6 t/m 16 september — Amsterdam
© Anna van Kooij

Colombina

Meest indrukwekkende vrouwelijke bijdragende rol

WINNAAR COLOMBINA 2018:

MAUREEN TEEUWEN voor haar rol in Dumas/La Dame/DeSade – Maatschappij Discordia.

De jury: “Het spel van Maureen Teeuwen is een theaterstudie waard. Schijnbaar achteloos codeert ze de Discordiaanse stijl in dit stuk; met twinkelende humor stelt ze het onderwerp van menszijn treffend aan de orde.”

GENOMINEERDEN 2018:

Genomineerden

Maureen Teeuwen
voor haar rol in Dumas/La Dame/DeSade van Maatschappij Discordia

de Nederlandse Toneeljury:
“Het spel van Maureen Teeuwen is een theaterstudie waard. Schijnbaar achteloos codeert ze de Discordiaanse stijl in dit stuk. Met twinkelende humor stelt zij op een bijna naïeve wijze scherp aan de orde hoe het is om mens en vrouw te zijn in de zoektocht naar zelfregie en hoe de macht over je eigen leven terug te krijgen. Het is een genot om naar haar puntgave tekstbehandeling te luisteren.”

Anniek Pheifer
voor haar rol in Gidsland van mugmetdegoudentand

de Nederlandse Toneeljury:
“Met haar frisse, transparante aanwezigheid is Anniek Pheifer een heerlijk ankerpunt. Steeds als zij opkomt, lijkt het alsof er een extra lampje aangaat. Scherp en geestig transformeert zij op meesterlijke wijze in de diverse Nederlandse burgers. Hoogtepunt is haar vertolking van de Groningse moeder. Ze speelt haar van binnenuit, met mededogen, en met een feilloos inzicht in de emotionele breekbaarheid van de hedendaagse vrouw.”

Romana Vrede
voor haar rol in The Nation van Het Nationale Theater

de Nederlandse Toneeljury:
“Elk woord dat ze uitspreekt komt binnen en lijkt nog even na te echoën. Romana Vrede acteert met ongelofelijk veel liefde en compassie voor haar personage. Met open spel laat ze zien hoe alle emoties die uit onvoorwaardelijke liefde ontspruiten – felheid, angst, vergevingsgezindheid, woede – tegelijkertijd om voorrang strijden. In de prachtige scène met haar van haar vervreemde stiefzoon– woedt de storm in haar hoofd door.”

Dionne Verwey
voor haar rol in De Blackout van '77 van Orkater / Sir Duke

de Nederlandse Toneeljury:
“Met uitmuntend spel en haar brede talent als muzikant en actrice neemt Dionne Verwey de toeschouwer op een verrassende manier aan de hand door ontelbare transformaties. Uit alles blijkt haar drive om dit verhaal te vertellen over Amina, een schrijfster in de woelige jaren ‘70. Duidelijk is dat Verwey zich met dit personage identificeert. Door de overtuigende performance van Verwey gaat de voorstelling vliegen.”

Gerelateerd


Arlecchino


de Nederlandse Toneeljury


Theo d’Or


de Nederlandse Toneeljury


Louis d’Or


de Nederlandse Toneeljury