4 t/m 14 september 2025 Amsterdam

De Officiële Juryselectie 2020 is bekend!

8 juli 2024

Foto's: Sanne Peper, Kurt Van der Elst, Reyer Boxem, Julian Maiwald, Michiel Devijver

Van donderdag 3 tot en met zondag 13 september 2020 toont het Nederlands Theater Festival de beste theaterproducties van het afgelopen theaterseizoen. De Nederlandse Toneeljury, onder leiding van Hadassah de Boer, selecteerde de negen beste producties van het moment. Vandaag maakte de jury haar selectie bekend. Als gevolg van de regelgeving rond het coronavirus kunnen niet alle geselecteerde producties gespeeld worden.

Van de geselecteerde producties zijn Weg met Eddy Bellegueule, Dagboek van een leeg bed, Dear Winnie, Immens en Angels in America live te bezoeken. Omlijst met een live programma laten we de registratie van Othello  zien. En we hebben de première van de documentaire Orestes in Mosul: the making of.

Het Nederlands Theater Festival opent op 3 september met de Staat van het Theater en sluit feestelijk af op zondag 13 september. De kaartverkoop start 9 juli om 9.00 uur.

GEKNAKT IN VOLLE BLOEI
De Nederlandse Toneeljury over haar selectie van seizoen 2019-2020

De Nederlandse Toneeljury heeft bewondering voor alle gezelschappen, producenten, makers en spelers. De coronacrisis betekent een onzekere tijd die ons allemaal raakt en waarin we alleen in gezamenlijkheid, met gedeelde pijn, de omstandigheden te lijf kunnen gaan. Iedereen zet de schouders eronder om te laten zien wat voor moois er door onze sector wordt gemaakt. De jury is blij daar haar selectie van de beste theaterproducties van het afgelopen seizoen aan toe te kunnen voegen. We zien nu een grote vraag naar zowel schoonheid en troost als verbeelding en daadkracht. En dat kwam juist in het afgelopen seizoen tot uiting in een breed palet aan eigenzinnigheid, vakmanschap, confrontaties met de werkelijkheid en een rijke verbeelding.

Om in dit gemankeerde seizoen recht te doen aan alle producties, heeft de jury ervoor gekozen om alleen de voorstellingen in overweging te nemen die door voldoende juryleden konden worden gezien. Dit betekent dat de huidige selectie is voortgekomen uit het aanbod dat vóór 1 februari 2020 in première ging. Wanneer het overige aanbod in het aankomend seizoen alsnog is te zien, nemen we dat mee voor de selectie van seizoen 2020-2021. Daarnaast heeft de jury zich voor de selectie dit jaar niet gehouden aan vaste aantallen en categorieën. Alle voorstellingen zijn naast elkaar gelegd en daar is deze reeks aan uitzonderlijke producties uit voort gekomen.

De selectie kent een grote verscheidenheid en is het resultaat van een sterk seizoen. In veel voorstellingen krijg je een persoonlijke inkijk in de leefwereld van de ander. De blik op de mens gaat in deze selectie vaak verder dan de realistische representatie en is zowel documentair, literair beschrijvend, poëtisch als vol van verbeeldingskracht. In veel producties is een opvallend sterke wisselwerking tussen het concept en de inbreng van spelers.

Deze selectie toont het beste van wat er in een gemankeerd seizoen speelde en maakt tegelijkertijd weemoedig over wat er nog had moeten spelen. Het laat pijnlijk zien hoe een rijk seizoen in zijn volle bloei is geknakt.

De Nederlandse Toneeljury

Officiële Juryselectie 2020

Angels in America

Angels in America

Olympique Dramatique – Toneelhuis

 

Uit het juryrapport: ‘De voorstelling is een mix aan verbeelding en realiteit, die beide steeds met dezelfde ernst en aandacht worden uitgespeeld. De spelers weten het publiek daardoor steeds te vangen in het theatrale moment. Mede door het zichtbare spelplezier en de banale alledaagsheid raakte de pijn die zich in deze voorstelling manifesteert, de jury in hoofd en hart.’

Lees hier het complete juryrapport

Dagboek van een leeg bed

Dagboek van een leeg bed

Toneelhuis / Mokhallad Rasem


Uit het juryrapport:
In Dagboek van een leeg bed van het Toneelhuis, legt Mokhallad Rasem op indringende wijze verslag van zijn vlucht uit Irak naar België. Rasem geeft een gezicht en geschiedenis aan de vele vluchtelingen in Europa. De jury werd onverwacht overvallen door diepgewortelde pijn, grote weemoed en hunkering.’

 

Lees hier het complete juryrapport

Dear Winnie

Dear Winnie

Jr.c.E.sA.r – Noord Nederlands Toneel KVS  / Junior Mthombeni

Uit het juryrapport: ‘Een overrompelende muziektheaterperformance van bijna twee uur. In een energieke mix van theater en dans, zetten de performers elk hun eigen narratief neer en doen daar geen enkele concessie in. Het is een voorstelling die geen vragen inlost, maar woede ventileert en vuur aanwakkert. De performance is vervreemdend, ongemakkelijk, overweldigend en van groot belang.’

