5 t/m 15 september 2024 Amsterdam
Cart
Search

Theatre Green Book: Hét handboek voor een duurzame toekomst

Het Theatre Green Book is het veelgeprezen en veelbesproken initiatief van tientallen Britse cultuurorganisaties, theatermakers en duurzaamheidsexperts om klimaatneutraal te produceren en theatergebouwen te verduurzamen. Dit driedelige standaardwerk is gemaakt door praktische theatermakers en duurzaamheidsexperts, en biedt een compleet kader voor duurzaamheid. Het boek wordt wereldwijd gebruikt, onder meer door alle toonaangevende theaters en operagezelschappen in het Verenigd Koninkrijk. Het boek wordt nu ook naar het Nederlands vertaald.

Paddy Dillon, een van de belangrijkste theaterarchitecten van het Verenigd Koninkrijk, initieerde het project in 2020 tijdens de coronacrisis, met als doel theatermakers te helpen om te werken aan een duurzame toekomst. Samen met mede-initiatiefnemer Lisa Burger van the National Theatre houdt hij een inspirerende lezing waarin ze de achtergrond van het boek, de principes waar het op gebaseerd is en de huidige ontwikkeling van Green Book-netwerken in Europa beschrijven.

De voertaal van dit programma is Engels.

Theatre Green Book: Hét handboek voor een duurzame toekomst

Het Theatre Green Book is het veelgeprezen en veelbesproken initiatief van tientallen Britse cultuurorganisaties, theatermakers en duurzaamheidsexperts om klimaatneutraal te produceren en theatergebouwen te verduurzamen. Dit driedelige standaardwerk is gemaakt door praktische theatermakers en duurzaamheidsexperts, en biedt een compleet kader voor duurzaamheid. Het boek wordt wereldwijd gebruikt, onder meer door alle toonaangevende theaters en operagezelschappen in het Verenigd Koninkrijk. Het boek wordt nu ook naar het Nederlands vertaald.

Paddy Dillon, een van de belangrijkste theaterarchitecten van het Verenigd Koninkrijk, initieerde het project in 2020 tijdens de coronacrisis, met als doel theatermakers te helpen om te werken aan een duurzame toekomst. Samen met mede-initiatiefnemer Lisa Burger van the National Theatre houdt hij een inspirerende lezing waarin ze de achtergrond van het boek, de principes waar het op gebaseerd is en de huidige ontwikkeling van Green Book-netwerken in Europa beschrijven.

De voertaal van dit programma is Engels

Fringe x NTF PRO: Inclusive climate activism

Een felle groep Fringe-artiesten komt op voor inclusief klimaatactivisme. Waarom? Omdat klimaatverandering de kwetsbaarheid van iedereen die lijdt onder ongelijkheid, sociaal onrecht, racisme en andere vormen van discriminatie zal vergroten.

Waarom kan klimaatactivisme als meer worden gezien dan alleen ecologisch activisme? Op welke manier kunnen milieuactivisten meer inclusief zijn in hun zaak en andere acties tegen onrecht erkennen als deel van de oplossing? Hoe kunnen we ons verbinden met mensen over de hele wereld die lijden onder klimaatongelijkheid en klimaatracisme? Tijdens Fringe x NTF PRO: Inclusive climate activism worden onder andere deze vragen met het publiek gedeeld.

De voertaal van dit programma is Engels

De Staat van het Theater door Eric de Vroedt

LIVESTREAM VANAF 17:00 UUR VIA DEZE LINK

De Staat van het Theater, de officiële opening van het Nederlands Theater Festival mag graag de gemoederen in beweging brengen of op andere wijze inspireren.

Regisseur, schrijver en artistiek leider van Het Nationale Theater Eric de Vroedt draagt dit jaar de Staat van het Theater voor op donderdag 7 september om 17:00 uur in de Kleine Komedie te Amsterdam. De Vroedt geeft hiermee de aftrap voor het nieuwe theaterseizoen in het teken van “prachtig, urgent, meeslepend en onontkoombaar theater” .

