Programma
& Tickets
5 t/m 15 september 2019 — Amsterdam
NTF
Pro
Search

BNG Bank Theaterprijs


Prijs ter ondersteuning van jong theatertalent.

© Anna van Kooij

De BNG Bank Theaterprijs is in het leven geroepen ter stimulering van jong theatertalent tot 35 jaar. De prijs wordt uitgereikt tijdens de opening van het Nederlands Theater Festival. De winnaar ontvangt een bedrag van 45.000 euro voor het hernemen van de winnende voorstelling langs Nederlandse theaters en/of investering in een nieuwe productie.

De genomineerde voorstellingen voor deze prijs worden, indien haalbaar, tijdens het festival getoond. Zo fungeert BNG Bank Theaterprijs als springplank voor de meest veelbelovende (jonge) theatermakers, die op deze manier ook binnen het Nederlands Theater Festival extra aandacht krijgen.

Genomineerden BNG Bank Theaterprijs 2019

Language

Language

Vanja Rukavina / Het Nationale Theater

De jury: “Language is een intrigerende en verfrissende lecture-performance over taal, cultuur en identiteit. Taalklanken, nuances, grammaticale structuren, elke taal heeft zijn eigen oorsprong en regels. De performance legt bloot dat je eigenlijk eerst elkaars cultuur en referentiekader moeten kennen voordat je elkaars woorden kan interpreteren. In het Japans, Koreaans, Bosnisch, Nederlands en Engels en door middel van dans en video, spreekt acteur/theatermaker Vanja Rukavina ons toe als publiek. Hij schakelt moeiteloos van de ene naar de andere taal en opent een geheel nieuw venster op communiceren. Hierdoor ontstaan geestige spraakverwarringen, maar worden ook de hiaten van de taal als systeem voelbaar. Gebruik makend van zijn eigen ervaringen en een voelbaar persoonlijke noodzaak laat Vanja Rukavina zien, hoe we elkaar wel willen begrijpen, maar ook hoe dat soms buiten onze macht ligt.”

Don Caravaggio

Don Caravaggio

Charli Chung | Frascati Producties

De jury: “In Don Caravaggio vormen de schilderijen van Caravaggio letterlijk en figuurlijk de leidraad voor de voorstelling. In een decor van witte marmeren pilaren bevinden we ons in het Italië van de 17e eeuw. Hier ontvouwt zich het liefdesdrama van kunstschilder ‘Don Caravaggio’ die in de ene na de andere vurige ontmoeting, een nieuwe muze en inspiratie vindt. Charli Chung kiest voor een gedurfde groteske speelstijl. Hij weet deze op knappe en consequente wijze door te voeren in het decor, de kostuums en ook het spel. De goed gekozen en getalenteerde cast van spelers kunnen zeer goed uit de voeten met de prachtige volzinnen uit de tekst van Bart van den Donker. Ook in vormgeving weet Charli Chung een bijzonder team aan zich te verbinden. Met Don Caravaggio onderstreept Charli Chung zijn razendsnelle ontwikkeling als begenadigd toneelregisseur met een al reeds herkenbare eigen signatuur.”

Missie Márquez in Colombia (deel 7, 8 & 9)

Missie Márquez in Colombia (deel 7, 8 & 9)

Kompagnie Kistemaker

De jury: “In deze avontuurlijke marathon weet Karlijn Kistemaker het publiek in drie uur tijd deelgenoot te maken van haar meest persoonlijke wens, namelijk het ten tonele brengen van het boek Honderd jaar eenzaamheid van Gabriel García Márquez. Samen met haar Kompagnie doet ze verslag van de meest recente ontwikkelingen in haar zoektocht naar erfrecht en theatrale vrijheid. Het is bijzonder knap hoe werkelijkheid en theater samensmelten in het magisch-realistische universum dat Kistemaker creëert. De spelers transformeren tot personages die zo uit een stripboek kunnen wandelen, maar nergens verliest hoofdpersoon Kistemaker haar integriteit of haar kwetsbaarheid. Haar volharding om haar missie te voltooien dient als een baken in de hilarische en ogenschijnlijk chaotische verwikkelingen op het toneel.”

