Net als de Nederlandse Toneeljury bezoeken ook de juryleden van het TheaterFestival (Vlaanderen) het hele jaar door theater- en dansvoorstellingen. Maandelijks voeren zij diepgaande discussies over de voorstellingen die zij hebben gezien, met als doel om in mei een selectie te maken van het meest belangwekkende werk. Deze selectie vormt de kern van het TheaterFestival […]
Tickets
5 sepITAGrote Zaal90 minutenEindtijd 22:00
NTF de Talkshow
Voor de voorstelling om 19.30 ben je van harte welkom bij NTF de Talkshow met castleden Frederico Araujo, Sara De Bosschere en Arne De Tremerie uit de voorstelling ‘Antigone in de Amazone’ in de rotonde van ITA. Ook treedt Fringe artiest HUTAN-HANTU op.
Language no Problem
This performance has English and Dutch surtitles. Deze voorstelling heeft Engelse en Nederlandse boventiteling.
Officiële juryselectie
Language no Problem
This performance has English and Dutch surtitles. Deze voorstelling heeft Engelse en Nederlandse boventiteling.
Antigone in de Amazone
MILO RAU / MST & NTGENT
[English version below]
Milo Rau maakt een politieke Antigone voor de 21ste eeuw, samen met inheemse mensen, activisten en acteurs uit Brazilië en Europa. Nadat hij voor Orestes in Mosul naar de voormalige hoofdstad van de Islamitische Staat trok en voor de Jezusfilm The New Gospel naar de vluchtelingenkampen in Zuid-Italië, reist Milo Rau nu naar het Amazonewoud in Brazilië om met Antigone in de Amazone zijn Trilogie van Klassieke Mythen te voltooien.
Samen met zijn team reisde Rau af naar de Braziliaanse staat Pará, waar de bossen branden om plaats te maken voor de sojateelt en waar het kapitalisme de natuur verslindt. Op een bezet stuk land creëert het team in samenwerking met de Movimento dos Trabalhadores Sem Terra, ’s werelds grootste organisatie van ‘landlozen’, een allegorisch stuk over de gewelddadige verwoestingen en ontheemding door de moderne staat, die privébezit belangrijker acht dan het traditionele recht op land.
For Antigone in the Amazon, Milo Rau and his team traveled to the Brazilian state of Pará, where the forests burn due to the expanding soy monocultures and where nature gets devoured by capitalism. On an occupied piece of land, in collaboration with MST (Movimento dos Trabalhadores Sem Terra), the world’s largest landless workers’ movement, they create an allegorical play about the violent devastations and displacements caused by the modern state, which places private property above the traditional right to land.
After the productions Orestes in Mosul in the former capital of the Islamic State and the Jesus film The New Gospel in the southern Italian refugee camps, Milo Rau and his team travel to the Amazon in Brazil to conclude their Trilogy of Ancient Myths.
Antigone in de Amazone is even radicaal als onontkoombaar politiek theater. Het is een ontmoeting van twee werelden: tussen het Westen en het Globale Zuiden, tussen de machtige neoliberale machine en inheemse landlozen, tussen fictieve en werkelijke tragedie. Indrukwekkend zijn ook de ijzingwekkende prestaties van de inheemse actievoerders op beeld.
Het is veel, vol, inventief, bij tijd en wijle radicaal politiek en activistisch theater, en tenslotte behoorlijk deprimerend (…) Rau heeft de Griekse verzetsstrijder van toen naar nu gehaald, en daar onverzettelijke theaterkunst van gemaakt.
Niet één video die geen doel treft. Niet één woord dat de beelden niet versterkt. Niet één beweging op scène die niet resoneert met de beelden. Het besef treedt in dat theater, als het zo zo ver uit zijn comfortzone verwijdert, iets doet beleven én begrijpen dat zoveel groter is dan het zelf is, en dat wij zijn.
Milo Rau is een vurige strijder tegen alles wat onze democratie en onze vrijheid bedriegt, een woeste vakman die kunst maakt die direct inhaakt op de wereld, theater dat even direct en simpel is als een vuistslag, en dat de realiteit bespuwt met zijn eigen leugens, zijn ongelijkheden, zijn onrecht en zijn discriminatie
Terwijl in kringen met politiek correcte rotzooi en culturele segregatie Rau’s Antigone wordt geminacht als cultureel imperialistisch, dompelt de avond je onder in een vreemdheid die elke beschuldiging van culturele toe-eigening trotseert(…) kunst kan geweld overstijgen, waar dan ook.



met Frederico Araujo, Pablo Casella, Sara De Bosschere, Arne De Tremerie
op video Kay Sara, Gracinha Donato, Célia Maracajà, Choir of militants of Movimento dos Trabalhadores Rurais sem Terra (MST), and as Tiresias, Ailton Krenak
tekst Milo Rau & ensemble
concept & regie Milo Rau
dramaturgie Giacomo Bisordi
dramaturgische medewerking Douglas Estevam, Martha Kiss Perrone
assistent dramaturgie Kaatje De Geest, Carmen Hornbostel
muziekontwerp Elia Rediger, Pablo Casella
decorontwerp Anton Lukas
kostuumontwerp Gabriela Cherubini, Jo De Visscher, Anton Lukas
lichtontwerp Dennis Diels
video-ontwerp Moritz von Dungern
video making of Fernando Nogari
videomontage Joris Vertenten
medewerking concept, research & dramaturgie Eva-Maria Bertschy
productie NTGent
coproductie The International Institute of Political Murder (IIPM), Festival d’Avignon, Romaeuropa Festival, Factory International (Manchester), La Villette (Parijs), Tandem – Scène nationale (Arras Douai), Künstlerhaus Mousonturm (Frankfurt), Equinoxe Scène Nationale (Châteauroux), Wiener Festwochen
in samenwerking met Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST)
met de steun van Goethe Institut Saõ Paulo, PRO HELVETIA programme COINCIDENCIA – Kulturausch Schweiz – Südamerika, The Belgian Tax Shelter
met dank aan Carolina Bufolin