Programma
& Tickets
2 t/m 12 september 2021 — Amsterdam
NTF
Pro
Search

Colombina


Prijs voor 'de meest indrukwekkende vrouwelijke bijdragende rol'.

De Colombina is een toneelprijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan de actrice die naar het oordeel van de Nederlandse Toneeljury de meest indrukwekkendste vrouwelijke bijdragende rol heeft vertolkt. De prijs is een bronzen beeldje, gemaakt door Eric Claus en is vernoemd naar een van de personages uit de Italiaanse Commedia dell’arte. De Colombina werd voor het eerst uitgereikt in 1964.

De Colombina is één van de VSCD-Toneelprijzen die worden uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlands Theater ter afsluiting van het Nederlands Theater Festival.

Genomineerden

Sanne Samina Hanssen (2020)

Sanne Samina Hanssen (2020)

voor haar rol in Angels in America bij Olympique Dramatique en het Toneelhuis

De Nederlandse Toneeljury:
“In Angels in America maakt Sanne Samina Hanssen de waanzin van haar personage Harper volkomen inzichtelijk, ook wanneer die de werkelijkheid totaal uit het oog verliest. Ze schakelt daarbij niet alleen prachtig tussen illusie en realiteit, maar laveert ze ook voortdurend tussen hoop en wanhoop. Het is vooral bewonderenswaardig dat Hanssen van Harper geen deerniswekkend hoopje ellende maakt, maar juist een vrouw die vastbesloten de strijd aangaat met haar lot. Door haar trefzekere en krachtige vertolking sluit je Harper meteen in je hart en leef je van het begin tot het einde met haar mee.”

Musia Mwankumi

Musia Mwankumi

voor haar rol in De zaak Shell van Anoek Nuyens & Rebekka de Wit, Frascati Producties en De Nwe Tijd

De Nederlandse Toneeljury:
“Met het personage van Musia Mwankumi verwachten we de hoop te ontmoeten, maar ze haalt ons al snel uit de illusie; het is wanhoop waarnaar je kijkt. Wanhoop die Mwankumi niet alleen zichtbaar, maar ook in grote mate invoelbaar maakt. Na de vele protestacties met haar kompanen is ze nu de protestenergie voorbij. Terwijl je de onrust door haar lijf voelt gieren, brengt Mwankumi op bijzondere wijze verstilling aan het einde van een ijzersterk tableau van verschillende personages. Bijna sereen laat ze de toeschouwer binnen in haar binnenwereld waar zwaarte en teleurstelling overheersen. Lethargie en hoop cirkelen vloeibaar om elkaar heen.”

Dionne Verwey

Dionne Verwey

voor haar rol in De Gliphoeve van Orkater en Bijlmer Parktheater

De Nederlandse Toneeljury:
“In De Gliphoeve draagt Dionne Verwey het verhaal en verbindt ogenschijnlijk naturel alles en iedereen met elkaar. Met haar open, luchtige spel maakt ze het de jonge activisten van nu gemakkelijk zich met haar personage, dat zich ontwikkelt tot politiek bewuste jonge vrouw, te identificeren. Tegelijkertijd kruipt onmiskenbaar ook het toenemende gevoel van onmacht diep onder de huid van de toeschouwer. Verwey toont zich een indrukwekkend veelzijdig actrice in deze coming of age. Haar gedrevenheid, overgave en spelplezier doen smaken naar meer.”

2019
Rosa van Leeuwen voor haar rol in Who’s Afraid of Virginia Woolf? van Dood Paard

2018
Maureen Teeuwen voor haar rol in Dumas/La Dame/DeSade van Maatschappij Discordia

2017
Lotte Dunselman voor haar rol in Volpone door Dood Paard

2016
Ilke Paddenburg voor haar rol in Een soort Hades van Theater Utrecht

2015
Antoinette Jelgersma voor haar rol in Genesis van Het Nationale Toneel

2014
Kirsten Mulder voor haar rol in Who’s Afraid of Virginia Woolf? van Stichting Toneelschuur Producties

2013
Astrid van Eck voor haar rol in Honingjagers (Peer Wittenbols en Rob Lighthert)

2012
Frieda Pittoors voor haar rollen in De Russen! en Tartuffe van Toneelgroep Amsterdam.

2011
Lies Pauwels voor Freetown van Dood Paard

2010
Nanette Edens voor Amora

2009
Wine Dierickx voor Tien geboden deel 2

2008
Janni Goslinga voor A streetcar named desire

2007
Fania Sorel voor Onschuld

2006
Lineke Rijxman voor Quality time

2005
Celia Nufaar voor Scènes uit een huwelijk

2004
Gilda de Bal voor Oom Vanja

2003
Carice van Houten voor Een meeuw

2002
Tjitske Reidinga voor Wie is er bang voor Virginia Woolf?

2001
Margôt Ros voor Onder mannen

2000
Tamar van den Dop voor Schlemiel

1999
Sien Eggers voor De cocu magnifique oftewel de wonderbaarlijke hoorndrager

1998
Halina Reijn voor Shopping & fucking

1997
Roos Ouwehand voor Een soort Hades

1996
Karlijn Sileghem voor Meneer Paul

1995
Catherine ten Bruggencate voor Angels in America

1994
Marisa van Eyle voor Volksvernietiging of mijn lever is zinloos

1993
Anneke Blok voor Friedrichswald en OVERGEWICHT, onbelangrijk: VORMELOOS

1992
Elja Pelgrom voor Een zwarte Pool

1991
Trudy de Jong voor Toeval. Voorval.

1990
Yvonne van den Hurk voor Schrijf me in het zand

1989
Els Dottermans voor De meeuw

1988
Els Ingeborg Smits voor Hitchcock’s driesprong

1987
Anita Menist voor Stilte

1986
Marlies Heuer voor Silicone

1985
Catherine ten Bruggencate voor Freule Julie

1984
Marijke Beversluis voor Jane

1983
Do van Stek voor Een sneeuw

1982
Nettie Blanken voor Hofscènes

 

1981
Trins Snijders voor De driestuiversopera

1980
Kitty Courbois voor Nekrassov

1979
Pauline van Rhenen voor Het buitenverblijf

1978
Bea Meulman voor De gek

1977
Henny Orri voor Deuren

1976
Ellen Vogel voor Zomergasten

1975
Josée Ruiter voor Emilia Galotti

1974
Sjoukje Hooymaayer voor Kleine Alice

1973
Çanci Geraedts voor Schuld en boete

1972
Elisabeth Andersen voor Maak mevrouw niet wakker

1971
Ann Hasekamp voor De kersentuin

1970
Petra Laseur voor Oom Wanja

1969
Kitty Janssen voor 2,4,6,8, Wie wordt er om zeep gebracht?

1968
Marja Habraken voor Moeder Courage

1966
Loudi Nijhoff voor Obaldiade 1,2,3 en 4 B 1967: Anne Wil Blankers voor School voor vrouwen

1965
Elisabeth Andersen voor De gedachte

1964
Enny Meunier voor Schakels

Sluiten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!