De meest indrukwekkende voorstellingen

NOMINATIES VSCD MIME/PER­FOR­MAN­CE PRIJS BEKEND

18 juni 2025

Vandaag maakt de Mime/Performance­jury de nominaties bekend voor de VSCD Mime/Performance Prijs 2025. Deze prijs wordt uitgereikt aan de persoon of groep die de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan mime en performance op het gebied van uitvoering, regie en choreografie in het afgelopen seizoen.

De uitreiking van de VSCD Mime/Performance Prijs vindt plaats tijdens de feestelijke afsluiter van het Nederlands Theater Festival: het Gala van het Nederlands Theater in Internationaal Theater Amsterdam op zondag 14 september 2025.

Genomineerd voor de VSCD Mime/Performance Prijs 2025 zijn:

  • On almost every page – Gerben Vaillant / Frascati Producties
    Regie: Gerben Vaillant
    Uit het juryrapport: “In on almost every page werkt Gerben Vaillant met ogenschijnlijke willekeurigheid en alledaagsheid, maar doet dat met een opvallende precisie en zorgvuldigheid. Deze verfijnde performance genereert betekenis door een subtiel samenspel van lichaam, geluid en ruimte. Een performance die zich langzaam ontwikkelt tot een gelaagde compositie, waarin betekenis zich stap voor stap opbouwt. Door ruimte te geven aan gevoelens van onbeholpenheid en ontoereikendheid, creëert hij nieuwe vormen van saamhorigheid. Vaillant toont zich een maker met een sterk gevoel voor ritme, herhaling en detail. De jury waardeert de precisie, compositiekracht en het vertrouwen in de zeggingskracht van het kleine.”

 

  • Haribo Kimchi – Jaha Koo / CAMPO, Theater Utrecht
    Regie: Jaha Koo
    Uit het juryrapport: “In Haribo Kimchi onderzoekt Jaha Koo op sobere en persoonlijke wijze de spanning tussen het vasthouden aan zijn culturele achtergrond en aanpassing aan een nieuwe cultuur. Hij verbindt persoonlijke anekdotes aan bredere vragen over assimilatie, koloniale erfenis en vervreemding. Koo gebruikt het bereiden van eten niet als illustratie, maar als performatief vertrekpunt. Niet eerder was hij zo persoonlijk in zijn voorstellingen en het knappe is dat hij ook dit keer moeiteloos bezoekers op hun gevoelsniveau bespeelt. Dat hij daarbij alle zintuigen bespeelt, maakt deze performance tot één van de meest indrukwekkende ervaringen van het jaar.”

 

  • We’re all alone in this together – Kim Karssen / Frascati Producties
    Regie: Kim Karssen
    Uit het juryrapport: “We’re all alone in this together toont zowel de hoop als de wanhoop die schuilgaan in het spelen van man-vrouw rolpatronen, zowel op het toneel als in het echte leven. Kim Karssen en Elias De Bruyne beginnen als clowns aan een schijnbaar onschuldige date,vol humor, ongemak en onhandigheid. Slapstick-grappen lokken aanvankelijk lach uit, totdat de voorstelling begint te schuren. Regelmatig breken de makers scènes open voor achter-de-schermen-dynamieken, waarbij zij zelf verstrikt raken in identieke giftige patronen. Deze verpletterende voorstelling laat zien hoe hardnekkig culturele patronen kunnen zijn, juist door ze zo scherp en precies te tonen. Een noodzakelijke, eerlijke voorstelling van een uitzonderlijk getalenteerde maker.”

 

  • Shaking Shame – Melyn Chow / Frascati Producties & CAMPO
    Regie: Melyn Chow
    Uit het juryrapport: “In Shaking Shame nodigt Melyn Chow het publiek uit voor een indringende en contemplatieve ervaring. De toeschouwers omringen een spiegelend vlak waarop vijf naakte lichamen met wisselende intensiteit bewegen. De lichamen spiegelen zich niet alleen in de vloer, maar ook in de blik van de toeschouwer. De voorstelling legt zo een voyeuristische dimensie van theater bloot. Niet als sensatie, maar als spiegel van onze sociale codes. Het zichtbare plezier en de vrijheid waarmee de performers bewegen werkt aanstekelijk, maar zet ook het spanningsveld tussen schaamte en genot op scherp. Een bevrijdende oefening in kwetsbaarheid.”

 

  • HARDKOOR – Naomi Velissariou / Theater Utrecht
    Regie: Naomi Velissariou
    Uit het juryrapport: “In HARDKOOR presenteert Naomi Velissariou een compromisloze, rauwe theaterervaring waarin de grenzen tussen performance, concert en ritueel vervagen. Een zintuiglijke mokerslag: brutaal, meeslepend en hyperpersoonlijk. Ze legt niet alleen zichzelf bloot, maar ook een wereld die verscheurd is door individualisme en vastgeroest is in patriarchale normativiteit. Schaamteloos en met oprechte, moedige brutaliteit onthult ze haar ‘gebreken’ als (alleenstaande) moeder. HARDKOOR is geen vrijblijvende voorstelling, maar een existentiële, rituele ervaring die ons confronteert met onze diepste verlangens en angsten. De jury is diep onder de indruk van de radicaliteit en coherentie van dit werk en prijst Velissariou om haar volstrekt eigen signatuur.”


De uitreiking van de VSCD-prijzen wordt mogelijk gemaakt door de Vriendenloterij:

Logo Vrienden Loterij

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Het Nederlands Theater Festival houd je met plezier op de hoogte van nieuws over het festival. Je kunt je op elk moment weer uitschrijven door ‘Unsubscribe' aan te klikken onderaan onze nieuwsbrieven.

Venster sluiten