Eric de Vroedt, artistiek leider Het Nationale Theater:
“Terwijl de wereld wordt geteisterd door hittegolven, monsterstormen, militaire coups en politieke aardverschuivingen, terwijl diverse groepen in de samenleving steeds radicaler tegenover elkaar staan, terwijl burgers, overheid, instituten en bedrijven worstelen met de hoognodige transitie en vernieuwing die vaak op zich laat wachten, wordt er ondertussen in dit land prachtig, urgent, meeslepend en onontkoombaar theater gemaakt. Vol trots op mijn collega’s en hun werk spreek ik dit jaar de Staat van het Theater uit. Niet om te benoemen wat er allemaal verkeerd gaat of wat zou moeten zijn. Laat ik eens proberen te benoemen wat er is, wie wij zijn, wat ik ben en waarom nu al meer dan dertig jaar doe wat ik doe.”

Over Eric de Vroedt
Eric de Vroedt is sinds 2018 artistiek leider van Het Nationale Theater. Zijn voorstellingen kenmerken zich door een scherp maatschappelijk engagement en een opgeschroefde, gestileerde speelstijl, afgewisseld met momenten van emotionele zelfreflectie. De brede maatschappelijke betrokkenheid van Eric de Vroedt is in al zijn werk terug te vinden. Hij bespreekt de kloof tussen centrum en periferie, rijk versus arm, randstad versus provincie en kil professionalisme versus hartverwarmend amateurisme. Ook houdt hij zijn persoonlijke familiegeschiedenis tegen het licht en onderzoekt hoe het koloniale systeem in Nederlands-Indië sporen achterlaat in een mensenleven.

Eric de Vroedt maakte bij Het Nationale Theater o.a. Race (2016), The Nation (2017), De wereld volgens John (2019), De eeuw van mijn moeder (2021), Leedvermaak-trilogie (2022) en Laagland (2023). Op dit moment maakt hij i.s.m. Saman Amini Disgraced. Voorjaar ’24 volgt zijn nieuwste stuk, Brown Sugar Baby.

De Staat van het Theater is de traditionele openingsspeech van het Nederlands Theater Festival en opent daarmee ook het nieuwe theaterseizoen. Op geheel eigen wijze geeft de spreker zijn of haar visie op actuele ontwikkelingen binnen en buiten de theatersector. Eerder werd de Staat onder meer verzorgd door Alida Dors (2022), Guy Weizman (2021) en Milo Rau (2020).

De Staat van het Theater is onderdeel van NTF PRO, het professionals programma dat op 7 en 8 september plaatsvindt tijdens het Nederlands Theater Festival. Klik hier voor het hele programma.

Opvolgingsbeleid: leiders van nu en morgen

Machtsoverdracht kent in de Nederlandse cultuursector weinig spelregels. België en Duitsland hanteren juist een opvolgingsbeleid voor directies en leiders in kunstinstellingen. Waarom hier niet?

Plaatsmaken is een veelbesproken onderwerp, maar gebeurt veelal op eigen initiatief en wordt daarmee een persoonlijke (gewetens)kwestie. Is dat fair? Steeds meer stemmen gaan op voor een duidelijk en eerlijk beleid, zeker voor organisaties die ‘niet aan de persoon hangen’. Hoogste tijd om hier het gesprek over aan te gaan, met oog voor verschillende perspectieven en visies, van huidige leiders tot aanstormende generaties.

Vragen die voorbij zullen komen, zijn: zijn vastgestelde ambtstermijnen een goed idee? Kan plaatsmaken pas ná de topfunctie, of kan het er ook onderdeel van zijn? En welke mogelijkheden zijn er ná de top job? Hoe kan opgedane ervaring doorgegeven worden aan nieuwe lichtingen en achtergronden?

