5 t/m 15 september 2024 Amsterdam
Cart
Search

Officiële juryselectie en de Keuze van de Wijkjury Amsterdam 2023 bekend!

23 juni 2024

Maar liefst zeven jury’s hebben het afgelopen theaterseizoen bij elkaar honderden voorstellingen gezien. Vandaag maken we de eerste drie selecties bekend. De ‘Officiële Juryselectie’, de ‘Keuze van de Wijkjury Amsterdam‘ en nieuw dit jaar de ‘Cabaret Collectie’: een selectie van het meest in het oog springende cabaret- en kleinkunst van het afgelopen seizoen.

En er komt meer: de komende weken maken we de nominaties voor de BNG Bank Theaterprijs, de VSCD Mime/Performance prijs, de Zilveren Krekels (jeugdtheater) bekend en de voorstellingen die we tonen van deVlaamse Juryselectie.

De meeste voorstellingen zijn te zien tijdens het Nederlands Theater Festival van 7 t/m 17 september. De kaartverkoop start op 3 juli a.s. via onze website.

De Nederlandse Toneeljury over haar selectie van seizoen 2022-2023:
Het eerste seizoen zonder corona lockdowns bracht een ongelofelijk mooie oogst op aan voorstellingen, die de veelzijdigheid van het Nederlandse theateraanbod eens en te meer bevestigt. Voor publiek én makers is het een verademing om weer samen te kunnen komen in de zo geliefde grote schouwburgzalen, evenals in de allerkleinste bovenzaaltjes, om daar van het rijke aanbod en het samenkomen en uitwisselen te genieten.

In voorgaande jaren is de Nederlandse Toneeljury gevraagd de tien ‘beste’ voorstellingen te selecteren, dit jaar echter heeft de jury als opdracht gekregen om voor de selectie het begrip ‘meest indrukwekkend’ te hanteren. Nog altijd is er gekeken naar techniek en vakmanschap. Daarnaast is met het begrip ‘indrukwekkend’ een grotere vrijheid gecreëerd binnen de mogelijke manieren van beschouwen en waarderen. Goed of slecht kunnen immers beperkend werken, duim omhoog of duim omlaag is al wat rest. Deze jury heeft het als taak op zich genomen verslag te doen van dat wat ons het meest bewoog, het diepst raakte kortom: wat het meest indruk op ons maakte.

Wat opvalt in de oogst van dit seizoen is een verdere ontplooiing van de meerstemmigheid. Niet-westerse perspectieven en vertelvormen raken dichter verstrengeld met westerse vormen van toneel maken, zichtbaar onder andere in de groeiende aanwezigheid van meertaligheid op toneel. Ook het dieper en verder in elkaar overlopen van genres zien we onder deze meerstemmigheid. Halsreikend zien we uit naar alles wat deze ontwikkeling ons zal brengen in de toekomst.

Ook valt er een accent te plaatsen op intergenerationele wortels. In meerdere voorstellingen uit de selectie komt dit thema dit jaar expliciet aan bod. Makers zoeken naar verbanden in de tijd en zijn, —mogelijk ingeleid door onze prangende sociale- en klimaatvraagstukken op zoek naar kennis uit het verleden voor de grote vragen van de toekomst.

Met trots presenteren we deze rijke en gevarieerde selectie, waarvan we hopen dat die het publiek zal beroeren, raken en ontregelen zoals het de leden van de jury heeft gedaan.

De Nederlandse Toneeljury kwam voor het Nederlands Theater Festival 2023 tot de volgende selectie (in alfabetische volgorde):   

GROTE ZAAL
De Jaren / Het Nationale Theater / Eline Arbo
Uit het juryrapport: In De jaren, een voorstelling naar het boek van Annie Ernaux voltrekt zich in handen van Eline Arbo niets minder dan theatrale magie. Vijf actrices tekenden voor de hoofdrol in deze biografie van een westerse vrouw. Alle vijf, Nettie Blanken, Tamar van den Dop, Mariana Aparicio, Hannah Hoekstra en June Yanez vertolken ze een andere levensfase en figureren ze in elkaars levensfases. Seksueel ontwaken, eerste stappen op de arbeidsmarkt, het moederschap, het persoonlijke is politiek in deze feestelijke taal- en acteerexplosie.

Jihad van liefde / Meervaart & Senf i.s.m. Amsterdams Andalusisch Orkest en George & Eran Producties
Uit het juryrapport: In Jihad van liefde, een kraakheldere bewerking van Sarah Ringoet van het autobiografische boek van Mohamed El Bachiri speelt Mohammed Azaay een vader van drie kinderen, die zijn grote liefde verloor in de aanslag in de Brusselse metro in 2016. Azaay speelt warmbloedig en brengt minutieus over het voetlicht welke krachten er op deze man inwerken.

The Story of Travis / Theater Rotterdam | Well Made Productions/ Alida Dors, Romana Vrede
Uit het juryrapport: The story of Travis is een feest van een voorstelling. Een geweldige tour de force is het waarin familiegeschiedenis gethematiseerd wordt en inzichtelijk wordt gemaakt hoe de ‘hopes and dreams’ van voorgaande generaties doorwerken in het nu. Welke kracht er vrij kan komen wanneer je je vrij en toch gedragen weet.

