La Codista
Acteursgroep Wunderbaum | Marleen Scholten | Associazione TRAK | Theater Rotterdam
Grote Zaal ITA | 60 min
Voor de tekst La codista won Marleen Scholten in Italië de nationale toneelschrijfprijs Antonio Conti.
Nederlands gesproken | Engels boventiteld
La codista is een persoonlijke tekst over identiteit en het verlangen soms langzamer te gaan. Samen met het publiek wacht de codista op haar beurt. Misschien ligt niet ieder antwoord direct binnen handbereik.
‘Ik wil niet de eerste zijn, liever de laatste. Hoe sneller de wereld gaat, hoe meer ik vertraag. Ik ga tegen de stroom in. Als een zalm. Voor een codista is de wereld andersom.’ Gebaseerd op het verhaal van Giovanni Cafaro, een Milanees die zijn baan verloor en in de rij ging staan voor anderen tegen betaling, schreef Marleen Scholten een nieuwe tekst over stilstaan. Stilstaan in de rij (la coda), voor anderen in dit geval. In de rij vindt ze chaos en eenvoud; mensen die samenkomen op een plek met maar één doel: wachten tot het aan hen is.
Voor La codista interviewde Marleen Scholten van acteurgroep Wunderbaum verschillende inwoners van Italië over de betekenis van stilstaan. Daarnaast stond ze in veel lange rijen om het mechanisme van wachten zelf te ondergaan. Voor de tekst won ze in Italië de nationale toneelschrijfprijs Antonio Conti.
De monoloog La Codista van acteursgroep Wunderbaum is een mooi filosofisch kleinood over onze blik op tijd en tijdsbesteding. De voorstelling is aangrijpend én bevrijdend, in de manier waarop het personage van Marleen Scholten zich heeft verzoend met haar lot. Scholten werpt een zinvolle vraag op: wat moeten we met overbodige tijd? La Codista toont dat overbodige tijd verre van overbodig is, sterker nog: het is misschien wel een voorwaarde voor zingeving, creativiteit en ontspanning.
Scholtens theatersolo La codista is een filosofische verhandeling over het wachten, vol met bespiegelingen en trefzekere details. Ze brengt de tekst welbewust onopgesmukt en zonder enige versiering. Dat is het knappe ervan.
Ondanks alle soberheid is La Codista een zeer levendige solo: dat komt door Scholtens filosofische tekst vol treffende observaties en door haar onnavolgbare tekstbehandeling, waarmee ze het wachten als een partituur vol onverwachte variaties benadert. Muziek in de monotone bureaucratie.
Een monoloog in een kale omgeving: een vierkant met tl-licht is de enige versiering. Het komt dus aan op het verhaal en de wijze waarop de actrice dat vertelt. Scholten doet dat een uur lang voorbeeldig: met haar mooie, krachtige stem, beheerste mimiek en aanstekelijk charme portretteert ze een werkloze vouw die van de nood een deugd maakt.
Marleen Scholten is een begenadigd actrice, en nu ook een bekroond toneelauteur.
In haar eentje laat Wunderbaum-actrice Marleen Scholten in La codista zo’n klein mensje zien, die haarzelf en haar bestaan verdedigt.



Van en met Marleen Scholten