Nieuws
1 t/m 11 september 2022 — Amsterdam
NTF
Pro
Search

OPENINGSMANIFEST STAAT VAN HET THEATER

2 september 2021

Foto: Anna van Kooij

GUY WEIZMAN. Een ODE aan het NARRATIEF VAN TWIJFEL

“We kunnen ons niet laten leiden door angst en uitspraken inslikken omdat deze anderen in de weg zitten of niet bevallen.”.

Guy Weizman artistiek directeur NNT/Club Guy & Roni opende vandaag donderdag 2 september om 17 uur het theaterseizoen met een strijdbaar betoog. Weizman spreekt dan over de heersende cancelcultuur en het verlammende effect op makers. Hij bepleit het constant kritisch bevragen van de waarheid en van het dominerende narratief.

“Narratieven maken onze wereld maar ze zijn, net als wij, de vertellers, gebaat bij verandering. Ze zijn weifelachtig en inconsequent. Theater is als kunstvorm het beste bewijs dat narratieven slechts tijdelijk zijn, fluïde en kneedbaar. Sterker nog: Theater is een oefening in leven. Het is een speelse manier om onze perceptie van een verhaal te vormen en te hervormen. Net als klei. Theater is een speelse oefening om niet vast te houden aan de waarheid.”

Weizman spreekt zijn zorg uit over de effecten van de oprukkende cancelcultuur zoals polarisatie, het gebrek aan meerstemmigheid, en weekt zich los van het heersende beeld van theater en theater maken. “Voor politieke correctheid is geen plek in kunst. Wij moeten vrijuit kunnen spreken ongeacht de reacties en antwoorden. Voorzichtige kunst maakt weinig los.”.

Waarheid kan niet worden bezien vanuit een enkel standpunt maar is een aaneenschakeling van invalshoeken en gezichtspunten. Van vertelde verhalen, niet vertelde verhalen, nooit gehoorde verhalen, nog niet gewaardeerde verhalen. Hij legt daarbij de link met de Joods Kabbalistische overtuiging dat de wéreld geschapen werd als een verhaal, geworteld in de letters van het alfabet in een oneindig aantal combinaties.

Weizman refereert in zijn manifest aan zijn Joods Marokkaanse afkomst. En vraagt zich hardop af of iemands levensverhaal in zichzelf kan bestaan uit conflicterende narratieven. ‘Ben ik Arabier? Ben ik Jood? Mag ik beide zijn? Kan je eigen ik, in zichzelf bestaan uit zulke botsende verhalen? Bij mij wel.”

Het is de verantwoordelijkheid van cultuurmakers een platform te bieden voor alle stemmen, niet alleen de stemmen die een boventoon voeren. Theater vraagt om het onvoorspelbare, het onverwachte en om mensen, makers die het bestaande narratief proberen om te buigen, aan te vullen of open te breken.

Twee resoluties voor het nieuwe seizoen
Weizman stelt zijn eigen kijk op theater en theater aan de kaak. “Ik neem mij voor om mijzelf in twijfel te trekken. Om op zoek te gaan naar nieuwe verhalen en te kneden, mijn smaak keer op keer te herdefiniëren, om op zoek te gaan naar nieuwe stemmen, ook als ik ze niet direct begrijp.”. De tweede resolutie van Weizman gaat over zijn antwoord op de cancelcultuur. “Ik weiger mensen af te rekenen, te intimideren of uit te sluiten van een oprecht tweegesprek alleen op basis van een mening die afwijkt van de mijne. Want mijn verhaal is niet het enige verhaal. Ik neem niet deel aan vijandige boycot of afrekencultuur. Mijn antwoord is en blijft die van compassie en luisteren”.

Samenwerking Mohamedou Ould Slahi – the Mauritanian
Tot slot van zijn manifest zal Weizman het woord geven aan de Mauritaanse Mohamedou Ould Slahi die 14 jaar lang werd vastgehouden onder meer in Guantánamo Bay en op alle mogelijke manieren gemarteld werd zonder ooit formeel in staat van beschuldiging te zijn gesteld. Mohamedou Ould Slahi schreef de teksten voor de aankomende jubileumvoorstelling FREEDOM waarmee NITE (NNT/Club Guy & Roni) het nieuwe culturele seizoen opent. Als artist-in-residence is Mohamedou Ould Slahi het komende jaar verbonden aan NNT/Club Guy & Roni. Mohamedou ’s verhaal werd in de Verenigde Staten verfilmd en kreeg de titel The Mauritanian. Jodi Foster ontving een golden globe voor haar vertolking van Ould Slahi’s advocaat.

Download hier Een ODE aan het NARRATIEF VAN TWIJFEL.

 

Sluiten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!