Barbera Wolfensberger, Directeur-Generaal Cultuur en Media van het Ministerie van OC&W opent hiermee dag 2 van NTF PRO.
Dit programma valt binnen de denkkaders van Platform Aanvang! over het goede gesprek in de cultuursector.
Onze insteek: Er vinden verschillende gesprekken plaats over beleid, over het signaleren van problemen nu en het vormgeven van de sector van de toekomst. Maar er is voor de werkenden in de sector niet altijd tijd en ruimte om hierover mee te denken. Toch vormen we met zijn allen de sector. Daarom maken we van een (soms) lastig gesprek, een goed gesprek en nemen je mee in rapporten of hete hangijzers van de sector. We creëren een veilige ruimte om hierop te reageren en jouw ideeën te delen of rustig mee te luisteren en later je gedachten te vormen.

Uitreiking BNG Bank Theaterprijs

Niet alleen het onweerstaanbare maaktalent van 2023 staat centraal, ook is dit programma een ode aan de zakelijk leider. Daarom reiken we deze middag de BNG Bank Theaterprijs 2023 voor jonge getalenteerde theatermakers en het Anne Faber Stipendium voor talentvolle zakelijk leiders uit. Belangrijker nog is de ontmoeting en het gesprek. Dit programma is voor de professional die graag up-to-date wil zijn en voor de non-professionele theaterbezoeker die wil weten wat de toekomst te bieden heeft.

Onderwerp van gesprek: deelcultuur. Veel nieuwe makers gaan gebukt onder grote hoeveelheid werklast en ‘backoffice’ die nodig is om zelf een project van de grond te krijgen: een eigen stichting en bestuur optuigen, een eigen zakelijk leider en producent erbij, enzovoorts. Stemmen gaan op voor deelcultuur: constructies waarbij verschillende makers een stichting en een backoffice met elkaar delen. Een goed idee of niet? Wat is hiervoor nodig, welke beren liggen er op de weg?

Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door BNG Cultuurfonds en het Anne Faber Stipendium / Het Huis Utrecht

The State of the World – Sahra Mani & Thomas Erdbrink

In het interviewprogramma The State of the World reflecteert een belangrijke buitenlandse kunstenaar op de rol van de kunsten en Nederland in de wereld. Onze gast dit jaar is de bekroonde Afghaanse filmmaker Sahra Mani. Onlangs ging haar documentaire Bread and Roses in premiere tijdens het Cannes Film Festival.

Bread and Roses geeft een krachtig beeld van de strijd van drie vrouwen in Afghanistan sinds de Taliban in 2021 opnieuw aan de macht is gekomen. Het is een rauwe, intieme weergave van hun schrijnende situatie waarin je de impact ziet van het verliezen van basisrechten.

Hollywoodster Jennifer Lawrence, producent van Bread and Roses: “You don’t see this side of the story, women fighting back, in the news every day and it’s an important part of our film, and the stories of these women.”

 Sahra Mani over the State of the World: “A huge problem is the lack of news in the Western media about the Afghan people under Taliban dictatorship and especially about the women’s situation. I would love doing this programme and we can hopefully bring Afghanistan back into the eyes of the public and policy makers.”

Sahra Mani wordt live geïnterviewd door Thomas Erdbrink. Jarenlang was Erdbrink correspondent in Teheran (Iran) voor verschillende media, waaronder NOS Journaal, The Washington Post en The New York Times. Voor zijn veelbekeken documentaireseries Onze Man in Teheran (2015, 2018) en Onze Man bij de Taliban (2023) mocht hij tweemaal de Zilveren Nipkowschijf ontvangen. 

Vorig jaar was The State of the World een gesprek met Pussy Riot-leider en activiste Maria Alyokhina. 

The State of the World wordt georganiseerd in samenwerking met De Balie

Voertaal is Engels.

Old Text, New Narrative: hoe queer is repertoire?

Toneelschuur Producties en Internationaal Theater Amsterdam gaan met uiteenlopende makers in gesprek over queer repertoire. Hoe gaan theatermakers om met queer perspectief? Welk materiaal ligt er, en hoe kan het queer perspectief een plek vinden in oud(er) repertoire?

