6 t/m 16 september — Amsterdam
© Anna van Kooij

Juryrapport BNG Bank Nieuwe Theatermakers­prijs 2016

winnaar 2016: Eva Line de Boer / Festival Cement - Dit gebeurt allemaal tegelijk

Genomineerd voor de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs 2016 zijn:
– NINA SPIJKERS – Don Carlos (i.s.m. Toneelschuur producties)
– EVA LINE DE BOER – Dit gebeurt allemaal tegelijk (ism Festival Cement)
– URLAND – Bedtime Stories (i.s.m. Productiehuis Rotterdam)
– JAN HULST & KASPER TARENSKEEN – Scheeps-Horeca (i.s.m. Frascati Producties)
– OLIVIER DIEPENHORST – Smekelingen (ism Toneelschuur Producties)
– LISA VERBELEN – ONE. (BOG.collectie)
– LARS DOBERMAN – De Familie Mansøn (i.s.m. Orkater/De Nieuwkomers)
– TAMAR BLOM & FRANCESCA LAZZERI (WILD VLEES) – When everything is human, the human is an entirely different thing (co-productie Theaterfestival Boulevard / i.s.m. Festival Cement)

Juryrapport:
Spraakmakend theater was in de voorgaande jaren vaak ‘documentairetheater’ dat op goed navolgbare wijze een maatschappelijk onderwerp behandelde, of ontboezemend verslag deed van de identiteits-orientaties van de maker. Wij werden het afgelopen seizoen weer vaak gegrepen door poëtische voorstellingen. De bronnen waaruit de BNG genomineerden van dit jaar putten, liggen ook duidelijk verder en dieper. Hun voorstellingen kenmerken zich door eigenzinnige en zorgvuldig gecreëerde schoonheid. Oprechte fascinatie voor, en verwondering over een spannende, of andere wereld, vertalen ze in een veellagige esthetiek die de toeschouwer onverbiddelijk de verbeelding in trekt.

Nina Spijkers / Toneelschuur Producties – Don Carlos 
Met muzikaliteit en taalplezier brengt deze eigenzinnige en ambachtelijke regisseur Don Carlos naar de 21e eeuw. Met een opvallende scenografie en een aantal goed gekozen ingrepen brengt Nina Spijkers de hofhouding van Don Carlos tot leven en vervlecht zij morele dilemma’s over vrijheid en revolutie met de banaliteit en schoonheid van de liefde. Een virtuoos samenspel in een groots monument voor de vrijheid.

Eva Line de Boer / Festival Cement – Dit gebeurt allemaal tegelijk
Een parade van menselijke emoties en situaties trekken in een constante stroom aan het publiek voorbij. De scènes gaan van absurd naar herkenbaar, waarbij contrasterende ervaringen onder de loep worden genomen. Eva Line de Boer levert een doordachte voorstelling af over de willekeur van het leven. Haar regie is bijzonder secuur en de vormgeving tot in de puntjes verzorgd. De Boer heeft de diverse groep spelers (acteurs met diverse achtergronden en leeftijden) tot een
hechte eenheid gesmeed en zet de diversiteit met maximaal effect in. Een vreugdevolle en ontroerende ervaring.

Urland / Productiehuis Rotterdam – Bedtime Stories
Een hypnotiserend live hoorspel van Thomas Dudkiewicz, een meesterverteller die complete werelden weet op te roepen met zijn stem. Gewapend met een vlekkeloos Amerikaans accent, een geluidscomputer en slechts enkele lichteffecten vertelt Dudkiewicz een verhaal doorspekt met fantasy-elementen dat opvallend veel zegt over de wereld waarin wij allen leven. Dankzij een uitmuntende soundscape van Jimi Zoet en de virtuoze manier waarop Dudiewicz schakelt tussen de personages wordt het publiek volledig meegesleept.

Jan Hulst en Kasper Tarenskeen / Frascati Producties – Scheeps-Horeca
In een meeslepende mengeling van commentaar en oprechte emoties laat deze voorstelling treffend de historisch zwakke plek van de Hollander zien: zijn grote zucht naar méér. De makers trekken een parallel tussen de hedendaagse realiteit van de Amsterdamse grachtengordel en de VOC-geschiedenis. Hulst en Tarenskeen latensamen met hun sterke acteurs zien dat ons nietsontziende ondernemerschap in het verleden al veel slachtoffers heeft gemaakt, maar desalniettemin opgewekt doorleeft in de huidige tijdsgeest. In een absurde reis door de tijd waarin er snel en virtuoos geschakeld wordt tussen de verschillende verhaallijnen, wordt duidelijk dat wij nog steeds worstelen met onze identiteit en sterk verlangen naar authenticiteit.

Olivier Diepenhorst / Toneelschuur Producties – Smekelingen
In deze scherp geregisseerde bewerking over de vernietigende werking van oorlog van een Griekse klassieker bewijst Diepenhorst dat een oude tekst daadwerkelijk actueel kan zijn. In een slim geregisseerde onevenwichtigheid laat Diepenhorst met zijn spelers de tekst van Euripides tot leven komen. Met vakmanschap en overtuiging laat Diepenhorst ons verontrustende beelden zien waarin de dilemma’s van oorlog en de schaduwzijde van de mens doorklinken.
Voor de oorlog is er leven, orde en zijn er keuzes. Na de oorlog is er alleen maar gekerm. Deze voorstelling slaat in als een bom.

Lisa Verbelen / BOG – ONE.
In deze betoverende solo zingt Lisa Verbelen vierstemmig een woordeloze partituur over het ontstaan van de wereld en het leven. Er wordt een overtuigende poging gedaan om de wereld om ons heen te ordenen en categoriseren. Ditmaal in een vorm die, ondanks de schematische vertalingen, ook op een intuïtieve manier aanspraak doet op ons gevoel. Verbelen lijkt opeens zeer dichtbij te komen. Via de muziek stelt ze zich open en kwetsbaar op en toont ze zich wederom als een prachtige performer.

Lars Doberman / Orkater/De Nieuwkomers – De familie Manson
Een energieke voorstelling van de vier jonge theatermakers van Lars Doberman. Dankzij het spelplezier, het hoge tempo en de afwisselende scènes wordt het publiek meegesleurd in de fascinerende biografie van een van de meest notoire figuren uit de recente geschiedenis. Een sterke, muzikale voorstelling waarin de fascinatie voor de crimineel en sekteleider Charles Manson prachtig verbeeld wordt in een stroom van psychedelische beelden en associaties. Het resulteert in een bijzonder creatieve voorstelling waarin geen enkel middel onbenut blijft. Het is vrij uitzonderlijk dat vier spelers zowel zeer goede acteurs als uitstekende muzikanten zijn. De regie van Suze Milius zorgt voor een aantal verrassende visuele vondsten en slimme overgangen.

Wild Vlees / Festival Cement / Theaterfestival Boulevard – When everything is human, the human is an entirely different thing
Zowel de performers als het publiek ondergaan in deze beeldende voorstelling een intrigerende transformatie. Geleidelijk worden de performers één met hun omgeving en met elkaar. Ze zweven tussen mens en dier, tussen lichaam en object, tussen persoon en landschap. Als de transformatie compleet is, neemt het publiek de vrijheid om om het beeld heen te lopen en het van alle kanten te bekijken. Theatertoeschouwers veranderen naar museumbezoekers. Een overtuigend beeld dat de grens van het theater oprekt tot ze breekt.

Gerelateerd

BNG Bank Theaterprijs


Jury BNG Bank Theaterprijs