Tickets
6 sepTheater Bellevue
Dagboek van een leeg bed is Arabisch gesproken en Nederlands en Engels boventiteld.
Dagboek van een leeg bed
Toneelhuis / Mokhallad Rasem
“Ik vertrek vanuit mijn eigen levensverhaal, dat begon in Bagdad en mij naar België bracht. Maar ik maak geen documentaire over mijn leven en geef geen commentaar op politieke situaties. Ik maak een reis door de metaforen van de Arabische taal die mijn moedertaal is.” – Mokhallad Rasem
تدور احداث المسرحية حول شخص يكتب الذكريات،الأحلام،الخيال.
“Een intimistische, poëtische vertelling in woord, beeld en klank, persoonlijk én universeel.” (Theaterkrant)
Mokhallad Rasem verzamelt al twintig jaar persoonlijke notities: hij noteert dagelijks beelden die hem in zijn dromen verschijnen, herinneringen die opduiken en indrukken die vanuit de dagelijkse werkelijkheid zijn verbeelding binnen tuimelen. Tussen een leeg bed en dozen vol herinneringen verwoordt Mokhallad Rasem nu eens diepzinnige gedachten en heftige emoties, dan weer verstilde observaties en verrassende fantasieën. En dat alles voor het eerst in zijn moedertaal, het Arabisch.
Dagboek van een leeg bed is een poëtische uitnodiging om na te denken over het verglijden van de tijd, over afstand en intimiteit, over afscheid moeten nemen en weer opnieuw beginnen.
In Dagboek van een leeg bed legt Rasem op indringende wijze verslag van zijn vlucht uit Irak naar België. Uit een associatieve collage aan korte kleinoodjes ontvouwt zich een caleidoscopisch portret van verlangen, verdriet en stille hoop. Zijn beeldende theatertaal en gedurfde soberheid vragen zowel om een handreiking van de toeschouwer, als dat ze vragen om volledige overgave. Rasem geeft een gezicht en geschiedenis aan de vele vluchtelingen in Europa. De jury werd onverwacht overvallen door diepgewortelde pijn, grote weemoed en hunkering.
Dagboek van een leeg bed heeft aan die subtiele poëzie genoeg om te raken. ‘Hij zoekt tussen het puin van de geschiedenis naar iets dat glimt’, zegt Rasem bijvoorbeeld halverwege. ‘Hij’ is de angst die rondwaart in Irak, maar het zou evengoed de theatermaker zelf kunnen zijn. Met dit stuk levert hij een intimistisch kleinood af voor een wereld vol geweld.
concept, spel, tekst, scenografie Mokhallad Rasem