De twee instellingen presenteren gezamenlijk een laboratorium voor vakgenoten, studenten en internationale gasten, waar de staat van het repertoire onder de loep wordt genomen. Old Text, New Narrative: hoe queer is repertoire? is een onderzoek naar het belang van behouden, vernieuwen en verbreden van repertoire in de podiumkunsten van vandaag.

Als panellid zullen deelnemen Ayden Carlo (schrijver van onder andere de bewerking Twelth Night bij Theater Aluin en de tekst Gendermonologen bij Raymi Samco Maakt), Eva Lemaire (Artisitiek leider van Theater Mooi Weer) en Florian Myjer (acteur en maker bij onder andere De Warme Winkel). Ayla Çekin Satijn is de moderator van dit programma.

Dit programma is een coproductie van Toneelschuur Producties en Internationaal Theater Amsterdam

Onbeperkt: toegankelijke theaters

NTF en De Brakke Grond trekken samen op om de toegankelijkheid voor artistieke communities met een beperking (zowel artiesten als bezoekers) te vergroten. Welke stappen kun je als theater (nog meer) zetten, wat moet je juist wel doen en wat juist niet? Hoe kun je als instelling een prikkelarm theaterbezoek vormgeven?

Kelsie Acton (Neurodivergent Access Consultant bij het Battersea Arts Centre, UK) gaat tijdens NTF PRO in gesprek met Lisa Wiegel (Artistiek leider de Brakke Grond) en Saartje Oldenburg (Adviseur Stichting Onbeperkt Genieten). Dit gesprek wordt gemodereerd door Tom Dello (STET The English Theatre).

De voertaal van dit programma is Engels.

Keynote Scientist Rebellion: klimaat en samenleving

Marjan Smeulders, microbioloog aan de Radboud Universiteit en aangesloten bij Scientist Rebellion, houdt vurige presentatie over de effecten van klimaatverandering en de impact ervan op samenlevingen wereldwijd. Wat kunnen overheden doen, wat kunnen theatermakers doen? Smeulders neemt het publiek mee in de bevindingen en de toekomstscenario’s van het gezaghebbende IPCC (de Intergovernmental Panel on Climate Change) van de Verenigde Naties.

Dr Marjan Smeulders is onderzoeker binnen de afdeling Ecologische Microbiologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daarnaast is ze als klimaatactivist lid van Scientists for Future, een alliantie van wetenschappers en academici die zich ernstig zorgen maken over de klimaatcrisis. Smeulders is tevens een van de woordvoerders van Scientist Rebellion, een groeiende groep van wetenschappers en academici die door middel van vreedzame burgerlijke ongehoorzaamheid maatschappelijke veranderingen proberen te versnellen die nodig zijn om ontwrichtende klimaatverandering af te wenden.

NTF PRO Grensverleggend: innovatie in het land

Klopt het beeld dat innovatie in de Randstad begint? Zit vernieuwing niet juist in de letterlijke en figuurlijke grensgebieden van ons theaterlandschap? Hoe voorkomen we blinde vlekken in het cultuurbeleid? Wat weten we nu echt van lokale kennis en praktijken?

De komende jaren verlegt het Nederlands Theater Festival het perspectief naar buiten de Randstad. Artistieke innovatie vindt in het hele land plaats. Hoe kunnen grensgebieden een matchmaker zijn voor vraagstukken die grenzen ontstijgen. Onlangs presenteerden gloednieuwe Innovatie Hubs in Groningen, Zeeland en Limburg hun unieke invalshoeken met theaterprofessionals uit heel Nederland. De belangrijkste eye-openers uit de focusdagen worden tijdens deze meeting gedeeld.

Wie is er bang voor data delen?

Data delen is een heet hangijzer binnen de theatersector. Producenten willen ermee aan de slag, maar een aantal theaters heeft ook bedenkingen. Steken de producenten straks, in direct contact met de kaartkopers, de theaters voorbij?

