6 t/m 16 september — Amsterdam
© Kurt Van Der Elst

Platina

Abke Haring / Toneelhuis / Zuidpool

In Platina zoekt Abke Haring het gezelschap op van haar tegenspeler Koen van Kaam, met wie ze in gesprek gaat. Of althans, met wie ze in gesprek wil gaan. Voor zover een gesprek ooit mogelijk is. Of toegelaten wordt. Of ontweken wordt.

Abke Haring: “Als ik een voorstelling maak, vind ik dat het meeste gezegd wordt in stilte. In de stilte kan je zoveel doen: hoe je elkaar aankijkt, waar je staat, ben je ver of dichtbij? Sta je sterk of onzeker? Liefst van al zou ik beelden of bewegingen maken, maar omdat ik dingen ook letterlijk wil zeggen zijn het toch steeds de woorden die komen.”

Spaarzaam komen ze, de woorden. En in de stilte zijn de weinige woorden onontkoombaar, dwingend en misschien zelfs (ooit) genezend.  Jimi Zoet ontwerpt voor dit intimistisch duet een indringende soundscape die de gedachtewendingen van Haring en Van Kaam op de voet volgen.

zo 9 sept 20.30 – 21.20 Theater Bellevue Kaarten
ma 10 sept 20.30 – 21.20 Theater Bellevue Kaarten

Recensies

“Abke Haring creëert een universum zonder uitweg. Zowel taal als lichaam worden getekend door een onafgebroken beklemming. De knappe tekst bespeelt vele registers, waarbij schijnbare oppervlakkigheid voortdurend wordt doorsneden door plotse, naar de essentie grijpende noodkreten.”
De Morgen ****

“Het spel tussen beheersing en controleverlies dat Haring zo speelt spiegelt het centrale thema van Platina; het maakt de voorstelling haar meest verpletterende werk in jaren.”
NRC Handelsblad ****

Regie: Abke Haring
Tekst: Abke Haring
Spel:  Abke Haring, Koen van Kaam
Soundscape: Jimi Zoet
Coaching: Peter Seynaeve
Productie: Toneelhuis
Coproductie: Zuidpool  

de Nederlandse Toneeljury:

“Platina laat je in drie kwartier alles van het leven zien. Een indringende voorstelling waarin Haring op nauwkeurige wijze het leed tussen twee mensen blootlegt. Dusdanig verbeeld dat het zowel voor publiek als de spelers onontkoombaar is. Ze weet de tekst zo onwaarschijnlijk goed fysiek te maken, dat de woorden haar hele zenuwstelsel overnemen. Haring heeft hiermee een geheel eigen signatuur ontwikkeld, waarbij ze de tekst als het ware in haar lichaam stopt en er via elke cel weer uit laat komen. Platina is wonderbaarlijk mooi om naar te kijken, ondanks de akelige pijn waar je niet aan kunt ontsnappen.”

Gerelateerd


filosofisch gesprek bij Platina


Theater Bellevue
zo 9 sept