Keuze van de Wijkjury Breda
Let op
Deze voorstelling bevat expliciete scènes en thematiek, waaronder racistische en stereotiepe weergaven, verwijzingen naar seksueel contact met een minderjarige en zelfdoding.
Madame Butterfly
Theater Oostpool
Puccini’s wereldberoemde opera Madame Butterfly weet met zijn zeer bekende aria’s al meer dan een eeuw lang generaties operabezoekers te boeien. Maar wat vertelt dit muzikale meesterwerk, dat zich afspeelt in Japan, ons eigenlijk?
De opera uit 1904 vertelt het verhaal van de 15-jarige Japanse geisha Cio-Cio-San, bijgenaamd Butterfly, die verliefd wordt op een Amerikaanse marineofficier. Madame Butterfly werd een blauwdruk voor talloze verhalen en films die Aziatische vrouwen portretteren vanuit een westers, mannelijk perspectief: een kwetsbaar, ondergeschikt en seksueel object voor de westerse man.
Na het overweldigende succes van De bananengeneratie is het voor regisseur Char Li Chung tijd om een nieuwe stap te zetten in de Aziatische representatie in het Nederlandse theater. Met Madame Butterfly brengt hij een radicale en eigentijdse reactie op de oorspronkelijk Italiaanse opera. Naast nieuwe personages, opgevoerd in de context van een werkelijke geschiedenis, komt Cio-Cio-San (Cystine Carreon, bekend van o.a. Gooische vrouwen en Miss Saigon) eindelijk zelf aan het woord. En dat werd hoog tijd.
Een krachtige muzikale toneelvoorstelling. Er wordt afgerekend met het idee dat Aziatische vrouwen gewillig, onderdanig, stil en onzichtbaar zouden zijn. De decors, muziek en zang zijn vol van energie en passie. Wat een spektakel!
Madame Butterfly keert zich terecht tegen Aziatische stereotypen.
De acteurs leveren geweldige prestaties…
Van het gedweeë Aziatische stereotype blijft niets over.




Tekst Sun Li & Vera Morina
Regie Char Li Chung
Spel Cystine Carreon, Kok-Hwa Lie, Nhung Dam, Charlotte Ha, Mei Ling Wan-Im en Lulu Streefkerk
Dramaturgie Madelon Kooijman
Decorontwerp Yannick Verweij
Lichtontwerp Yuri Schreuders
Geluidsontwerp Jelle Hoekstra
Kostuumontwerp Patricia Lim
Kap- en grimeontwerp Bärbel Scheid
Regieassistent Anne van der Vegt
Productieleider Judith Rosendaal
Technische productie Jeroen Helsloot
Techniek Han Verweijen, Hergen Verheul, Pieter de Jonge, Denson Batteké, Jurre Pöpping, Douwe van Doornewaard, Niels Bruynjé
Lichtprogrammeur Wout Panis
Musical medley Jelle Hoekstra, Marco Hoving
Assistent decorontwerp Lucas Dragt
Stagiair decorontwerp Charlie Alana Oudenallen
Decoratelier Reisopera
Kostuumatelier Femke van Neerven
Assistent kostuumatelier Berber Struiksma, Fleur Ummels, Eva van den Top
Kleedster Joyce den Ouden
Textielververij Roos Mikx
Casting Emilie Pos
Marketing Daniel Jaspers, Luca Renting, Femke Krijntjes
Interactie & inclusie Sara Bouman
Stagiair interactie & inclusie Lisa Kim An Janssen
Community-based publiekswerving Giovanna Chen
Podcast Vinny Tailor
Campagnebeeld Elza Jo
Promovideo Kasper Tarenskeen, Rubenpaulruben
Grafisch ontwerp Isabelle Vaverka
Met dank aan Kin Pok Xiong, Hui-Hui Pan, Aaron Wan, Atelier Kevin van de Bergh, Atelier Perru, Flint Amersfoort, Theater Hanzehof, Nederlandse Reisopera, Tim de Vries