Kan deze begrijpelijke angst weggenomen worden? Hoe kom je tot een goede samenwerking met duidelijke afspraken? Want dat er wat gaat veranderen in de toekomst, is duidelijk. Het delen van data biedt ook kansen en gaat versnippering tegen. Denk aan een betere gezamenlijke lobby, of een actueler beeld van hoe het nú met de sector gaat. Hoogste tijd om dit vraagstuk eens van alle kanten te belichten.

Als moderator gaat Karin Sommerer met panelleden Mirjam Barendregt (directeur Theater & Congres Orpheus, Apeldoorn, Sara Oomen (data-analist / marketing researcher in de culturele sector / cultuursocioloog), Linda Thoen (senior project adviseur bij DEN / Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie) en Robert-Jan Veen (manager/impresario bij Impresariaat De Keet) in gesprek.

ENT x NTF PRO: De generatieclash

Met vijf generaties tegelijk op de werkvloer, van Gen Z tot en met de boomers, zijn de verschuivingen van de tijd goed zichtbaar. En vaker wel dan niet worden de verschillen gevoeld boven de overeenkomsten. Hoe gaan we gezamenlijk om met gevoeligheden, is er meer ruimte voor nuance en wederzijds begrip?

Vooral de nieuwe generaties hebben de neiging om te oordelen in ‘goed’ en ‘fout’. Op hun beurt voelen de oudere generaties daar veel verzet tegen, wat vaak leidt tot starheid. Wat weer leidt tot onbegrip, et cetera.

Verwacht felle statements, genuanceerde oplossingen, scènes geschreven door Kedves van den Berg en ontmoetingen tussen generaties met een kop thee of een biertje.

Dit programma is een initiatief van Ensemble Nieuwe Theaterwerkers (ENT), een beweging die werkt aan meer verbinding tussen jonge theaterwerkers binnen het theaterveld

Personeelstekorten: hoe doorbreek ik de inner circle?

De culturele sector kampt met flinke personeelstekorten: technici, marketeers en zakelijk leiders zijn lastig te vinden. Gelukkig werken steeds meer leer- en ontwikkeltrajecten samen en delen zij best practices met organisaties.

Toch zijn er lastigste vraagstukken bij het werven van nieuwe collega’s: hoe doorbreken we de inner circle? In deze bijeenkomst onderzoeken we hoe we onze blik meer buiten het eigen netwerk kunnen richten. Hoe kun je als culturele organisatie aantrekkelijk worden voor mensen in (en ga je de concurrentie aan met) andere branches?

Mahutin Awunou, moderator, gaat in gesprek met panelleden Pravini Baboeram-Mahes (senior programmamanager ECHO, expertisecentrum voor diversiteitsbeleid), Davina Jawad-Cowan (business unit manager SPIE Nederland) en Richtje Sybesma (directeur Binoq Atana).

Dit programma is een coproductie met NAPK en Platform ACCT

Fringe Showcase

Amsterdam Fringe Festival biedt jaarlijks een podium aan een generatie nieuwe theatermakers. Tijdens de Fringe Showcase zie je korte pitches van een deel van het aanbod op Amsterdam Fringe Festival. Met veel schwung serveren nieuwe makers voorproefjes van hun werk. De Fringe Showcase is de ideale kennismaking met de sfeer en het programma van Fringe, en een heerlijke warming-up voor de rest van het festival.

Bij Fringe staat experiment voorop. Het is die geestdrift, het de randjes opzoeken van wat we al kennen, wat we willen stimuleren en uitdagen in makers, partners, publiek en onszelf. Fringe wil een omgeving creëren waarin het risico dat dikwijls met artistiek experiment gepaard gaat ‘veilig’ genomen kan worden: een vrijplaats, zowel voor eigenzinnige makers als voor ons publiek.

Bridging subsidy and commerce – musical theatre as a case study

Veel internationaal succesvolle musicals zijn het resultaat van samenwerkingen tussen gesubsidieerde organisaties en de vrije sector. Welke kansen zijn er voor het Nederlandse (muziek)theater? Millie Taylor, bijzonder hoogleraar Musical aan de UvA, trapt af met een provocatie in de vorm van enkele musical-cases uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, gevolgd door een gesprek met panelgasten en aanwezigen in de zaal.

