Nieuws
1 t/m 11 september 2022 — Amsterdam
NTF
Pro
Search

Sea Wall

Sea Wall is een beklemmende monoloog van de Britse schrijver Simon Stephens, gespeeld in het Engels zonder boventiteling. Boafo speelt een man die door een wrede speling van het lot zijn dochter verliest en hardop zoekt naar nieuw houvast. Een onpeilbaar verdriet krijgt woorden.

De Gliphoeve

Na de Surinaamse Onafhankelijkheid in 1975 komt Etta met haar kinderen naar Nederland. Vol verwachting, energie en humor probeert deze sterke moeder haar kinderen een plek te geven in hun nieuwe land. Maar niemand zit op hen te wachten, er is geen werk en er zijn geen woningen. Het gezin komt terecht in gekraakte flat De Gliphoeve in de Bijlmermeer. Ondanks het beton en de soms bittere armoede, vindt men er warmte: in eten en drinken, in muziek en in de gedeelde vastberaden wil om te slagen. Maar het kleine gezin wordt ook flink op de proef gesteld. Een meeslepend muzikaal familiedrama over heimwee en integratie.

Laura H.

Een meisje uit Zoetermeer zoekt haar geluk in het kalifaat en belandt in een nachtmerrie. Laura H. is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Thomas Rueb, die zich vastbeet in de zaak. Hij sprak meer dan 150 uur met Laura, haar vader en andere betrokkenen. Hij las politieverslagen en WhatsApp-conversaties. Hij volgt Laura’s spoor tot in Irak om haar verhaal te reconstrueren. Toneelgroep Oostpool bewerkte het boek voor het theater.

Niemand anders

Toen alle theaters gesloten werden en iedereen binnen moest blijven, zag cabaretier Micha Wertheim zijn kans schoon en maakte een voorstelling zónder publiek. Met drie laptops en acht livestreams toerde Niemand anders langs lege theaterzalen. Na zeven voorstellingen eindigde de tour in een tot op de laatste stoel verlaten Theater Carré. Wie een webcam had, kon de voorstelling thuis live bijwonen. “Een schitterend cadeau.” – het Parool. 

Niet de vaders

Na het succes van Moeder mag niet dood maakte cabaratière Minou Bosua een vervolg. Niet de vaders is het tweede deel van het drieluik Moeder, Vader, Kinderen. In deze voorstelling speelt Minou ‘vader en moedertje’ op hoog niveau met Eelco Smits, tot voor kort acteur bij Internationaal Theater Amsterdam. Smits is de biologische vader van haar zoon, waar zij niet de moeder van is, die haar vriendin ter wereld bracht, maar die wel haar naam draagt. Een creatieve botsing van twee levens die elkaar nog niet eerder ontmoetten dan aan de vooravond van de geboorte van hun zoon. Het speciaal voor deze voorstelling samengestelde Brabants Homomannenkoor zingt troostrijke levensliederen voor de nieuwe en oude vaders en moeders – oftewel ‘de voeders’.

Real Boys

More Dogs ziet de wereld om zich heen steeds kunstmatiger worden en kijkt er gefascineerd naar, maar wel met enige argwaan. In onze verwarring over wat echt en onecht is, gaan we op zoek naar authentieke ervaringen. In Real Boys proberen vijf Pinokkio’s echte jongens te worden. In een geflipt libretto bezingen ze popcultuur, online profilering en laboratoriumvlees maar ook liefde, fake-news en Pinokkio’s queeste. In Real Boys vechten de  Pinokkio’s met het ‘fake’ spektakel dat hen omringt. Een frisse en ingenieuze musical over de zoektocht naar echtheid tussen het fake news.

De zaak Shell

IJzersterk verslag van de Klimaatzaak tegen Shell.

Mount Average

Welkom in Mount Average. Julian Hetzel neemt ons mee op een rondleiding door een fabriek. Daar confronteert hij ons met onze ideologieën uit heden en verleden. Standbeelden van dictators en tirannen worden voor onze ogen afgeschuurd en tot pulp gemalen, om ze een zinvolle nieuwe invulling te geven. Een huiveringwekkende en hilarische rondleiding door ons verleden.

NTF TV: Can’t go on, must go on

Eindspel van Samuel Beckett, in regie van Erik Whien, is een jaar voordat Corona de wereld stillegde gemaakt, maar lijkt een haast voorspellende boodschap te vertellen. Of is het misschien wel gewoon zo dat elke tijd zijn eigen eindtijd in zich draagt? Het stokje werd overgenomen door een aantal studenten die nu studeren aan de toneelacademie in Maastricht. Zij werkten aan scènes uit Eindspel en kwamen zo op een eigen versie. In hun eigen kamers. Tijdens corona.

In dit uur gaan twee generaties acteurs onder leiding van Hadassah de Boer met elkaar in gesprek over toneelspelen. Hoe kijken acteurs die al een lange loopbaan hebben naar toneelspelen, ten opzichte van de acteur aan het begin van hun carrière? Wat Beckett betekent in deze tijd?

Met: Hans Croiset, regisseur Erik Whien en studenten van de performance- en acteursopleiding aan de Toneelacademie Maastricht (o.l.v. Bert Luppes).

Sluiten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!