Vogels / ITA – Ensemble / Alize Zandwijk
Uit het juryrapport: In het magistrale Vogels van Alize Zandwijk staan twee jonge geliefden centraal, die met hun liefde ingaan tegen de wil van hun ouders: een van hen is Arabisch, de ander Joods. In de finale van de voorstelling wordt getoond hoe de verschillen die mensen zelf hebben aangebracht tussen Jood en Arabier, onmogelijk en onhoudbaar zijn.

Yara’s Wedding / NITE / Schauspiel Hannover / Asko Schönberg Ensemble / Slagwerk Den Haag / Guy Weizman, Roni Haver
Uit het juryrapport: Een exuberant, overlopend internationaal spektakel van zang, dans en teksttoneel, Yara’s Wedding doet overal een schepje bovenop en creëert een onweerstaanbare muzikale en hypnotiserende wereld waarin vijf vrienden opgroeien post 9/11 en elkaar vinden en verliezen in de grote vragen van hun tijd.

KLEINE ZAAL

Analoog / De Hoe / Willem de Wolf / Louis Janssens
Uit het juryrapport: Dit kleinood raakte de jury diep. In Analoog dansen docent en gelauwerd toneelspeler en -schrijver Willem de Wolf en student en aanstormend theatermaker Louis Janssens een beeldschoon taalduet. Het is de transparante manier van spelen, die maakt dat je het duo in hun zoektocht naar zichzelf en elkaar heel dicht kan naderen.

D̶A̶R̶K̶MATTER / Frascati Producties / Cherish Menzo / GRIP i.s.m. De Coproducers
Uit het juryrapport: D̶A̶R̶K̶MATTER is van een zeldzame schurende schoonheid. Niet vaak dit seizoen werd de jury dusdanig van de stoelen geblazen door de pure kracht en noodzaak van een voorstelling. D̶A̶R̶K̶MATTER is een krachtig emancipatoir statement. De jury prijst de onontkoombare kracht en onverbiddelijkheid van deze voorstelling.

De Dappere Soldaat / Toneelschuur Producties / Steef de Jong
Uit het juryrapport: Steef de Jong bouwt met De Dappere Soldaat verder aan zijn volstrekt eigen theateruniversum van bordkarton. De Dappere Soldaat is een operette uit 1908 van Oscar Strauss door de makers naar het nu gehaald. Hoewel de personages verwoede pogingen doen om via de fantasie de oorlog te ontvluchten, dringt deze zich gedurende de voorstelling steeds weer op.

Ik zeg toch sorry / Raymi Sambo Maakt & Theatergroep Aluin
Uit het juryrapport: Ik zeg toch sorry is listige satire en hilarische cringe komedie ineen. Onderwerp: de afschaffing van de slavernij. Raymi Sambo Maakt en Theatergroep Aluin sloegen de handen ineen en maakten een razend knappe voorstelling, waarin het zwarte, het witte én het bi-culturele perspectief tegelijk op de vloer aanwezig zijn.

Zeemaal / Sien Vanmaele & Laika
Uit het juryrapport: Sien Vanmaele en Laika maakten met Zeemaal, een persoonlijke voorstelling én dinnershow ineen. Ze combineert poëzie met wetenschap, fantasie met feit, sentiment met het ontnuchterende. Hoe moeten we ons verhouden tot de veranderingen in ons klimaat? Sien Vanmaele doet met Zeemaal een weergaloze voorzet in een poging tot antwoorden hierop.

LOCATIEVOORSTELLING

The Underground / NITE (NNT, Club Guy & Roni, Asko|Schönberg, Slagwerk Den Haag)
Uit het juryrapport: In het bijzondere en uitbundige locatie-spektakel The Underground brengt Guy Weizman met optimaal gebruik van de weidsheid van de omgeving wederom op zijn onnavolgbare wijze verschillende genres en stijlen samen, waaronder circus en crumping. Met de stampende soundtrack en zinderende liedteksten blaast The Underground je van je stoel.

Lees hier de volledige juryrapporten van de officiele juryselectie

DE KEUZE VAN DE WIJKJURY AMSTERDAM

De Wijkjury kiest dit jaar voor The Story of Travis van Theater Rotterdam / Well Made Productions. De wijkjury: “The Story of Travis belicht zware onderwerpen met diepgewortelde emoties, zonder dat je met een ’negative state of mind” de zaal verlaat. Niet alles in de voorstelling wordt voor je uitgespeld, waardoor het boordevol vragen oproept, die je na afloop nog lang laat nadenken.”

Lees hier meer over alle jury’s

 

 

 

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Het Nederlands Theater Festival gebruikt de gegevens die je op dit formulier verstrekt om je op de hoogte te houden van ontwikkelen omtrent het programma van het festival. Laat ons hieronder weten op welke manieren je van ons zou willen horen:

Je kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken in de voettekst van elke email die je van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via kantoor@tf.nl. We zullen jouw gegevens met respect behandelen. Bezoek onze website www.tf.nl voor meer informatie over onze privacypraktijken en ons privacybeleid. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen gebruiken voor de door jouw aangegeven doeleinden. We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.

Venster sluiten