Programma
& Tickets
2 t/m 12 september 2021 — Amsterdam
NTF
Pro
Search

Zie de Mannen Vallen

In de jaren ’70 zorgde Hauser Orkater voor een sensatie in het Nederlandse Theater. Hun laatste voorstelling Zie de Mannen Vallen is misschien wel de bekendste. Een ervaring die bij ‘wie erbij was’ in het geheugen staat gegrift.

“Hauser Orkater is weer grandioos, nee – eigenlijk beter dan ooit.” “een wonderlijke versmelting van slapsticks en poëzie die de zeldzame indruk nalaat dat je in een andere wereld gekeken hebt, waar alles mogelijk lijkt en waar waanzin en diepzinnigheid samenvallen,” aldus Het Parool. Ook de journalist van Trouw was lyrisch: “Oog en oor worden gestreeld ter verdoezeling van een werkelijkheid waarin met letterlijk verstrikt raakt.”

In 1979 werd de voorstelling in een gereproduceerd decor door de VPRO opgenomen in een Hilversumse televisiestudio. Deze registratie is opgediept uit de archieven van Beeld en Geluid en wordt tijdens het Nederlands Theater Festival op veler verzoek vertoond in de grote zaal van Theater Bellevue.

Henk Langerak schreef in het Algemeen Dagblad van 29 december 1979;
“Met een gevoel dat dieper gaat dan teleurstelling is Hauser Orkater, het absurdistische muziektheater uit Amsterdam, dit weekend ingegaan. Het programma Zie de Mannen Vallen komt morgenavond bij de VPRO op de televisie, maar de meerderheid van de 13 leden tellende groep vindt dat maar niks”
Hij vervolgt Alex van Warmerdam, met zijn broers Vincent en Marc, behorend tot de grondleggers van het gezelschap, is nog het meest geschokt door het uiteindelijke resultaat. “Ik ben er zondag niet in elk geval. Ik denk dat ik ergens in een keldertje ga zitten met een flesje wijn. We hadden het nooit moeten doen. Dat theaterwerk van ons is zo ondefinieerbaar. Wil je dat op televisie overbrengen dan moet je dat òf bewerken òf er een hele sterke vorm voor bedenken. En dat is niet gelukt.”

“In het theater kun je zelf bepalen waar je naar kijkt. De man naast je ziet al een heel andere voorstelling dan jij. Voor ons is dat des te meer belangrijk omdat wij er op werken, dingen tegelijk te laten gebeuren. Probeer dat maar eens in televisiebeelden te vangen.”

Hauser Orkater ontstond in 1972 en maakte in 1979 een einde aan zichzelf. De groep bestond uit de broers Rob en Dick Hauser, Alex, Marc en Vincent van Warmerdam, Eddy B. Wahr, Gerard Atema, Thijs van der Poll, Chris Bolczek, Jim van der Woude, Peer Mascini, Dicky Schuttel en Reinier Tweebeeke. Het einde van Hauser Orkater was het begin van Orkater als huis voor nieuw muziektheater.

 

De Poolse bruid

“Hartverscheurend mooi.” – Theaterkrant

De Staat van het Theater … een jaar later

Dit is niet de Staat van het Theater – de officiële Staat van het Theater wordt ’s middags uitgesproken door Milo Rau.

Vorig jaar sprak theatermaker en stand-up filosoof Laura van Dolron de Staat van het Theater uit. Met veel succes, en met nog meer plezier. “Het leek het engste, maar dat is vaak het leukste.”, aldus Laura. De pers was lovend:  “Van Dolrons blik is scherp en vol mededogen. (…) De Staat van het theater 2019 was warm, persoonlijk en ontroerend” (Theaterkrant) en “Bovenal was haar toespraak een pleidooi voor vrouwelijk zelfvertrouwen en voor vrouwelijke kracht: heb geen schaamte, bezwijk niet onder het schoonheidsideaal” (NRC).

Jezebel

JEZEBEL is een dansvoorstelling geïnspireerd door de ‘Video Vixens’, de uitdagende modellen in de hiphopclips eind jaren ’90 op MTV. De Vixens dansten schaars gekleed op door mannen gedomineerde muziek. Toch was hun invloed groot: het waren vaak de Vixens die de populariteit van de artiest bepaalden. Ze waren hypersensueel, maar ook sterk en onafhankelijk.

Oorlog en vrede

Tolstojs meesterwerk Oorlog en Vrede als wapen tegen de spruitjesmentaliteit. Een gids voor het moderne leven.

Syzygy

Een zinsbegoochelende voorstelling over onze obsessie met het lichaam.

In een voorstelling van Jakop Ahlbom is niets is wat het lijkt. Een kast wordt een piano, een bankstel een portaal naar het onbekende. Personages verschijnen en verdwijnen. Mensen vouwen zich in onmogelijke posities. Ahlbom en zijn performers rekken de grenzen van de verbeelding. Als in een vreemde droom wordt je meegevoerd langs scènes zonder woorden, dansante duetten, magische trucs en pure slapstick.

Sluiten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!