De Nederlandse Toneeljury selecteert gedurende het theaterseizoen de tien mooiste, meest spraakmakende en indrukwekkende producties van dat moment, die vervolgens te zien zijn tijdens het Nederlands Theater Festival in september. Daarnaast nomineert deze vakjury gedurende het seizoen theatermakers, acteurs en actrices voor de VSCD Toneelprijzen, waaronder de Theo d’Or-prijzen en de Proscenium-achter de schermenprijs. Lees de […]
Nominaties VSCD Jeugdtheaterprijzen zijn bekend
15 juni 2024
DIT ZIJN DE ZILVEREN KREKELS: DE VSCD JEUGDTHEATERPRIJZEN 22/23
Vandaag maakt de VSCD-Jeugdtheaterjury de winnaars bekend van de Zilveren Krekels: de prijzen voor meest indrukwekkende podiumprestatie en productie in het jeugdtheater. De winnaars zijn tevens de genomineerden voor de Gouden Krekels. De uitreiking vindt plaats tijdens de feestelijke afsluiter van het Nederlands Theater
Festival: het Gala van het Nederlands Theater in Internationaal Theater Amsterdam op zondag 17 september 2023.
MEEST INDRUKWEKKENDE PODIUMPRESTATIE
De Zilveren Krekels 2023 in de categorie ‘meest indrukwekkende prestatie in een jeugdtheaterproductie’ zijn voor:
Caroline Mgata in PIPPIPOWERRRRR – Het Laagland
Uit het juryrapport: Caroline Mgata springt eruit in het enthousiaste ensemble van PIPPIPOWERRRRR door haar energieke spel en de jury heeft veel waardering voor de manier waarop zij haar Pippi power belichaamt in deze aanstekelijke voorstelling van het Laagland. Ze is een ‘queen, een boss, een badass’ waar meisjes én jongens in de zaal ademloos naar kijken.
Het ensemble van CONTROLE – 155 & Maas theater en dans
Uit het juryrapport: De dertigers van 155 ontzien zichzelf in CONTROLE, gemaakt in samenwerking met Maas theater en dans, wederom niet. In wat gemakkelijk een testosteron-spierballen show had kunnen worden, een fysieke uitputtingsstrijd, is er juist ook alle ruimte voor de kwetsbare kant. Onze blik blijft soms even hangen aan een individu, maar telkens is het weer de groep die de aandacht pakt. CONTROLE is dan ook een collectieve topprestatie.
De visuele vormgeving van de voorstelling Erik of het klein insectenboek – HNTjong, IRC & Stadsschouwburg Utrecht
Uit het juryrapport: Erik of het Klein Insectenboek door HNTjong en IRC is een overdonderende visuele ervaring. De individuele prestaties van de vormgevers smelten organisch samen tot een totaalbeleving, die ook geen toeschouwer onberoerd laat. Paradoxaal genoeg stellen ze zich juist dienstbaar op aan de acteurs, die door deze overdaad optimaal uit de verf komen als pietepeuterige, krioelende insecten in het vakkundig afgestofte universum van Bomans.
Sharlee Daantje in Twelfth Night – Aluin
Uit het juryrapport: Sharlee Daantje windt in Twelfth Night iedereen om diens vinger met de fysieke manier van spelen en subtiele tekstbehandeling. Het stuk van Shakespeare is een etalage van verwarring over gender en identiteit, die bij Theatergroep Aluin nog eigentijdser met een queer perspectief wordt ingericht. Daantje blijft stijlvol en fluïde, leunt chill en nonchalant tegen het fundament van je geaardheid en checkt of er nog wat beweging in zit.
MEEST INDRUKWEKKENDE PRODUCTIE
De Zilveren Krekels 2023 in de categorie ‘meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie’ zijn voor de voorstellingen:
Als het anders loopt (9+) – Het Houten Huis, Plan d- & Club Guy and Roni
Uit het juryrapport: De voorstellingen van Het Houten Huis zijn stuk voor stuk pareltjes in vormgeving. Ook in Als het anders loopt, een coproductie met Club Guy and Roni en Plan d- wordt het oog verwend. Esthetiek in schril contrast met de lelijke werkelijkheid van doorgeslagen bureaucratie en wantrouwen, die de overheid tot een monster maken dat het individu vermaalt. Voor alle personages in deze voorstelling krijg je een diep respect en de makers/spelers raken je zeer.
