Nieuws
1 t/m 11 september 2022 — Amsterdam
NTF
Pro
Search

NOMINATIES VSCD MIME/PERFORMANCE PRIJS 2022 BEKEND!

23 juni 2022

Vandaag maakt de Mimejury de nominaties voor de VSCD Mime/Performance Prijs bekend. De uitreiking vindt plaats tijdens de feestelijke afsluiter van het Nederlands Theater Festival: het Gala van het Nederlands Theater in Internationaal Theater Amsterdam op zondag 11 september 2022.

Om recht te doen aan de veelvormigheid van het hedendaagse aanbod, heeft de Mimejury haar terrein uitgebreid tot de theatrale performance. Daarom heet de prijs van nu af aan: de VSCD Mime/Performance Prijs.

De vijf genomineerde voorstellingen die vandaag bekend worden gemaakt, zijn alle vijf te zien tijdens het Nederlands Theater Festival van 1 t/m 11 september. Het gehele programma staat 4 juli online, dan start ook de kaartverkoop, via www.tf.nl

Genomineerd voor de VSCD Mime/Performance Prijs 2022 zijn:

Unseen – Jakop Ahlbom Company
Uit het juryrapport: ‘Choreograaf Jakop Ahlbom keert in Unseen terug naar de intimiteit van de driehoeksverhouding uit zijn vroegere werk. Geïnspireerd door de geheimzinnige speelfilm Bin-jip van de Zuid-Koreaanse filmmaker Kim Ki-Duk laat hij een indringer de woning betreden van een echtpaar dat elkaar is kwijtgeraakt. Bijzonder mooi is hoe Ahlbom de doorgaande beweging van een ronddraaiend podium met daarop een nostalgisch interieur onderdeel maakt van een uitgekiende choreografie. De balans tussen visuele verrassing en vertelkracht is groot in het hoopvolle relatiedrama dat Silke Hundertmark, Reinier Schimmel en Ahlbom zelf lichtvoetig verbeelden.’

Kadrage – Tuning People / Feikes Huis
Uit het juryrapport: ‘Verbeelding en spelplezier vieren hoogtij in deze sprankelende voorstelling, waarin Jef Van gestel en Peter Vandemeulebroecke hun eindeloze fantasie loslaten op dertig houten kaders. Die trekken zij eigenhandig omhoog uit het ingenieuze bouwsel van Sven Roofthooft en Tomislav Ruzic. De fysieke verhouding van de spelers/makers verandert mee met de gestadig kleiner wordende kaders. En in de regie van Harm van Geel schemert in de montage een emotionerende vertelling over de intieme verhouding van twee mannen, die elkaar uitdagen en bevechten, steunen of troosten en die tonen hoeveel rollen een mens in z’n leven kan vervullen, in relatie met een naaste.’

Anders is een hele normale Zweedse voornaam (6+) / Theater Artemis en Mimetheatergroep Bambie
Uit het juryrapport: ‘In Anders is een hele normale Zweedse voornaam laten Theater Artemis en Mimetheatergroep Bambie ons zien dat regels ook maar afspraken zijn. En dat wanneer je met z’n allen een stoel een spijker besluit te noemen, het niet per se een spijker hóeft te zijn. Zo banen zij de weg voor de andersdenkenden die vragen stellen bij gemaakte afspraken in onze samenleving en wordt Anders zijn, zoals de titel belooft, heel normaal. Het vraagt moed om van de norm af te wijken, maar het kán! Zelf als je daarvoor potentieel op een spijker gaat zitten.’

De Gabber Opera / URLAND
Uit het juryrapport: ‘De mannen van performancecollectief URLAND brengen met De Gabber Opera een ode aan de roes van het nachtleven. Opgesloten in een glazen kubus verbeelden vier gabberhousers met een superieur uitgevoerde herhalingsmimografie de leegte van hun/het dagelijks leven. Buiten de kubus geeft een spel van goddelijk licht, operamuziek en gezongen Duitse flarden Euripides hun kleine verhaal een grootse omkadering. Tot een oppergabber de opgefokte mannetjes de wereld in komt halen voor het uitleven van de roes en de snelle beats in de soundscape van Jimi Zoet de operaklanken van Annelinde Bruijs overvleugelen.’

After All Springville / Miet Warlop
Uit het juryrapport: ‘De Vlaamse beeldend kunstenaar Miet Warlop maakt objecttheater in een volstrekt originele stijl. In After All Springville steken uit haar tot leven gebrachte voorwerpen alleen de benen van de performers. Louter door hun bewegingen en verplaatsingen krijgen de verlegen kartonnen doos, het driftige elektriciteitskastje en de behoeftige receptietafel karakter. Rondom het kartonnen huis van een man die niets met de buitenwereld te maken wil hebben, ontstaat een geheimzinnige, woordloze vertelling over een verweesde gemeenschap. Opgelopen emoties krijgen een uitlaatklep in slapstick-ontploffingen en kleurrijke opblaasbare ruimtevullers. Onder het speelse oppervlak woedt een aanklacht tegen het egocentrisme van de hedendaagse consumptiemaatschappij.’

De Nederlandse Mimejury 2022 bestaat uit:
Nicole van Vessum (voorzitter) – directeur Theaterfestival De Parade, Irene Pronk – (vice-voorzitter) directeur Leidse Schouwburg/Stadsgehoorzaal, Berith Danse – directeur Pleintheater, Marlies Heuer – actrice, John de Weerd – programmeur Het Nationale Theater.

 

Sluiten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!