5 t/m 15 september 2024 Amsterdam

D̶A̶R̶K̶MATTER

Cherish Menzo | Frascati Producties | GRIP

Bas de Brouwer

Tickets

5 sepITARabozaal80 minutenEindtijd 21:20

do 5 sep
20:00
ITA
Geweest

Prijzen en nominaties

Cherish Menzo is de winnaar van de BNG Bank Theaterprijs 2023, winnaar van de Regieprijs Nederlands Theater Festival 2023, is geselecteerd door de Officiële Juryselectie van Het Nederlands Theater Festival 2023 en de juryselectie van Het Theaterfestival 2023 (Vlaanderen). Zij werd genomineerd voor de VSCD Mime/Performance Prijs 2023, voor de VSCD Zwaan voor de meest indrukwekkende dansproductie 2023 en voor de Acteursgilde Theaterprijzen 2023.

Language no Problem

Let op

Deze voorstelling bevat luide muziek. Breng je eigen oordoppen mee als je die nodig denkt te hebben.
Ook attenderen we je op rook, stroboscoop, naakt en triggers voor black-outs tijdens het optreden.

D̶A̶R̶K̶MATTER

Cherish Menzo / Frascati Producties / GRIP

[English version below]

In een futuristisch universum transformeert Cherish Menzo het Zwarte lichaam met krachtige danstaal. Samen met Camilo Mejía Cortés trekt ze in D̶A̶R̶K̶MATTERogenschijnlijk herkenbare beelden uit elkaar en kneden deze tot een geheel eigen dans- en bewegingstaal. Reis af naar het gitzwarte, punky en vervreemdende D̶A̶R̶K̶MATTER-universum waar de mogelijkheden van het lichaam tot het maximale worden opgerekt. Tegen de achtergrond van een apocalyptisch jungle-decor, voorzien van filmische soundtrack, ontstaat een duister én beeldschoon spel met het hypothetische lichaam. 

Voor D̶A̶R̶K̶MATTER put Menzouit de hiphop- en rapcultuur, posthumanisme en afrofuturisme; een stroming die zich richt op een toekomst waarin zwarte mensen in een hypertechnische en gedekoloniseerde wereld leven. Of waarin kolonisatie nooit heeft plaatsgevonden.  Om haar universum te creëren, vond Menzoinspiratie in de ruimte. In donkere materie, waar sterren en zwarte gaten elkaar ontmoeten en met elkaar botsen. Juist in deze botsingen kan een nieuw, (afro)futuristisch en raadselachtig lichaam ontstaan. Precies dáár kan je een nieuwe bewegingstaal ontwikkelen.

Parallel aan de voorstelling is een Distorted Rap Choir-traject. Op elke locatie worden een tiental gekleurde lokale mensen uitgenodigd om deel te nemen aan laboratoriumworkshops waarin wordt gewerkt aan thema’s uit D̶A̶R̶K̶MATTER. Aan het einde van de workshopdagen neemt het koor een raplied op, dat in de voorstelling wordt geïntegreerd. Per locatie wordt er een nieuw koor en een extra laag toegevoegd. Het opgenomen raplied van Amsterdam is te beluisteren op www.distortedrapchoir.com.

Vorig jaar konden we om praktische redenen D̶A̶R̶K̶MATTER  niet laten zien. Dit jaar gelukkig – alsnog – wel!


In D̶A̶R̶K̶MATTER, Cherish Menzo and Camilo Mejía Cortés go in search of ways to soak their bodies free from an imposed perception. Embedded prejudices are plucked apart in a futuristic environment: the D̶A̶R̶K̶MATTER universe. To do so, they look partly to space: to dark matter and black holes that meet and clash, and from which a new, (Afro)futuristic, strange body can be born.

