Coloured Swan 3: Harriet’s reMix
Moya Michael
Grote Zaal | 60 minuten
LET OP | Voor deze voorstelling heeft u een geldig coronatoegangsbewijs nodig. Dit kan een negatieve testuitslag (testbewijs) zijn, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat u hersteld bent van corona (herstelbewijs). Deze dient u in de CoronaCheck-app of geprint via CoronaCheck.nl in een QR-code om te zetten. Dan pas heeft u een geldig coronatoegangsbewijs. Mocht de regelgeving veranderen, dan veranderen wij uiteraard mee.
“We liggen op de grond, neergedrukt door het gewicht van onze geschiedenis en we vragen ons af waarom we niet kunnen ademen. ‘De aanfluiting van de aarde’ zijn we genoemd… Hier zijn we altijd geweest en we zullen niet snel vertrekken. Onze melanine duidt het verhaal aan dat we hebben uitgebeiteld.” Vier jonge kunstenaars op het kruispunt van West-Europa en Sub-Sahara Afrika.
Dit is een van de drie voorstellingen uit het Vlaams Theaterfestival die ook te zien zijn op het Nederlandse festival. Choreografe Moya Michael kijkt samen met vier jonge kunstenaars naar de toekomst in relatie met het heden en het verleden. Coloured Swan 3: Harriet’s reMix bevindt zich temidden van het kruispunt tussen West-Europa en Sub-Sahara Afrika.
De vier jonge mensen op het podium vertegenwoordigen de toekomst en dragen visies van hoop en alternatieve werelden met zich mee, terwijl ze ook de dialoog met hun voorouders aangaan. Een zegswijze uit Sub-Sahara Afrika zegt dat wij op de schouders van reuzen staan. Maar wat als we niet uit de grootsheid van onze voorouders kunnen putten om ons veilig en wel naar de toekomst te leiden?
De voorstelling stelt vragen over spiritualiteit, displacement en de non-lineariteit van tijd. Tegelijkertijd gaat het ook over vorm en theater. Waarom kiezen we ervoor om onze lichamen in een black box te plaatsen? Hoe kunnen de drie lichamen een worden, en op die manier een solo vormen? Welke impact hebben projecties die sommige lichamen worden opgedrongen?
“Michael kan als geen ander schilderen met licht en klanken. Zo maakt ze haast meditatieve scènebeelden die je helemaal opzuigen. Vooral de scenografie en de dansscènes zijn overweldigend.” – Knack.
ENGLISH
“We lie on the ground, weighed down by the weight of our history, and we wonder why we can’t breathe. We’ve been called ’the mockery of the earth’… We’ve always been here and we won’t be leaving anytime soon. Our melanin denotes the story we’ve carved out.” Four young artists at the crossroads of Western Europe and Sub-Saharan Africa.
This is one of three performances from the Flemish Theater Festival that can also be seen at the Dutch Theater Festival. Choreographer Moya Michael and four young artists look at the future in relation to the present and the past. Coloured Swan 3: Harriet’s reMix is located at the crossroads between Western Europe and Sub-Saharan Africa.
The four young people on stage represent the future, carrying visions of hope and alternative worlds, while also engaging in dialogue with their ancestors. A saying from Sub-Saharan Africa says that we stand on the shoulders of giants. But what if we can’t draw on the greatness of our ancestors to guide us safely into the future?
The performance asks questions about spirituality, displacement and the non-linearity of time. At the same time, it is about form and theater. Why do we choose to put our bodies in a black box? How can the three bodies become one, and thus form a solo? What impact do projections imposed on some bodies have?
“Michael can paint like no other with light and sounds. She creates almost meditative scenes that absorb you completely. The scenography and dance scenes are especially overwhelming.” – Knack.
De rituele gestes, prachtige kostuums en symbolische scenografie – denk aan spirituele maskers en rubberbanden die herinneren aan de gruwelijke lynchpartijen tijdens de Apartheid – stellen de geesten van Michaels voorouders aanwezig in alles wat er op scène gebeurt. Coloured Swan 3 houdt zo het midden tussen een rouwritueel en een speculatieve schets van een utopische toekomst, een gemeenschap waarin de doden en de levenden samenleven ongeacht kleur of afkomst, en identiteit een grenzeloos begrip wordt. Dit is een vorm van dekoloniseren met verbeelding als voornaamste wapen.
Coloured Swan 3: Harriet’s reMix beklijft dankzij de door heden en verleden gekleurde dans, kostuums en setting.
Het resultaat is een oerauthentieke performance. Het resultaat is voor mij thuis komen, iets voelen dat me verbindt.



concept & choreografie Moya Michael