De VSCD Mime/Performance prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de persoon of groep die de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan mime in het betreffende seizoen. De VSCD Mime/Performance prijs wordt traditiegetrouw uitgereikt op het Gala van het Nederlands Theater, de afsluiting van het Nederlands Theater Festival. De winnaar ontvangt een bronzen beeldje gemaakt door de Nederlandse […]
Winnaar Mime/Performance Prijs
Language no problem
Let op
De voorstellingen bevat flitsende lichten en verwijzingen naar zelfverwonding, die als schokkend ervaren kunnen worden.
Hunter
Courtney May Robertson
[English below]
Verscholen in de ondergrond, aan het zicht onttrokken in een afgesloten kamer, speelt Hunter met het verlossingsproces van een klassieke tragedie, waarbij een personage door lijden tot inzicht komt. Maar in deze tragedie voert performer en choreografe Courtney May Robertson ‘levensbevestigende monsterlijkheden’ uit op zichzélf, en haar levensgrote dubbelganger. Het duo – de een van vlees en bloed, de ander gemaakt van schuim en siliconen – brengt de interne kwellingen en extases in kaart van een individu dat in conflict is met een maatschappij die puurheid als morele standaard hanteert.
Geïnspireerd door horror, BDSM en melodrama schildert Courtney May Robertson een beeld waarin het groteske, seksuele perversie en overdaad triomfantelijke symbolen worden voor lichamelijke autonomie en empowerment. Toeschouwers worden uitgenodigd om een ruimte te betreden waarin de rigide tweedeling tussen afstoting en aantrekkingskracht verdwijnt. Voortgestuwd door een industriële soundscape gecomponeerd door ‘Acidic Male’, omarmt Hunter zelfvernietiging als een daad van zelfbehoud.
HUNTER
horror as a form of unearthing
In the depths of a private locked room, HUNTER toys with the redemptive process of a classical tragedy, whereby a character is made to gain insight through suffering. Though in this tragedy, performer and choreographer Courtney May Robertson enacts so-called life-affirming monstrosities upon herself, her life-sized doppelgänger in doll form. The duo – one of flesh and blood, the other crafted from foam and silicone – map out the internal torments and ecstasies of an individual in conflict with a society that upholds purity as a moral standard.
Inspired by Horror, BDSM and Melodrama, a tapestry of images are woven in which the grotesque, sexual perversion and excessiveness become triumphant symbols for bodily autonomy and empowerment. Spectators are invited to enter a space where the rigid dichotomy between repulsion and attraction dissolves. Courtney is convinced that when shame is suspended the visceral emotion of disgust, generally associated with aversion, has the capacity to transform into paradoxical intrigue. Propelled by an industrial soundscape composed by ‘Acidic Male’, in HUNTER self-destruction is embraced as an act of self-preservation.
Courtney May Robertson bewees zich eerder als begenadigd performer en toont zich nu in ‘HUNTER’ ook als zeer uitgesproken en uitdagende maker. Virtuoos put ze uit verschillende idiomen zoals mime, krumping, dans en poppenspel. Deze verkenning van schoonheid in het perverse is een indrukwekkende prestatie.
Hunter maakt heel beheerst tastbaar waar iemand die pijn zoekt van droomt en waar die daadwerkelijk gaat.
concept, choreography, video design & performance Courtney May Robertson
sound design Puck Schot (Acidic Male)
light + stage design Manuel Boutreur
dramaturgy Lara van Lookeren
puppet design Ronald Schinkelshoek
wig design Zoe Morgan
costume design Matija Franjes
discomfort devices BNDSN
movement assistant Olympia Kotopolous
additional sound curation Courtney May Robertson
creative producer Lena Meijer