Het voorprogramma i.s.m. Het Nationale Theater wordt livegestreamd.
Othello
Het Nationale Theater | Daria Bukvić - vertoning van de registratie op groot scherm
Voorafgaand aan de vertoning op groot scherm van de registratie organiseert Het Nationale Theater in samenwerking met NTF een inleidend programma met gasten en live muziek.
Na een inleidend college van Mitchell Esajas van The Black Archives, praten Jolanda Spoel, Jenny Mijnhijmer en Esther Duysker met elkaar onder leiding van Stephanie Afrifa in een panelgesprek over de laatste veranderingen in de cultuurwereld op het gebied van inclusie. Wat gaat er goed, wat niet, hoe moeten we verder. Componist Wilko Sterke vertelt het achtergrondverhaal van Nina Simones ‘Strange Fruit’, hoe zijn versie voor Othello tot stand is gekomen en hij voert het live uit.
Stephanie Afrifa | Kunst en cultuur curator, schrijver, presentator
Esther Duysker | Scenarist, toneelschrijver en hoorspelschrijver, bewerkte Othello
Mitchell Esajas | Antropoloog, curator en sociaal ondernemer medeoprichter van The Black Archives, een nieuw archief rondom zwart erfgoed.
Jenny Mijnhijmer | Secretaris theater Fonds Podiumkunsten
Jolanda Spoel | Regisseur en hoofd podium en programmering van het Maaspodium
Shakespeares zwarte generaal in een wereld waarin alleen witte mensen recht hebben op succes.
Beleef Othello op groot scherm in de grote zaal van Internationaal Theater Amsterdam. In 2018 regisseerde Daria Bukvić deze confronterende bewerking van Othello, een tragedie over wraak en jaloezie met in de hoofdrol een zwarte man. Bukvić’ Othello werd beloond met enthousiaste recensies, nominaties en uitverkochte zalen. Voorafgaande aan de vertoning is er een live voorprogramma met de makers over de achtergronden van de voorstelling en de geschiedenis van de beeldvorming van de zwarte man in de witte wereld.
“Van begin tot eind spannend en actueel.” ★★★★ (NRC)
In Shakespeares toneelstuk benoemt de zwarte generaal Othello zijn vriend Cassio tot luitenant. Daarmee passeert Othello zijn trouwe rechterhand Jago. Jago’s wraak is vernietigend. Hij doet Othello geloven dat zijn kersverse echtgenote Desdemona hem ontrouw is. Een schaakzet met grote gevolgen. In Nederland wordt deze klassieker vaak gebracht als een liefdestragedie over wraak en jaloezie, maar Bukvić vraagt zich af: Waarom gaf Shakespeare bewust een zwarte man de hoofdrol? Hoe gaat een een witte wereld om met zijn succes? En wat betekent het om de enige zwarte man in een witte wereld te zijn?
Regisseur Daria Bukvić weet met Othello het eeuwenoude verhaal van Shakespeare in pulserend tempo van actuele betekenis te voorzien. Deze Othello gaat niet zozeer om de angst voor datgene wat vreemd is, maar vooral om angst om het witte privilege kwijt te raken aan een zwart persoon, in een wereld waarin alleen witte mensen recht lijken te hebben op succes. De voorstelling behandelt daarmee een actuele waarheid: racisme bestaat, en mensen met minder privileges moeten harder vechten om het vertrouwen van hun omgeving te winnen.
Daria Bukvić gaat met lef en brutaliteit deze klassieke Shakespeare te lijf. Haar Othello is gewaagd, bij vlagen meeslepend en naar het einde toe verpletterend. Geef dit talent vooral vrij baan.
Deze Othello is fris, spannend, diepgaand en poëtisch in tekst, spel en vormgeving. Een lust voor het oog en listig tot onder de huid.
regie en bewerking Daria Bukvić