NOMINATIES VSCD-MIMEPRIJS 2017 BEKEND
21 juni 2024
De VSCD-Mimejury heeft haar nominaties voor de Mimeprijs 2017 bekendgemaakt. Genomineerd zijn dit jaar vijf voorstellingen: Oorlog van Theater Artemis, Liefde van Maas theater en dans, De Warme Winkel speelt De Warme Winkel van De Warme Winkel, The Automated Sniper van Frascati Producties, Ism & Heit / Julian Hetzel en Carrousel van het Noord Nederlands Toneel, Club Guy & Roni en Asko| Schönberg.
De jury over de nominaties
De jury over Oorlog: “Jetse Batelaan weet knap een groot en actueel thema op grappige en theatrale wijze invoelbaar te maken voor een jong publiek. Al in de openingsscène introduceert het ingenieuze decor op speelse manier de onvoorspelbaarheid en dreiging van oorlog. Te midden van die puinhoop bewegen de spelers zich als soldaten die zich onbeholpen van de ene in de andere veldslag storten en krijgen de spelkwaliteiten van Martin Hofstra, Tjebbe Roelofs en Willemijn Zevenhuijzen ruim baan.”
De jury over Liefde: “Moniek Merkx maakt al jaren bijzondere voorstellingen vanuit haar achtergrond in de mime. Zo ook in de voorstelling Liefde: een wervelende montagevoorstelling rondom het thema liefde. De spelers-makers storten zich vol overgave in het liefdesleven van kind tot puber tot twintiger. In beeldende en fysieke scènes cirkelen de jongens en meisjes om elkaar heen. Er voltrekt zich steeds een spel van aantrekken en afstoten, van flirten en plagen, van meedoen en buitensluiten. Het leidt tot een voorstelling die herkenbaar, aanstekelijk en bovenal hartverwarmend is.”
De jury over De Warme Winkel speelt De Warme Winkel: “Een intelligente voorstelling over generaties, erfgoed, inspiratie en artistiek eigendom. Met name het gegeven dat – in lijn met de thematiek – de voorstelling grotendeels wordt gedragen door de nieuwe generatie wordt gewaardeerd. Vol vuur en bravoure stortten stagiaires Kim Karssen, Sofie Porro en Rob Smorenberg zich op de hun toebedeelde rol in deze voorstelling. Als jonge theatermakers nemen zij hier een bewonderenswaardig risico. Zij maken de belofte van hun talent waar door zowel in spel als in bewegingskwaliteit te overtuigen.”
De jury over The Automated Sniper: “Julian Hetzel verweeft geweld, spel en kunst tot een slimme, gelaagde performance. Bas van Rijnsoever en Claudio Ritfeld bouwen kunstzinnige objecten, die zich in een kwetsbare balans ternauwernood staande houden. De stem van Ana Wild trekt vervolgens het publiek mee in een spel waarbij toeschouwers met een paintball-installatie de kunstobjecten neerknallen. Een overtuigende performance die de betekenis van oorlog fysiek invoelbaar maakt en bovendien een bijzondere ode brengt aan de (overlevings)kracht en noodzaak van kunst.”
De jury over Carrousel: “Een meeslepende en wervelende voorstelling, waarin beweging, dans, tekst en muziek elkaar op een overtuigende manier versterken. Carrousel reflecteert op een prikkelende en toegankelijke manier op het huidige media-tijdperk van kijken naar het lijden van een ander en trekt de toeschouwer mee in een krachtig en verwarrend spel. De gefragmenteerde theatertekst, het indrukwekkende decor en de energieke muziek zorgen voor een rijke en dynamische theatertaal, waarin het fysieke verhaal steeds bepalend is.”
De mimeprijs
De VSCD-Mimeprijs wordt uitgereikt naar het inzicht van de jury aan de persoon of groep die de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan mime in het voorafgaande seizoen. Dat kan zijn op het gebied van uitvoering, regie, choreografie et cetera. De Mimeprijs wordt sinds 1986 uitgereikt door de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties.
Winnaar Mimeprijs 2016: Als je maar hard genoeg rent, weet niemand meer waar je bent van Theater Artemis
De uitreiking
Op zondag 17 september wordt de Mimeprijs uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlandse Theater, de afsluiting van het Nederlands Theater Festival.
De jury
De VSCD-Mimejury 2017 bestaat uit voorzitter Cees Debets (directeur programmering Het Nationale Theater), Paul van der Laan (mimemaker), Erica Smits (dramaturg/journalist), Ine te Rietstap (mimemaker en artistiek leider Tweetaktfestival), Michèle Bouwmans (theaterprogrammeur Lux) en Eva Middelhoff (directeur Stadsschouwburg Nijmegen en Concertgebouw De Vereeniging).