5 t/m 15 september 2024 Amsterdam

Dit zijn de Zilveren Krekels 2024

13 juni 2024

Zilveren Krekels 2024 voor meest indrukwekkende prestaties en producties in het jeugdtheater zijn bekend!

Vandaag maakt de Jeugdtheaterjury van de VSCD (Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directies) bekend wie de Zilveren Krekels hebben gewonnen voor het theaterseizoen 2023-2024. De uitreiking van de Zilveren Krekels vindt plaats tijdens de jeugdtheatermiddag in Theater De Krakeling op zondag 15 september 2024.

De winnaars zijn tevens de genomineerden voor de Gouden Krekels en de uitreiking daarvan vindt die avond plaats tijdens de feestelijke afsluiter van het Nederlands Theater Festival: het Gala van het Nederlands Theater in Internationaal Theater Amsterdam.

MEEST INDRUKWEKKENDE PODIUMPRESTATIE
De Zilveren Krekels 2024 in de categorie ‘meest indrukwekkende prestatie in een jeugdtheaterproductie’ zijn voor:

Gustav Borreman in De Nederlandsche Cocaïnefabriek (14+) van Tafel van Vijf Muziektheater en Museum Huis Doorn – regie: Muriël Besemer
Uit het juryrapport: Vanaf het allereerste begin pakt Gustav Borreman je in met zijn snelle-jongens-charme en zijn vindingrijkheid, wat het maar al te verleidelijk maakt om klakkeloos in zijn keuzes voor snelle rijkdom en maatschappelijk aanzien mee te gaan. Maar naast cokedealer Lucien speelt de acteur nog twee andere rollen, van mensen die juist slachtoffer worden van de roekeloze manier waarop er door Lucien en zijn opdrachtgevers met coke wordt omgegaan. De subtiele tragische accenten die Borreman daarbij legt, laten de verwoestende gevolgen hard binnenkomen.

Prins S. en de Geit in Let’s talk about sex (14+) van HNTjong – regie: Noël Fischer
Uit het juryrapport: Prins S. en de Geit, aangevoerd door frontman Scott Beekhuizen, schittert in de voorstelling Let’s talk about sex als dan weer kwetsbare, dan weer snoeiharde aanwezigheid. Beekhuizens androgyne verschijning verleent de teksten over seks en intimiteit een prettige ambiguïteit. Ook in zijn performance zoekt hij continu de grens op tussen mannelijkheid, vrouwelijkheid en alles daarbuiten en ertussenin. De driemansformatie stuurt de voorstelling op de juiste momenten bij, door sterk tussen assertiviteit en onzekerheid te laveren en boort zo diepere lagen aan. Een ontwapenend lied over zelfhaat en zelfliefde wisselt af met een pompende track waarin schaamteloos de loftrompet wordt gestoken over “bekkende, lekkende, trekkende, dekkende/ misschien zullen we ooit nog eens kinderen verwekkende porno”.

Het digitale decorontwerp van Rabbit Hole (12+) van De Toneelmakerij en Theater Sonnevanck – Video- & geluidsontwerp Mario Simon, Booi Kluiving – Interactieve componenten Getiyo.com door Morphix Productions – regie: Paul Knieriem
Uit het juryrapport: De ontwerpers van Rabbit Hole laten op de desktop op het videoscherm een constante staat van information overload zien: videobellen, chatschermpjes, talloze websites, een videogame, memes en zelfopgenomen video’s verdringen elkaar in de beperkte ruimte. Ondertussen spelen de bijdrages van het jonge publiek, die Samy’s ondergang doorlopend becommentariëren middels een chatplatform, een onmisbare rol. Door de ijzersterke integratie van de digitale wereld in de voorstelling lopen werkelijkheid en fictie continu door elkaar: de geloofwaardigheid van het verhaal over de radicaliserende hoofdpersoon wordt de hele tijd onderstreept door de vergelijkbare opmerkingen, die de jongeren in de zaal in de chat maken.

Willemijn Zevenhuijzen in Diarree is mijn lievelingskleur (8+) van Theater Artemis en Studio Julian Hetzel – regie: Julian Hetzel
Uit het juryrapport: Willemijn Zevenhuijzens rol in Diarree is mijn lievelingskleur is de voorlopige kroon op het werk van een van ’s lands beste fysieke acteurs, die in het jeugdtheater continu weet te ontroeren en te verrassen. Op meesterlijke wijze pelt Zevenhuijzen de verschillende lagen van haar personage af, van een dik schild van cynisme, tot opnieuw ontluikende hoop, tot de bevrijding die ze voelt, als ze niet meer probeert in de rat race van de kunstindustrie mee te gaan. De ontroerende ontwikkeling die ze zo meemaakt, legt Zevenhuijzen vast door een combinatie van tekst en fantastisch gedetailleerd fysiek spel, waaraan de reis van geremdheid tot ontketening perfect valt af te lezen.

Yung-Tuan Ku voor muziek en spel in Rijnreisje (6+) van De Toneelmakerij – regie: Steef de Jong
Uit het juryrapport: Als muzikant-performer blaast Yung-Tuan Ku het kleurrijke universum van Steef de Jong in Rijnreisje doorlopend leven in, door middel van haar multi-instrumentale composities én door haar geestige fysieke spel, als ze zich bij Lucas Schilperoort en Jip Bartels in enkele scènes op de speelvloer vervoegt. Juist vanwege Ku’s gebrek aan overdrijving of groot spel blijf je naar haar kijken – door níet opzichtig de aandacht te trekken, behoudt haar aanwezigheid een prettige ambiguïteit, die haar in staat stelt om met alles wat ze doet te verrassen.

