Programma
& Tickets
5 t/m 15 september 2019 — Amsterdam
NTF
Pro
Search

Colombina


Prijs voor 'de meest indrukwekkende vrouwelijke bijdragende rol'.

© Sanne Peper

De Colombina is een toneelprijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan de actrice die naar het oordeel van de Nederlandse Toneeljury de meest indrukwekkendste vrouwelijke bijdragende rol heeft vertolkt. De prijs is een bronzen beeldje, gemaakt door Eric Claus en is vernoemd naar een van de personages uit de Italiaanse Commedia dell’arte. De Colombina werd voor het eerst uitgereikt in 1964.

De Colombina is één van de VSCD-Toneelprijzen die worden uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlands Theater ter afsluiting van het Nederlands Theater Festival.

Genomineerden 2019

Joy Delima

Joy Delima

Voor haar rol in Onze straat – Het Nationale Theater

De Nederlandse Toneeljury:Met haar ontroerende, levensechte spel is Joy Delima degene die je het meeste bijblijft in Onze straat. Ze maakt het herkenbare, jeugdige verlangen van een leven dat maar niet snel genoeg op gang komt, op prachtige wijze invoelbaar. Haar transformatie van jonge dochter naar volwassen vrouw is razend knap.”

Rosa van Leeuwen

Rosa van Leeuwen

Voor haar rol in Wie is er bang voor Virginia Woolf? – Dood Paard

De Nederlandse Toneeljury: In Wie is er bang voor Virginia Woolf? overtreft Rosa van Leeuwen zichzelf. Als Honey is ze veelkleurig en balanceert ze op prachtige wijze tussen kracht en kwetsbaarheid. Ze biedt tegenstand en voedt de onderlinge oorlog door te manipuleren, op de juiste momenten te verschijnen en te verdwijnen, en door van het spektakel te genieten. Van Leeuwen laat je het personage Honey opnieuw ontrafelen.”

Ariane Schluter

Ariane Schluter

Voor haar rol in People, Places & Things – Toneelgroep Oostpool

De Nederlandse Toneeljury: In People, Places & Things maakt Ariane Schluter indruk met haar twee contrasterende rollen. Als therapeut toont ze empathie en is ze dienstbaar aan het ensemble en het verhaal. In haar rol als moeder wordt ze even het epicentrum van de voorstelling. Met haar trefzekere, doorleefde spel toont Schluter niet alleen een gebrek aan empathie en genade, maar maakt ook haar pijn voelbaar. Zo biedt ze ineens een ander perspectief op alles wat daaraan voorafging.”

De Nederlandse Toneeljury: “In het sterke trio actrices Annette Kouwenhoven, Miranda Prein en Maureen Teeuwen is het spel van Teeuwen een theaterstudie waard. Schijnbaar achteloos codeert ze de Discordiaanse stijl in dit stuk. Ze heeft een twinkelende humor en stelt op een bijna naïeve wijze scherp aan de orde hoe het is om mens en vrouw te zijn in de zoektocht naar zelfregie en hoe de macht over je eigen leven terug te krijgen. Teeuwen voert het publiek transparant langs alle dilemma’s die er zijn als je voor jezelf wilt kiezen, maar moraliteit en angst voor het onbekende je telkens andere raadgeving influisteren. Het is een genot om naar haar puntgave tekstbehandeling te luisteren, om zo tot nieuwe inzichten te komen in de keuzes die haar personage maakt.”

WINNAARS COLOMBINA

1964
Enny Meunier voor Schakels

1965
Elisabeth Andersen voor De gedachte

1966
Loudi Nijhoff voor Obaldiade 1,2,3 en 4 B 1967: Anne Wil Blankers voor School voor vrouwen

1968
Marja Habraken voor Moeder Courage

1969
Kitty Janssen voor 2,4,6,8, Wie wordt er om zeep gebracht?

1970
Petra Laseur voor Oom Wanja

1971
Ann Hasekamp voor De kersentuin

1972
Elisabeth Andersen voor Maak mevrouw niet wakker

1973
Çanci Geraedts voor Schuld en boete

1974
Sjoukje Hooymaayer voor Kleine Alice

1975
Josée Ruiter voor Emilia Galotti

1976
Ellen Vogel voor Zomergasten

1977
Henny Orri voor Deuren

1978
Bea Meulman voor De gek

1979
Pauline van Rhenen voor Het buitenverblijf

1980
Kitty Courbois voor Nekrassov

1981
Trins Snijders voor De driestuiversopera

1982
Nettie Blanken voor Hofscènes

1983
Do van Stek voor Een sneeuw

1984
Marijke Beversluis voor Jane

1985
Catherine ten Bruggencate voor Freule Julie

1986
Marlies Heuer voor Silicone

1987
Anita Menist voor Stilte

1988
Els Ingeborg Smits voor Hitchcock’s driesprong

1989
Els Dottermans voor De meeuw

1990
Yvonne van den Hurk voor Schrijf me in het zand

1991
Trudy de Jong voor Toeval. Voorval.

1992
Elja Pelgrom voor Een zwarte Pool

1993
Anneke Blok voor Friedrichswald en OVERGEWICHT, onbelangrijk: VORMELOOS

1994
Marisa van Eyle voor Volksvernietiging of mijn lever is zinloos

1995
Catherine ten Bruggencate voor Angels in America

1996
Karlijn Sileghem voor Meneer Paul

1997
Roos Ouwehand voor Een soort Hades

1998
Halina Reijn voor Shopping & fucking

1999
Sien Eggers voor De cocu magnifique oftewel de wonderbaarlijke hoorndrager

2000
Tamar van den Dop voor Schlemiel

2001
Margôt Ros voor Onder mannen

2002
Tjitske Reidinga voor Wie is er bang voor Virginia Woolf?

2003
Carice van Houten voor Een meeuw

2004
Gilda de Bal voor Oom Vanja

2005
Celia Nufaar voor Scènes uit een huwelijk

2006
Lineke Rijxman voor Quality time

2007
Fania Sorel voor Onschuld

2008
Janni Goslinga voor A streetcar named desire

2009
Wine Dierickx voor Tien geboden deel 2

2010
Nanette Edens voor Amora

2011
Lies Pauwels voor Freetown van Dood Paard

2012
Frieda Pittoors voor haar rollen in De Russen! en Tartuffe van Toneelgroep Amsterdam.

2013
Astrid van Eck voor haar rol in Honingjagers (Peer Wittenbols en Rob Lighthert)

2014
Kirsten Mulder voor haar rol in Who’s Afraid of Virginia Woolf? van Stichting Toneelschuur Producties

2015
Antoinette Jelgersma voor haar rol in Genesis van Het Nationale Toneel

2016
Ilke Paddenburg voor haar rol in Een soort Hades van Theater Utrecht

2017
Lotte Dunselman voor haar rol in Volpone door Dood Paard.

2018
Maureen Teeuwen voor haar rol in Dumas/La Dame/DeSade van Maatschappij Discordia

Sluiten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!