Programma
& Tickets
1 t/m 11 september 2022 — Amsterdam
NTF
Pro
Search

Elisabeth gets her way


Jan Martens

© Luis_Xertu
© Luis_Xertu
© Luis_Xertu
© Luis_Xertu
© Luis_Xertu
za 3 sep
20:00
ITA

Rabozaal | 1 uur en 10 min

Tijdens deze dansvoorstelling is er naakt op scène te zien en wordt er gebruikt gemaakt van stroboscopische effecten.

De nieuwe solo van en door Jan Martens is een gedanst portret van de Poolse Elisabeth Chojnacka (1939 – 2017), een uitzonderlijk getalenteerde en gepassioneerde muzikante die midden 20e eeuw medeverantwoordelijk was voor de revival van klavecimbelmuziek.

Terwijl in 1968 de Parijse studentenrevolte oude idealen op de helling zette, maakte Chojnacka kennis met avant-garde componisten zoals François-Bernard Mâche en begon ze – naast de eeuwenoude stukken die steeds op haar repertoire bleven staan – ook de weinige hedendaagse werken voor klavecimbel op regelmatigere basis te spelen. Mede door haar talent en doorzettingsvermogen waren er in de jaren zeventig en tachtig een resem componisten (Ligeti, Xenakis, Ferrari, Berio, Halffter, etc.) die nieuw werk schreven voor het klavecimbel, vaak aan Chojnacka opgedragen.

ELISABETH GETS HER WAY wil een ode brengen aan deze bijzondere vrouw. De solo wordt een gedanst portret met een soundtrack die breed gaat, met werk van Nyman over Montague tot Ligeti, alle in een uitvoering van Chojnacka. De ambitie is om al dansend dicht bij de soms complexe partituren te blijven. Martens bespeelt zijn lichaam zoals Chojnacka dat deed met het klavecimbel. Verschillende bewegingsstijlen worden samengebracht, net zoals zij met enkele eeuwen aan muziekgeschiedenis in de vingers moeiteloos tussen registers en genres heen slalomde. In 2021 was het exact vijftig jaar geleden dat Chojnacka haar eerste album uitbracht: Clavecin 2000. Een uitgelezen moment om eer te betonen aan deze opmerkelijke vrouw, met een solo waarin ze de tijd en ruimte krijgt die haar toekomt.

Jan Martens maakte dit jaar indruk met zowel groot als klein werk. Elisabeth gets her way behoort tot de laatste categorie. In deze solo staat hij zelf op scène. Hij brengt een portret van de klaveciniste Elisabeth Chojnacka (1939 – 2017), een Poolse muzikante met uitzonderlijk talent, vurige passie en tonnen charisma. Halfweg de twintigste eeuw was zij medeverantwoordelijk voor een revival van de klavecimbelmuziek: een genre dat zeker niet als het meest toegankelijke wordt ervaren.

Nergens wordt Martens ironisch of verexcuseert hij de macht, of uitzinnige kracht, van het
werk van Chojnacka en componisten als Ligeti, Xenakis, Ferrari, Berio, Krauze of Montague, die vaak speciaal voor haar werk schreven. Heavy metal is er niets bij.

Jan Martens legt op zo’n ingenieuze en precieze manier de vinger op de vernieuwende betekenis van Elisabeth Chojnacka (1939-2017) dat je vol bewondering achterblijft.

…een overweldigende kennismaking met een briljante muzikant.

Met haar flamboyante stijl bekeerde ze het grote publiek tot de klavecimbelmuziek, toch geen eenvoudig genre. In zijn intense hommage aan Chojnacka doet Jan Martens precies hetzelfde. […]

© Luis_Xertu
© Luis_Xertu
© Luis_Xertu
© Luis_Xertu
© Luis_Xertu

CHOREOGRAFIE EN DANS: Jan Martens

SOUND ENGINEER DOCUMENTARY: Yanna Soentjens
LICHTONTWERP: Elke Verachtert
KOSTUUMONTWERP: Cédric Charlier
VIDEO EN MUZIEK: volledige lijst videofragmenten

(© Archives INA) en

muziekstukken: www.grip.house

VIDEOMONTAGE: Sabine Groenewegen

OUTSIDE EYE: Marc Vanrunxt, Anne-Lise Brevers

en Rudi Meulemans

TECHNISCHE LEIDING: Michel Spang/Elke Verachtert

PRODUCTIE: GRIP
INTERNATIONALE SPREIDING: A Propic – Line Rousseau en

Marion Gauvent

COPRODUCTIE: DE SINGEL (Antwerpen, BE), Les

Hivernales – CDCN d’Avignon (FR),
Julidans (Amsterdam, NL), C-TAKT
(Limburg, BE) en Perpodium (BE)
RESIDENTIES: DE SINGEL (Antwerpen, BE), Les
Hivernales – CDCN d’Avignon (FR),
Toneelhuis (Antwerpen, BE), ccBe
(Antwerpen, BE), C-TAKT (Limburg,
BE) en CN D – Centre national de
la danse (Parijs, FR)
MET DE FINANCIËLE STEUN VAN: de Vlaamse Overheid, de
Taxshelter van de Belgische
Federale Overheid en Cronos
Invest

MET DANK AAN: INA – l’Institut National de l’ Audiovisuel, Les Ballets de Monte-Carlo sous la Présidence de

S.A.R. la Princesse de Hanovre -Direction: Jean-Christophe Maillot, Graciane Finzi, Régis Mitonneau, Anne Montaron, Emmanuelle Tat, François-Bernard Mâche, Zygmunt Krauze, Stephen Montague, Raphaël de Gubernatis, Claire Verlet, Ty Boomershine, Joris van Oosterwijk, Liselotte Sels en Kinga Jaczewska

Sluiten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!