilde – Compagnie Red Yellow & Blue
Uit het juryrapport: “De voorstelling, die in taal en vorm een riff vormt op Who’s afraid of Virginia Woolf van Edward Albee, is een scherpzinnig relatiedrama waarin hedendaagse queer dilemma’s rondom het krijgen van kinderen en ouderschap ter discussie staan. Twee stellen bespreken de verlangens en (on)mogelijkheden om (samen) kinderen te krijgen.”
LOCATIEVOORSTELLING
De Waarheidscommissie – Action Zoo Humain (B) / Chokri Ben Chikha
Uit het juryrapport: “Met de eerste Waarheidscommissie ooit in Nederland vraagt Chokri Ben Chikha/Action Zoo Humain aandacht voor de onderbelichte, koloniale erfenis van de human zoo. Ook Nederland stelde tot diep in de 20ste eeuw duizenden mannen, vrouwen en kinderen als ‘exotisch’, ‘wild’ en ‘primitief’ tentoon in zogenaamde ‘mensentuinen’. Beïnvloedt de human zoo vandaag nog steeds het maatschappelijke denken?
Naar voorbeeld van de ‘Waarheids- en Verzoeningscommissie’ uit Zuid-Afrika spreken getuigen zich uit in woord, beeld en beweging op treffende locaties van white establishment in die steden waar ooit een human zoo heeft gestaan. De kijker wordt daar uitgedaagd niet langer vanuit het pluche toe te kijken, maar mee te denken en te doen. “
DE KEUZE VAN WIJKJURY DEN HAAG
De WijkJury is in 2009 op initiatief van Adelheid Roosen, theatermaker en artistiek leider van Female Economy, in het leven geroepen en is ondertussen uitgegroeid tot 22 WijkJury’s in Nederland en België. Een nieuwe groep frisse ongeoefende ogen bezoekt een flinke reeks voorstellingen, hun favoriete voorstelling wordt gekroond als Keuze van de Wijkjury. Net als vorig jaar eert de WijkJury de maker van hun keuze tijdens het Gala van het Nederlands Theater en heeft de Wijkjury een plek in het programma van het Nederlands Theater Festival. Dit jaar is het voor het eerst de beurt aan WijkJury Den Haag.
De WijkJury Den Haag kiest voor De Bananengeneratie van Theater Oostpool / Charli Chung:
“De Bananengeneratie is een actuele must-see voorstelling waarin (Oost-)Aziatische Nederlanders met een lach en een traan hun verhaal vertellen en afrekenen met de clichés en stereotypen waar zij mee te maken hebben.”
De Wijkjury Den Haag 2023-2024 bestaat uit:
Andjanie, Aryewinder, Ayoub, Bruce, Frandjescka, Magdalena, Mehamed, Monika.