BLOOS

BLOOS

Marte Boneschansker

De jury: “Een zeer knappe prestatie hoe in BLOOS de fijngevoeligheid van het persoonlijke verhaal wordt gerespecteerd en onbehagen in balans is met een ontwapenende openheid. De details in vormgeving en de zorgvuldigheid van de performers zorgen ervoor dat BLOOS een unieke en ondeugende zintuigelijke ervaring wordt, zonder dat het afleidt van wat er te horen is op de koptelefoon. De bezoeker kan zich volledig overgeven aan de verhalen van de vrouwen die zich in al hun kwetsbaarheid hebben geopend voor Boneschankers verbluffende BLOOS. ”

Chimo zei Lila

Chimo zei Lila

Silke van Kamp

De jury: “Regisseuse Silke van Kamp maakt met Chimo zei Lila een indringende vertelling geïnspireerd op het boek Lila dit ça. In deze poëtische en radicale bewerking van het boek zien we het verhaal van straatjongen Chimo die het mysterieuze meisje Lila ontmoet. Hun vriendschap ontaard in een onhandige liefdesrelatie met fatale gevolgen, geholpen door de uitzichtloze omstandigheden van een Parijse banlieue. Het spel van de acteurs is subtiel en uitbundig tegelijkertijd en steekt rauw af tegen het simpele en doeltreffende decor van tl-lampen. Juist door te schakelen tussen personage en vertelling doen de woorden hun werk. Zonder ook maar ergens het sentiment op te zoeken slaat deze voorstelling in als een bom.”

A Seat at the Table

A Seat at the Table

Saman Amini | Black Sheep Can Fly

De jury: “Sommige verhalen moeten verteld blijven worden. In A Seat at the Table horen we de persoonlijke verhalen van vier jonge acteurs over sluipend alledaags racisme en uitsluiting. Saman Amini smeedt de anekdotes aan elkaar en blijft hierin het publiek steeds een stapje voor. Nooit met opgeheven vinger, soms humoristisch, dan weer ontroerend, blijft dit relaas steken in je ziel. Het dynamische spel van de vier heren, afwisselend vlammend, rauw en ingetogen, is authentiek, speels en goed getimed. De muzikale intermezzo’s van Amini geven lucht waar nodig, maar vergroten ook de impact van de woorden. Oorspronkelijk op locatie gemaakt, maar ook in de blackbox blijkt dit een belangwekkende, actuele voorstelling.”

THE GATE

THE GATE

Ariah Lester | Productiehuis Theater Rotterdam | Operadagen Rotterdam

De jury: “In The Gate ontmoeten we de ster Ariah Lester, het alter ego van performer Lester Arias. Deze charmante persoonlijkheid geeft een popconcert met een maximum aan showelementen – compleet met live muzikanten, dansers, uitbundige kostuums en flashy video. We zien een onuitputbare ziel die zijn identiteit construeert en bevraagt, en het verlangen naar roem en geluk aan de hand van persoonlijke anekdotes als leidraad door de voorstelling laat lopen. Achter de illusie van een overdadig popconcert wordt er door alle performers treffend geschakeld tussen ernst en ironie. De voorstelling weet kitsch om te toveren in een ontregelende kunstvorm. Wat Ariah teweegbrengt bij het publiek is meer dan indrukwekkend: hij weet de meest uiteenlopende toeschouwers om zijn vinger te winden. Ariah lanceert een nieuwe theatercode die een bijzondere vorm van kijken vraagt en ons meerdere malen op het verkeerde been zet. We laten ons maar al te graag meevoeren in zijn universum.”

Sluiten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!