Body can you become hypothetical, a galaxy, in full gear acceleration, a liquid star monster, failing to die? – Cherish Menzo

In D̶A̶R̶K̶MATTER, Cherish Menzo (JEZEBEL, 2019) and Camilo Mejía Cortés pull seemingly recognisable images apart and knead these into a language of dance and movement entirely their own. Travel to the jet-black, punky, alienating D̶A̶R̶K̶MATTER universe where the possibilities of the body are stretched to the max. Against an apocalyptic jungle backdrop with a cinematic soundtrack, dark but stunningly beautiful play unfolds with a hypothetical body.

For DARKMATTER, Menzo draws on hip hop and rap culture, post-humanism and Afrofuturism; a movement oriented towards a future where Black people live in a hyper-technologized, decolonised world. Or one where colonisation never occurred.

To create her universe, Menzo took inspiration from space. From dark matter, where stars and black holes meet and collide. It is from these collisions that a new, mysterious, (Afro)futurist body arises. This is where a new language of movement can be developed.

As in her previous project JEZEBEL, Menzo stretches her language of movement by applying the Chopped & Screwed method. Chopped & Screwed is a remix technique within hip hop music that involves radically slowing the tempo. In D̶A̶R̶K̶MATTER, Menzo adapts this method for movement and dance.

In Amsterdam and Brussels, the locations of the two premières, at the end of a two-day workshop with the Distorted Rap Choir trained there, a rap anthem has been recorded and integrated into the production. The various choirs can be seen and heard at www.distortedrapchoir.com.

DARKMATTERis van een zeldzame schurende schoonheid. Niet vaak dit seizoen werd de jury dusdanig van de stoelen geblazen door de pure kracht en noodzaak van een voorstelling. DARKMATTERis een krachtig emancipatoir statement. De jury prijst de onontkoombare kracht en onverbiddelijkheid van deze voorstelling.  

Of ze nu wankelen op hun stiletto-latexlaarzen of naakt door de zwarte verf glibberen, het duo verrast na elke black-out met krachtige beelden […] een poëtische representatiekritiek die de rijkdom van het zwart zijn viert.

De performance Darkmatter geeft een spannende en vervreemdende lading aan ‘donkere materie’.

Het is een openbaar, theatraal ritueel, met reinigende krachten en technisch ongelooflijk sterk opgebouwd.

concept en choreografie Cherish Menzo

creatie en uitvoering Cherish Menzo en Camilo Mejía Cortés

lichtontwerp Niels Runderkamp

muziekcompositie Gagi Petrovic en Michael Nunes

mastering Gagi Petrovic

scenografie Morgana Machado Marques

zang- en tekstcoach BOИSU en Shari Kok-Sey-Tjong

kostuumontwerp JustTatty.com

dramaturgie Renée Copraij en Benjamin Kahn

text Cherish Menzo, Camilo Mejía Cortés, BOИSU, Shari Kok-Sey-Tjong

artistiek advies Christian Yav en Nicole Geertruida

techniek Niels Runderkamp en Amber Stallenberg/ Nele Verreyken

stemmen distorted rap choir via distortedrapchoir.com

productie Frascati Producties, GRIP

internationale spreiding A Propic – Line Rousseau, Marion Gauvent, Lara van Lookeren

coproductie De Coproducers (NL), Kunstenfestivaldesarts (Brussel, BE), CCN-Ballet national de Marseille dans le cadre de l’accueil studio / Ministère de la Culture (FR), actoral festival (Marseille, FR), STUK (Leuven, BE), La Villette (Parijs, FR), Beursschouwburg (Brussel, BE), Festival d’Automne à Paris (FR), Perpodium (Antwerpen, BE)

in samenwerking met Trill (Leuven, BE), WijzijnDOX (Utrecht, NL)

met de financiële steun van de Vlaamse Overheid, Ammodo, Fonds Podiumkunsten, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid, Cronos Invest

met dank aan Eric Cyuzuzo, Jan Fedinger, Dries Douibi, Khadija El Kharraz Alami

Tickets

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Het Nederlands Theater Festival houd je met plezier op de hoogte van nieuws over het festival. Je kunt je op elk moment weer uitschrijven door ‘Unsubscribe' aan te klikken onderaan onze nieuwsbrieven.

Venster sluiten