MEEST INDRUKWEKKENDE PRODUCTIE
De Zilveren Krekels 2024 in de categorie ‘meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie’ zijn voor de voorstellingen:

1000+1 nacht (8+) van De Toneelmakerij en Sadettin K – regie: Paul Knieriem
Uit het juryrapport: In deze prachtig poëtische voorstelling komen twee werelden bij elkaar, ze botsen, zoeken en vinden uiteindelijk een balans. In 1000+1 nacht verlichten ze de zwaardere thema’s en brengen dit fantasierijk tot leven. Door de dynamische personages, snelle wisselingen en scherpe taal weet de voorstelling voor een ervaring te zorgen, waarbij verhalen vertellen je in een ander universum doet belanden. Mede dankzij de geweldige cast en crew komt dit liefdevolle sprookje volledig tot zijn recht en raakt je recht in het hart.

BAS. (10+)  van BOG. en hetpaleis – regie: Judith de Joode
Uit het juryrapport: Het ingenieuze van BAS. is dat er door middel van alledaagse scenario’s aan alle basisaannames wordt geknaagd. Kennis en waarheid zijn relatief, zo blijkt keer op keer. Verbelen overpeinst in een geestige monoloog dat de kinderen in het publiek weliswaar alles afweten van spelen, maar geen idee hebben wat geld waard is, of wat een IPA is. Bindervoet trakteert het publiek op een elitaire les over hoe we in feite naar de voorstelling zouden moeten kijken. En uiteindelijk verliest alle kennis zijn betekenis, tot het punt dat de spelers zelfs niet meer weten wat je met een bal zou moeten doen.

Beuk! (4+) van Kim van Zeben Theaterproducties – regie: Bram de Goeij
Uit het juryrapport: De Fabeltjeskrant met een flinke dosis anarchie, opzettelijk flauwe woordgrapjes en slapstickhumor – zo laat Beuk! van Kim van Zeben zich misschien het beste omschrijven. Kim van Zeben en Rogier in ’t Hout spelen de personages met aanstekelijk plezier, soms als poppen, soms door zelf een staart aan te trekken. De constante schaalverwisselingen tussen muis, uil en mens zijn onderdeel van een niet-aflatende aaneenschakeling van hilariteit, met achtervolgingen, Home Alone­-achtige valstrikken en cartooneske slapstick.

­Milky Way (8+)  van Maas theater en dans – regie: Freek Nieuwdorp
Uit het juryrapport: Freek Nieuwdorp maakt met Milky Way zijn debuutvoorstelling – en het is meteen raak. De samenwerking met dansers en choreografen (naast Art Srisayam en Arnold Put werkten achter de schermen ook Pia Meuthen en Sara Giampaolo mee) levert een enorm fantasierijke montagevoorstelling op, waarin wetenswaardigheden over het heelal en verwijzingen naar science fiction-films en -games de boventoon voeren. Door de manier waarop de drie performers elkaar ondersteunen, wordt de voorstelling een ontroerende ode aan jonge vriendschap – of als je de dansers als ‘onzichtbare vrienden’ interpreteert, een ode aan de verbeelding, waarmee we onszelf in tijden van eenzaamheid staande kunnen houden.

Supertramp (12+)  van Theater Sonnevanck en Theater Oostpool – regie: Mart van Berckel
Uit het juryrapport: Zo indrukwekkend als Supertramp zien we ze niet vaak. Acteur Rabbi Jallo en drummer Yonga Sun vormen samen een volmaakt duo: de ritmische tekstbehandeling van Jallo en de perfect complementaire begeleiding van Sun vormen samen één hypnotiserende performance. De muzikale, empathische tekst van Lisanne van Aert vormt een pleidooi om ruimte te bieden voor mensen die niet meekunnen in de dagelijkse rat race. Supertramp dompelt je op ongeëvenaarde wijze onder in de emotionele crisis van de jonge personages en is daarmee een van de meest ontroerende en vitale voorstellingen van het jaar.

De prijzen
De Krekels, de VSCD Jeugdtheaterprijzen voor meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie en -prestatie, worden sinds 2005 jaarlijks uitgereikt. Vanuit het jeugdaanbod van het theaterseizoen 2023-2024 selecteerde de Jeugdtheaterjury de Zilveren Krekels. Deze vormen de nominaties voor de Gouden Krekels. Alle genres binnen de podiumkunsten voor jeugd en jongeren komen in aanmerking voor de prijzen. De uiteindelijke winnaar per categorie ontvangt de Gouden Krekel.

Deze worden uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlands Theater, een feestelijke avond op zondag 15 september tijdens Het Nederlands Theater Festival.

De Jeugdtheaterjury 2023-2024 bestaat uit: Daan Valkhof (voorzitter), jeugdtheaterprogrammeur Het Nationale Theater | Marjet van Os, directeur Theater Cascade | Fiona Kelatow, theatermaker en docent | Gabby Bakker, actrice | Gwen Sengers, jeugdprogrammeur Schouwburg Concertzaal Tilburg | Marijn Lems, journalist | Marion Visser, programmeur jeugd Bijlmer Parktheater

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Het Nederlands Theater Festival houd je met plezier op de hoogte van nieuws over het festival. Je kunt je op elk moment weer uitschrijven door ‘Unsubscribe' aan te klikken onderaan onze nieuwsbrieven.

Venster sluiten