Millie Taylor bekleedt de Van den Ende Leerstoel Musical aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte bijna twintig jaar aan musicals, waaronder West Side Story, Rocky Horror Show en Sweeney Todd. In 2001 stapte ze over op onderzoek en doceren na het behalen van haar PhD. Ze was de eerste professor Musical in het Verenigd Koninkrijk toen ze promoveerde in 2012, en in 2020 werd ze de eerste bijzonder hoogleraar Musical in Nederland.

Carolien Borgers modereert het gesprek tussen panelleden Servé Hermans, Artistiek directeur van Toneelgroep Maastricht en regisseur, Naomi van der Linden, regisseur, theatermaker, actrice en zangeres, Matthijs Bongertman, CEO Senf Theaterpartners en Marc van Kaam, directeur Luxor Theater Rotterdam.

Dit programma vindt deels in het Engels plaats en wordt gepresenteerd in samenwerking met MusicalMakers.

Prestatiedruk: productieDWANG of productieDRANG

Veel gezelschappen schrijven op dit moment hun meerjarige aanvragen 2025-2028. De prestatie-eisen richting gezelschappen en andere culturele organisaties zijn niet meer zo dwingend als voorheen. Het Fonds Podiumkunsten hanteert bijvoorbeeld geen verplichte bezoekersaantallen of speelbeurten meer. Ook de Raad voor Cultuur legt eerder de nadruk op kwaliteit dan kwantiteit.

Waarom wordt prestatiedruk en productiedwang dan nog steeds zo hard gevoeld in de sector? Is er sprake van geldingsdrang? Na de openingsstatement van Clayde Menso (Directeur Internationaal Theater Amsterdam) gaat Maaike Muis als moderator in gesprek met een panel en de zaal. Aanwezige panelgasten zijn Viktorien van Hulst (directeur-bestuurder Fonds Podiumkunsten) en Camiel Vingerhoets (Coördinerend secretaris BIS Raad voor Cultuur).

De Moraal van de Kritiek

Waar staat de kunstkritiek voor? Nadat choreograaf Marco Goecke een Duitse recensent met hondenpoep besmeurde, schreef een groep Nederlandse theatercritici een open brief. Een belangrijk signaal voor de vrijheid van de kunstkritiek of een stuitende bijdrage aan het cancelen van onbehouwen kunstenaar?

Voor velen in de theatersector is de kritiek een black box, waarin oordelen gehaast en op ondoorzichtige wijze tot stand komen. Voor critici zelf is het voortdurend ontdekken, het heroverwegen van criteria en het nadenken over kwaliteit een tweede natuur. Deze spraakverwarring leidt tot veel onbegrip. Tijd voor een nieuw gesprek tussen makers en critici. Hoe verhouden zij zich tot elkaar? Hoe zien beide groepen de rol van het artistieke proces, marketing en het publiek? Hoe komen criteria tot stand en hoe komen ze tot uiting? Wat willen we dat kunstkritiek moet zijn?

Theatercriticus en toneelschrijver Han van Wieringen trapt af met een prikkelend statement.

Dit programma vindt plaats in coproductie met Theaterkrant

Innovatie hub Limburg

Programma

10.30  Inloop met koffie en thee in het Theatercafé van Theater Heerlen

11.00  Opening en welkom
Hoe kunnen we deze regio definiëren?

11.05  Facts & Figures door Yoram Reintjens (hoofd marketing PLT)

11.15   In gesprek met inspirerende makers uit de regio, waaronder Zorba Huisman (theatermaker, regisseur en filmmaker), Mami Izumi (maker, zakelijk leider Rover) en Michel Sluysmans (Toneelgroep Maastricht) o.l.v. Tobias Kokkelmans (directeur Nederlands Theaterfestival)
Is er in deze regio ruimte voor makers?

