De Nederlandse Toneeljury: “Met haar ontroerende, levensechte spel is Joy Delima degene die je het meeste bijblijft in Onze straat. Ze maakt het herkenbare, jeugdige verlangen van een leven dat maar niet snel genoeg op gang komt, op prachtige wijze invoelbaar. Haar transformatie van jonge dochter naar volwassen vrouw is razend knap.”
Colombina
Prijs voor 'de meest indrukwekkende vrouwelijke bijdragende rol'.
De Colombina is een toneelprijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan de actrice die naar het oordeel van de Nederlandse Toneeljury de meest indrukwekkendste vrouwelijke bijdragende rol heeft vertolkt. De prijs is een bronzen beeldje, gemaakt door Eric Claus en is vernoemd naar een van de personages uit de Italiaanse Commedia dell’arte. De Colombina werd voor het eerst uitgereikt in 1964.
De Colombina is één van de VSCD-Toneelprijzen die worden uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlands Theater ter afsluiting van het Nederlands Theater Festival.
In ‘Wie is er bang voor Virginia Woolf?’ toont Rosa van Leeuwen zich een sterke, trefzekere actrice die zich laat gelden. In haar adaptatie is het personage Honey allesbehalve de zielige, kotsende jonge vrouw – de Honey die we zo goed kennen – maar een vrouw met scherpe randjes en een onvoorspelbaar karakter, die even gevaarlijk blijkt als het echtpaar waar ze te gast is. Ze biedt tegenstand, manipuleert en daarmee wordt Honey een geduchte medespeler in het steekspel van George en Martha. Maar Van Leeuwens Honey is veelkleuriger dan louter een manipulator. Honey is tegelijkertijd een ontwapenende vrouw die op zoek is naar genegenheid, als een giftige vrouw die schijnbaar achteloos de avond verziekt. Een vrouw die je niet wil aantrekken, maar óók niet wil afstoten. Zo balanceert Van Leeuwen op prachtige wijze tussen kracht en kwetsbaarheid. Gesterkt door het eveneens steengoede tegenspel van haar medespelers, wordt Honey met de minuut een complexer personage. Haar slotwoorden zijn geen gewillig antwoord op de vraag van George, maar een zeer bewuste, venijnige doodsteek voor Martha.
Genomineerden 2019

Joy Delima
Voor haar rol in Onze straat – Het Nationale Theater

Rosa van Leeuwen
Voor haar rol in Wie is er bang voor Virginia Woolf? – Dood Paard
De Nederlandse Toneeljury: “In Wie is er bang voor Virginia Woolf? overtreft Rosa van Leeuwen zichzelf. Als Honey is ze veelkleurig en balanceert ze op prachtige wijze tussen kracht en kwetsbaarheid. Ze biedt tegenstand en voedt de onderlinge oorlog door te manipuleren, op de juiste momenten te verschijnen en te verdwijnen, en door van het spektakel te genieten. Van Leeuwen laat je het personage Honey opnieuw ontrafelen.”

Ariane Schluter
Voor haar rol in People, Places & Things – Toneelgroep Oostpool
De Nederlandse Toneeljury: “In People, Places & Things maakt Ariane Schluter indruk met haar twee contrasterende rollen. Als therapeut toont ze empathie en is ze dienstbaar aan het ensemble en het verhaal. In haar rol als moeder wordt ze even het epicentrum van de voorstelling. Met haar trefzekere, doorleefde spel toont Schluter niet alleen een gebrek aan empathie en genade, maar maakt ook haar pijn voelbaar. Zo biedt ze ineens een ander perspectief op alles wat daaraan voorafging.”
WINNAARS COLOMBINA
1964
Enny Meunier voor Schakels
1965
Elisabeth Andersen voor De gedachte
1966
Loudi Nijhoff voor Obaldiade 1,2,3 en 4 B 1967: Anne Wil Blankers voor School voor vrouwen
1968
Marja Habraken voor Moeder Courage
1969
Kitty Janssen voor 2,4,6,8, Wie wordt er om zeep gebracht?
1970
Petra Laseur voor Oom Wanja
1971
Ann Hasekamp voor De kersentuin
1972
Elisabeth Andersen voor Maak mevrouw niet wakker
1973
Çanci Geraedts voor Schuld en boete
1974
Sjoukje Hooymaayer voor Kleine Alice
1975
Josée Ruiter voor Emilia Galotti
1976
Ellen Vogel voor Zomergasten
1977
Henny Orri voor Deuren
1978
Bea Meulman voor De gek
1979
Pauline van Rhenen voor Het buitenverblijf
1980
Kitty Courbois voor Nekrassov
1981
Trins Snijders voor De driestuiversopera
1982
Nettie Blanken voor Hofscènes
1983
Do van Stek voor Een sneeuw
1984
Marijke Beversluis voor Jane
1985
Catherine ten Bruggencate voor Freule Julie
1986
Marlies Heuer voor Silicone
1987
Anita Menist voor Stilte
1988
Els Ingeborg Smits voor Hitchcock’s driesprong
1989
Els Dottermans voor De meeuw
1990
Yvonne van den Hurk voor Schrijf me in het zand
1991
Trudy de Jong voor Toeval. Voorval.
1992
Elja Pelgrom voor Een zwarte Pool
1993
Anneke Blok voor Friedrichswald en OVERGEWICHT, onbelangrijk: VORMELOOS
1994
Marisa van Eyle voor Volksvernietiging of mijn lever is zinloos
1995
Catherine ten Bruggencate voor Angels in America
1996
Karlijn Sileghem voor Meneer Paul
1997
Roos Ouwehand voor Een soort Hades
1998
Halina Reijn voor Shopping & fucking
1999
Sien Eggers voor De cocu magnifique oftewel de wonderbaarlijke hoorndrager
2000
Tamar van den Dop voor Schlemiel
2001
Margôt Ros voor Onder mannen
2002
Tjitske Reidinga voor Wie is er bang voor Virginia Woolf?
2003
Carice van Houten voor Een meeuw
2004
Gilda de Bal voor Oom Vanja
2005
Celia Nufaar voor Scènes uit een huwelijk
2006
Lineke Rijxman voor Quality time
2007
Fania Sorel voor Onschuld
2008
Janni Goslinga voor A streetcar named desire
2009
Wine Dierickx voor Tien geboden deel 2
2010
Nanette Edens voor Amora
2011
Lies Pauwels voor Freetown van Dood Paard
2012
Frieda Pittoors voor haar rollen in De Russen! en Tartuffe van Toneelgroep Amsterdam.
2013
Astrid van Eck voor haar rol in Honingjagers (Peer Wittenbols en Rob Lighthert)
2014
Kirsten Mulder voor haar rol in Who’s Afraid of Virginia Woolf? van Stichting Toneelschuur Producties
2015
Antoinette Jelgersma voor haar rol in Genesis van Het Nationale Toneel
2016
Ilke Paddenburg voor haar rol in Een soort Hades van Theater Utrecht
2017
Lotte Dunselman voor haar rol in Volpone door Dood Paard.
2018
Maureen Teeuwen voor haar rol in Dumas/La Dame/DeSade van Maatschappij Discordia