Angry Young Men (14+) – WAT WE DOEN met Winne
Uit het juryrapport: Regisseur Floris van Delft, hiphopartiest Winne en de uitstekende cast maken in Angry Young Men pijnlijk duidelijk dat de lijn tussen goed en fout flinterdun is. Het proces van afglijden gaat stapje voor stapje tot er geen weg terug is. Herkenbaar en recht voor je raap zijn de teksten in deze theatervoorstelling, die zich aan alle kanten om je heen afspeelt en onontkoombaar is. Een belangrijke maatschappelijke voorstelling van WATWEDOEN die niet onopgemerkt mag blijven.
Een leuk avondje uit (8+) – Theater Artemis, Het Zuidelijk Toneel & hetpaleis
Uit het juryrapport: Een leuk avondje uit is eigenlijk drie voorstellingen in één, in de omgekeerde wereld die regisseur Jetse Batelaan ons telkens weer voorschotelt: een glitterend ensemble met een geoliede show op fluistertoon, een backstage crew met een bijna slapstick-achtige uitgeblustheid en de onderdrukte gevoelens, die angstvallig en met veel spektakel uit de zaal worden geweerd. Uiteindelijk vloeien de wereld vóór en achter de schermen samen in een prachtige apotheose die niemand onberoerd laat.
LoveXL (14+) – Maas theater en dans
Uit het juryrapport: LoveXL is een voorstelling van Maas theater en dans over seksualiteit die ons de weg terug biedt naar ons eigen gevoel en smaak, in plaats van de ideaalplaatjes van internet. Moniek Merkx en de energieke cast nemen ons mee in dit kwetsbare onderwerp op een manier waaruit veel zorg, liefde en aandacht spreekt. Verschillende theaterstijlen passeren in een toffe montagevoorstelling waar je als publiek letterlijk deel van uitmaakt, nooit geforceerd, altijd met consent.
NIETES (4+) – Bronks, Theater Artemis & Perpodium
Uit het juryrapport: De woorden ‘nee’ en ‘nietes’ vallen in de voorstelling NIETES van Bronks, Artemis en Perpodium behoorlijk vaak en voor elke millimeter moet in deze beeldende voorstelling gestreden worden. Kim Karssen en Hendrik Kegels hebben in hun energieke spel het gelijk aan hun zijde dat voor alle leeftijden telt: je leven wordt rijker als je het avontuur aangaat of meegaat in andermans idee, want al spelend ontdek je telkens iets nieuws.
POPpulisme (8+) – Het Filiaal theatermakers
Uit het juryrapport: Het Filiaal maakt met POPpulisme een ongekend actuele voorstelling, over manipulatie en mooie woorden, die een levensgevaarlijk wapen blijken te zijn. De poppenspelers kunnen aanvankelijk nog duidelijk willen maken dat zij de baas zijn, het blijkt toch een pop die alle touwtjes in handen heeft. De voorstelling gaat in een ontluisterende en huiveringwekkende drie kwartier van kwaad tot steeds erger. De livemuziek die deze werdegang begeleidt is inventief, dynamisch en prachtig uitgevoerd.
STOM (10+) – HNTjong
Uit het juryrapport: STOM van HNTjong is een ongekend spannende voorstelling over een meisje dat niet wil praten. In de bezoeken aan haar psycholoog spelen zij een intelligent spel met elkaar, met ons en met theatrale wetten. Dit levert een vindingrijk verhaal op waarin uiteindelijk muren worden geslecht om met trauma’s te leren omgaan. Casper Vandeputte bewijst weer eens dat hij problematiek die bij jongeren speelt op een heldere, tedere, maar vooral rake wijze kan vertalen naar toneel.
De prijzen
De Krekels, de VSCD Jeugdtheaterprijzen voor meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie en -prestatie, worden sinds 2005 jaarlijks uitgereikt. Vanuit het jeugdaanbod van het theaterseizoen 2022-2023 selecteert de Jeugdtheaterjury de Zilveren Krekels. Deze vormen de nominaties voor de Gouden Krekels. Alle genres binnen de podiumkunsten voor jeugd en jongeren komen in aanmerking voor de prijzen. De uiteindelijke winnaar per categorie ontvangt de Gouden Krekel.
De Jeugdtheaterjury 2022-2023 bestaat uit:
Daan Valkhof (voorzitter), jeugdtheaterprogrammeur Het Nationale Theater – Alex Mooren, programmeur Goudse Schouwburg – Marjet van Os, directeur Theater Cascade – Hans Smit, journalist – Fiona Kelatow, theatermaker en docent – Gabby Bakker, actrice – Gwen Sengers, jeugdprogrammeur Schouwburg Concertzaal Tilburg.