12.15  Op pad met… Een wandeling door Heerlen (Hoge Fronten / Lieke Benders)

 13.15  Lunch

14.15  Leesfragment uit Great Apes of the West Coast door Princess Isatu Hassan Bangura

14.30. Bijdrage over grensgebied door schrijver/performer Joke van Leeuwen

15.00  Rondetafelgesprek in de Spiegeltent van Cultura Nova over programmeren,  Europa en kansen in een voormalige mijnstreek en grensgebied met Thibaut Blaffart (Centre des Ressources Créatives, Luik), Paul Slangen, (dramaturg Toneelgroep Maastricht, programmamaker Het Nationale Theater), Violien Vocks (programmeur PLT) e.a. o.l.v. Tobias Kokkelmans.

16.00  Terugblik op de dag door dichter Merlijn Huntjens

16.30  Borrel

Optioneel

Heb je interesse in het diner en/of overnachting? Vul dan dit formulier in en dan neemt Limburg contact met je op over de mogelijkheden.
De voorstelling van Princess Isatu Hassen Bangura kun je boeken via deze link.

18.30  Diner

20.30  Cultura Nova voorstelling The Great Apes – Princess Isatu Hassen Bangura

Overnachting

Bestel hier je tickets

Parkstad Limburg Theaters – Theater Heerlen
Burg. van Grunsvenplein 145, 6411 AS Heerlen
Dagprogramma 10.30 – 17.00
€30,- inclusief koffie/thee, lunch en afsluitende borrel

 

INNOVATIE HUB Zeeland

Powered by Theaterproductiehuis Zeeland en het Nederlands Theater Festival

PROGRAMMA maandag 26 juni 2023

10.00   Inloop en ontvangst in Zeeuws Archief

10.30 – 11.00. Opening en welkom
Door Silvie Dees (Theaterproductiehuis Zeeland / Zeeland Nazomerfestival), Tobias Kokkelmans (Nederlands Theater Festival) en Hannie Kool-Blokland (directeur Zeeuws Archief).

11.00 – 12.00  Rondleiding Zeeuws Archief
Roosanne Goudbeek neemt ons mee in het slavernijverleden van Zeeland/Nederland.

De MCC (Middelburgse Commercie Compagnie) werd in 1720 opgericht en reedde in 1732 de eerste slavenhandels- of driehoeksreis uit. Na 1755 legde het bedrijf zich vrijwel geheel toe op de trans-Atlantische slavenhandel. Deze vorm van mensenhandel, waarbij Afrikanen werden verkocht in de Caraïben, heet ook wel driehoekshandel of trans-Atlantische slavenhandel. Het archief van de MCC is bewaard gebleven. Het is wereldwijd een unieke bron van informatie en is daarom geplaatst op UNESCO’s werelderfgoedlijst voor documentaire werken, in het Memory of the World-Register.

12.15 – 13.00  Lunch in het Provinciehuis

13.30 – 15.00  Studiogesprek bij Theaterproductiehuis Zeeland
Over de mogelijkheden, onmogelijkheden en de blik van en op Zeeland.

  • Wat zijn regio’s in Nederland en kennen ze deze term ook over de Belgische grenzen heen?
  • Werken over en door de grenzen heen, breder kijken dan je eigen stadsgrens, hoe stem je beleid hierop af?
  • Ruimte voor onderzoek. Welke rol speelt en kan regio Nederland spelen in de artistieke ontwikkeling van makers en andere professionals in de sector?

 

15.15 – 16.30 Vaartocht op de Vrijbuiter

Onder het genot van een apéro sluiten we de dag varend af, op de Zeeuwse varende residentieplek, Vrijbuiter. Deze oude tjalk is in Nederland het eerste duurzame schip dat ook elektrisch kan varen op zoutwater accu’s. Met voordracht door de Zeeuwse muzikant en kunstenaar broeder Dieleman.

