Opening Nederlands Theater Festival
3 september 2015
Regisseur Ola Mafaalani liet met haar indrukwekkende Staat van het Theater 2015 het publiek geroerd achter. Samen met meer dan 100 vluchtelingen maakte zij tijdens de opening van het Nederlands Theater Festival 2015 op donderdag 3 september in de Stadsschouwburg Amsterdam een sterk en emotioneel statement op het podium. “Wat is de staat van het theater? Wij meten die aan de aanwezigheid van onze reactie op de staat van de planeet. En wat je nu voelt, wat je nú bent, moet je morgen weer worden.”
Luister hier naar een live verslag van het radioprogramma VPRO Nooit meer slapen door nachtcorrespondent Botte Jellema.
Lees hier de integrale tekst van De Staat van het Theater 2015.
Voorafgaand aan De Staat van het Theater opende de voorzitter van de Nederlandse Toneeljury Boris van der Ham (zijn laatste editie als voorzitter dit jaar) het festival met een pleidooi voor het hebben van ‘pretenties’. “Zeven van de voorstellingen die we hebben geselecteerd zijn nieuwe toneelteksten die de actualiteit opzoeken, en we zien dat het publiek een grote honger heeft naar juist die voorstellingen. Het Theater, waar je als een tijdelijke gemeenschap een paar uur kijkt naar een verdichting van jezelf en je omgeving, blijkt dan nog steeds een ongekend krachtige kunstvorm.”
Lees hier de integrale tekst van de openingsspeech van Boris van der Ham. Of check de link hier.
Het Nederlands Theater Festival wordt jaarlijks geopend met De Staat van het Theater, de traditionele openingsspeech die de start van het nieuwe theaterseizoen markeert. Dit jaar werd De Staat uitgesproken door regisseur Ola Mafaalani, sinds 2009 artistiek en algemeen directeur van het Noord Nederlands Toneel. In de Staat van het Theater geven prominenten uit de theaterwereld hun visie op actuele ontwikkelingen binnen en buiten de theatersector. Regelmatig is de Staat goed voor de nodige ophef en discours. Daarom werd er in Na de Staat nagepraat over De Staat onder leiding van Clairy Polak met Ola Mafaalani als gast en publiek.