Orestes in Mosul de theaterversie is niet te zien tijdens ons festival. Wel hebben wij de première van de documentaire ‘Orestes in Mosul: the making of’
Orestes in Mosul / the-making-of
NTGent / Milo Rau - Documentaire op groot scherm
Met Orestes in Mosul maakte Milo Rau misschien wel één van zijn belangrijkste producties, bejubeld in de internationale pers. Voor deze bewerking van de oud-Griekse Oresteia – een tragedie over een niet-eindigende reeks moorden uit wraak, trok regisseur Milo Rau naar de frontlijn van de slepende oorlog Irak. Hoe eindig je een keten van geweld?
Cameraman en documentairemaker Daniel Demoustier, gespecialiseerd in conflictzones in o.a. het Midden Oosten, volgde Milo Rau tijdens twee voorbereidende reizen naar Mosul en maakte daarvan de documentaire ‘Orestes in Mosul: the making of’.
“Kan een Griekse tragedie helpen om een verbrande stad te genezen?” vroeg New York Times zich af, naar aanleiding van de repetities van Orestes in Mosul in Mosul (maart 2019). Het is één van de vragen waarover in Mosul hevig gedebatteerd werd, zoals ook enkele gevoelige scènes in het stuk tot felle discussies leidden tussen de Iraakse acteurs, de Europese en Milo Rau zelf. In de documentaire zijn verder beelden van de voorstelling zelf, het repetitieproces in Mosul, interviews met acteurs en enkele lokale incidenten verwerkt.
Als theatermaker is Milo Rau, artistiek leider van NTGent, erop uit de wereld veranderen. Daarvoor trekt hij met zijn acteurs ook daadwerkelijk naar de brandhaarden van de wereld. In dit geval naar Irak, voor een actuele voorstelling over de thema’s uit de Oresteia. Waar oog om oog, tand om tand geldt, belandt men onherroepelijk in een vicieuze cirkel van geweld. Hoe kan de keten van geweld waarin de partijen in de Syrisch-Iraakse burgeroorlog en hun Westerse bondgenoten tegenover elkaar staan, gestopt worden? Tijdens het maakproces deden Rau en zijn crew onderzoek in Mosul, waar IS het kalifaat afriep. De tragedie wordt geënsceneerd met een gemengd ensemble van Europese en Irakese acteurs. Het is alsof je tegelijk naar een nieuwsuitzending en naar een klassiek epos kijkt.
Met de eeuwenoude Oresteia van Aischylos als handvat, onderzoekt Milo Rau in Orestes in Mosul de huidige status quo in Mosul, waar terreurgroep IS in 2014 het kalifaat uitriep. Het resultaat is een even belangwekkende als hartverscheurende theaterexercitie.
De voorstelling toont hoe eeuwenoude dilemma’s onverminderd actueel zijn en hoe tragedies circulair zijn. Zo laat Rau zien dat we onze blikrichting en ideeën kunnen scherpen aan elkaar en elkaars verhalen. Het resulteert in een veelzeggend theatraal labyrint tussen mythe en werkelijkheid.
Het resultaat snijdt de adem af. Van de eerste tot de allerlaatste minuut.
Een meesterlijke enscenering met weergaloze vertolkingen.
Met Orestes in Mosul verknopen Rau en zijn dramaturg Stefan Bläske op kristalheldere wijze de tragedie van toen met het Mosul van nu.
De gruwelen uit de Griekse tragedie zetten zich voort in de oorlog van nu. De overeenkomsten zijn onthutsend. Orestes in Mosul is een nieuwe maatstaf voor moderne bewerkingen van klassieke teksten. Rau moderniseert niet; hij toont op onopgesmukte, journalistieke manier de parallellen. Dat is voldoende om groots en belangwekkend theater te maken.
tekst Milo Rau & ensemble