Bestel hier je tickets

Zeeuws Archief – Hofplein 16 – 4331 CK Middelburg
Dagprogramma 10.00-17.00
€30,- inclusief koffie/thee, lunch en afsluitende borrel

 

INNOVATIE HUB Groningen

Programma:

10.00 Inloop

11.00  Opening Nynke Stellingsma (SPOT Groningen), Tobias Kokkelmans (Nederlands Theater Festival) en Guy Weizman (NNT/NITE/Club Guy&Roni) & warming up

11.30  Academisch Podium
Presentatie Crosswise SPOT Groningen door studenten en Ronald Lowijs

12.15  Komt een perspectief bij de dokter – deel 1
Gesprek over mogelijkheden, onmogelijkheden en de blik van en op Groningen. Met o.a. Guy Weizman (NNT/NITE/Club Guy&Roni), Mohamed Yusuf Boss (choreograaf/danser), Gregory Caers (Jonge Harten), Karin Noeken (De Wijk De Wereld), Judith Blankenberg (Grand Theatre)

13.15  Lunch in de Machinefabriek 

14.00  Komt een perspectief bij de dokter – deel 2

15.00  De Wijk De Wereld
Op pad met artistiek directeur Karin Noeken

16.15  Round Up door Nynke Stellingsma en Tobias Kokkelmans

Optioneel programma:

Diner in De Mix en voorstelling uit het MENA is here programma

20.15 Sidi Larbi – NOMAD  Stadsschouwburg

20.30 Anouar Brahem Quartet Oosterpoort kleine zaal

Bestel hier je tickets

Machinefabriek, Groningen (Bloemstraat 38)
Dagprogramma 10.00-17.00
€30,- inclusief lunch koffie/thee en afsluitende borrel

Gender en Toneelprijzen: sessie 2  

DE CULTUURSECTOR IN GESPREK MET DE POLITIEK

De cultuursector bevindt zich in een beslissende periode. De coronacrisis heeft grote gevolgen voor deze sector. Ook is dit het moment waarop de besluiten vallen over de nieuwe vierjarige cultuurperiode. Kunsten ’92, N.A.P.K., Platform Aanvang! en het Nederlands Theater Festival sloegen de handen ineen en organiseerden een gesprek met de politiek.

Onder leiding van Hans Smit en Rehana Ganga gingen op 7 september j.l. theaterwerkers in gesprek met cultuurwoordvoerders uit de Tweede Kamer: Salima Belhaj (D66), Zohair El Yassini (VVD), Lodewijk Asscher (PvdA), Niels van den Berge (GroenLinks) en Peter Kwint (SP).

Genoeg stof om het over te hebben. welke keuzes moeten we nu maken om op de langere termijn een vitale culturele en creatieve sector te borgen? Wat is het belang van een sterke makerscultuur? Wat is hun visie voor de toekomst? Hoe zorgen we, door middel van het herstelplan van de Taskforce, dat de culturele sector de crisis overleeft? En hoe blijven we het gesprek op zo’n manier met elkaar voeren dat politici en de culturele sector elkaar serieus nemen en begrijpen?

 

Slotavond NTF

Wegens corona is het officiële Gala van het Nederlands Theater uitgesteld tot nader order. De traditionele slotavond van het Nederlands Theater Festival is dan ook géén gala. Maar natuurlijk luiden we ook dit jaar het festival feestelijk uit. Zo worden deze avond de nominaties voor de Toneelprijzen bekendgemaakt en worden de Podiumkids Prijs en de Regieprijs 2020 uitgereikt, evenals de ACT Award. Dus ook al noemen we het ‘Dit jaar geen Gala’, in regie van Charli Chung wordt het in ieder geval een memorabele avond.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Het Nederlands Theater Festival gebruikt de gegevens die je op dit formulier verstrekt om je op de hoogte te houden van ontwikkelen omtrent het programma van het festival. Laat ons hieronder weten op welke manieren je van ons zou willen horen:

Je kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken in de voettekst van elke email die je van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via kantoor@tf.nl. We zullen jouw gegevens met respect behandelen. Bezoek onze website www.tf.nl voor meer informatie over onze privacypraktijken en ons privacybeleid. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen gebruiken voor de door jouw aangegeven doeleinden. We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.

Venster sluiten