(livestream vanuit KVS, Brussel te zien op groot scherm tijdens het Nederlands Theater Festival)

Lees hier het complete juryrapport

De Poolse Bruid

De Poolse Bruid

Noord Nederlands Toneel – tgECHO


Uit het juryrapport
: ‘In De Poolse Bruid van tgECHO en het Noord Nederlands Toneel word je geconfronteerd met twee verloren zielen die elkaar gaandeweg leren te vertrouwen. Een aangrijpend portret van twee mensen die onderzoeken tot hoeveel liefde ze nog in staat zijn. Dat doen ze vol ingehouden compassie en gereserveerd geluk.’

 

Lees hier het complete juryrapport

Eindspel

Eindspel

Theater Rotterdam / Erik Whien


Uit het juryrapport:
‘De enscenering van Eindspel bij Theater Rotterdam toont in alle opzichten pure vakmanschap. Het contrast tussen het ingeleefde spel van Hans Croiset en de fysieke theatertaal van René van ’t Hof, maakt Eindspel tot een prettig meerduidige toneelavond, waar de toeschouwer zich tegelijkertijd aan verbindt als van vervreemdt. In de voortdurende poging aan het onmogelijke te ontkomen, toont deze voorstelling zich razend actueel en universeel.’

(Niet te zien tijdens het Nederlands Theater Festival)

Lees hier het complete juryrapport.

Immens

Immens

Theater Utrecht / Casper Vandeputte & Vincent van der Valk

Uit het juryrapport: ‘Met Immens leveren regisseur Casper Vandeputte en acteur Vincent van der Valk een ijzersterke tekst en voorstelling af, die relevante vragen stelt over de huidige tijdgeest: hoe gaat de mens om met alle zelfopgelegde constructies?  Immens van Theater Utrecht is een inhoudelijke en emotionele tour de force, waarin Van der Valk zijn publiek volledig meetrekt.’

 

Lees hier het volledige juryrapport.

Orestes in Mosul

Orestes in Mosul

NTGent/Milo Rau


Uit het juryrapport:
‘Een even belangwekkende als hartverscheurende theaterexercitie. De voorstelling toont hoe eeuwenoude dilemma’s onverminderd actueel zijn en hoe tragedies circulair zijn. Zo laat Rau zien dat we onze blikrichting en ideeën kunnen scherpen aan elkaar en elkaars verhalen. Het resulteert in een veelzeggend theatraal labyrint tussen mythe en werkelijkheid.’

(documentaire the-making-of te zien tijdens het Nederlands Theater Festival)

 

Lees hier het complete juryrapport.

Othello

Othello

Het Nationale Theater/Daria Bukvić


Uit het juryrapport:
  ‘Regisseur Daria Bukvić weet met Othello het eeuwenoude verhaal van Shakespeare in pulserend tempo van actuele betekenis te voorzien. Deze Othello gaat niet zozeer om de angst voor datgene wat vreemd is, maar vooral om angst om het witte privilege kwijt te raken aan een zwart persoon, in een wereld waarin alleen witte mensen recht lijken te hebben op succes. De voorstelling behandelt daarmee een actuele waarheid: racisme bestaat, en mensen met minder privileges moeten harder vechten om het vertrouwen van hun omgeving te winnen.’

(registratie te zien op groot scherm tijdens Nederlands Theater Festival)

Lees hier het complete juryrapport.

Weg met Eddy Bellegueule

Weg met Eddy Bellegueule

Toneelschuur Producties/Eline Arbo


Uit het juryrapport:
‘In het overweldigende Weg met Eddy Bellegueule van Toneelschuur Producties, toont regisseur Eline Arbo hoe verschillende inwoners van een klein arbeidersdorp tevergeefs proberen te ontsnappen aan hun eigen beperkte denkkaders. Victor IJdens, Jesse Mensah, Felix Schellekens en Romijn Scholten knallen daarbij van de vloer. Hun liefdevolle, energieke en emotionele spel is wars van ijdelheid. Weg met Eddy Bellegueule is nergens veroordelend, maar maakt een haast onmogelijke compassie invoelbaar. Het levert zinderend, hartverscheurend en oprecht toneel op, dat maanden later nog onverminderd nadreunt.’

Lees hier het complete juryrapport.

De Nederlandse Toneeljury 2019/2020 bestaat uit:
Hadassah de Boer (voorzitter), presentator en programmamaker | Rehana Ganga, Programmamaker HNT | Sander Janssens, theaterjournalist NRC en Theaterkrant | Christiaan Mooij, Artistiek Coördinator Meervaart, Regisseur | Fabian Pikula, Programmeur Chassé Theater | Marijke Schaap, Zakelijk leider De Tekstsmederij & stafdocent Master Creative Producing (AHK) | Saskia Tilanus, programmeur Stadsschouwburg Utrecht.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Het Nederlands Theater Festival houd je met plezier op de hoogte van nieuws over het festival. Je kunt je op elk moment weer uitschrijven door ‘Unsubscribe' aan te klikken onderaan onze nieuwsbrieven.

Venster sluiten