Programma
& Tickets
5 t/m 15 september 2019 — Amsterdam
NTF
Pro
Search

Wat, wie, waarom en meer. Een portret. #1: Phi Nguyen over Pinokkio en het vak

2 september 2019

‘Het publiek wil volgens mij helemaal niet krijgen wat het denkt te willen krijgen. Als je het publiek geeft wat het wil, wordt toneel statisch, is er geen ontwikkeling.’

WAT
Deze Pinokkio is geen sprookje voor kinderen, maar een subversief verhaal over een opstandige rebel die graag tegen de weldenkende wereld aanschopt en daarbij de leugen niet schuwt. Met zijn charisma weet hij iedereen nog te overtuigen ook. Pinokkio neemt je mee naar Pleasure Island, waar je stoutste dromen werkelijkheid worden en leugens beter smaken dan de harde realiteit.

De recensenten waren razend enthousiast en lieten de sterren regenen. En dat La Compagnie du Tire-Laine er met haar meeslepende mix van klezmer, jazz, tango en Franse muziek een feestje van maakte, daarover waren ze het óók roerend eens. Een voorstelling van muziektheatergezelschap de Veenfabriek en het Franse muziekensemble La Compagnie du Tire-Laine, met Phi Nguyen in de titelrol.

WIE
Paroolrecensent Sander Janssens noemt hem ‘een van de spannendste acteurs van het moment’: Phi Nguyen. Op zijn zesde emigreerde hij met zijn ouders vanuit Vietnam naar Nederland. Na drie jaar in een vluchtelingenkamp in Hongkong en een half jaar in een azc in Apeldoorn, konden ze zich in Arnhem vestigen.

Door het schooltoneel kwam hij op het idee acteur te worden. Eerst deed hij de vooropleiding in Utrecht, vervolgens ging hij naar de Arnhemse toneelschool. Na zijn afstuderen, zat zijn agenda snel vol. Hij speelde bij een groot aantal theatergezelschappen en was ook te zien in tv-programma’s speelfilms. Op een gegeven moment was Nguyen helemaal klaar met het toneel en ging als kok aan de slag. Maar het theater bleef toch trekken. Nguyen is inmiddels een van de vaste acteurs van de Veenfabriek en speelt daarnaast bij o.a. De Toneelmakerij, Het Nationale Theater en in een sketch van Jandino Asporaat.

‘Een keuken is als-ie goed is net zo eerlijk als goed toneel. Je kunt niets neppen. En je moet echt van elkaar op aankunnen.’

Phi Nguyen is genomineerd voor de Arlecchino 2019, de prijs voor beste bijrol, voor zijn rol in Alles van Waarde van de Veenfabriek. Hij is tijdens het festival te zien in Pinokkio (in de titelrol), die door de Nederlandse Toneeljury is geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival.

WAAROM
Nguyen: ‘Een keuken is een hele mooie metafoor voor hoe het leven in elkaar zit. Net zoals spelen. Allemaal verschillende mensen met een eigen taak die toch samen iets voor elkaar willen krijgen. Een keuken is als-ie goed is net zo eerlijk als goed toneel. Je kunt niets neppen. En je moet echt van elkaar op aankunnen. Ik ben net weer begonnen met spelen en ik heb weer zó veel zin. Je kunt alleen maar mensen inspireren als je jezelf kunt inspireren. En dat gaat niet over goed zijn of beter zijn dan anderen, dat gaat erover dat je zelf nog steeds aan het zoeken bent.’ – in Theaterkrant

IN ZIJN EIGEN WOORDEN
‘Het publiek wil volgens mij helemaal niet krijgen wat het denkt te willen krijgen. Als je het publiek geeft wat het wil, wordt toneel statisch, is er geen ontwikkeling. Dan is het enkel entertainment of amusement. Daar is niks mis mee, maar dat brengt geen verandering op gang. Ik wil niet per se moeilijk doen of het publiek zich ongemakkelijk laten voelen, maar ik laat de zoektocht zien die ik ervaar als ik me tot een rol of de maatschappij verhoud. Als ik oplossingen zou weten, zou ik waarschijnlijk geen theater maken. (…) Ik vind het mooi dat je in het theater als toeschouwer op jezelf aangewezen bent om van de voorstelling iets te maken. Het is bijna als sporten. Als je naar de fitnessschool gaat, je hardloopschoenen aandoet maar niet gaat lopen, dan gebeurt er ook niets. Al die stoffen in je hoofd komen pas vrij als je zelf in beweging komt. Hetzelfde geldt als je naar een voorstelling gaat: pas als je zelf in beweging komt, gebeurt er iets.’ – in Het Parool

IN DE WOORDEN VAN DE RECENSENTEN
Pinokkio is een subversieve trip over waarheid, leugens, vrijheid en verantwoordelijkheid. Een prikkelend contrapunt ten opzichte van de moralistische manier waarop het normaal gesproken verteld wordt.’ – Theaterkrant

‘Veenfabriek verpakt met Franse gastmuzikanten uit Lille de post-truth in een zomers en scabreus volksfeestje.’ – de Volkskrant

‘Hoofdzaak is dat Pinokkio een antiheld is, een recalcitrante leugenaar die geweld niet schuwt en een zelfzuchtige hedonist. Terwijl de band Compagnie du Tire-Laine er een feestje van maakt, toont Pinokkio hoe verlangen naar vrijheid kan uitlopen op nihilisme. – NRC

‘Een ijzersterke, ambigue Pinokkio over vrijheidsdrift en populisme.’ – Het Parool

IN DE WOORDEN VAN DE TONEELJURY
‘Een overrompelende theaterervaring: hilarisch, feestelijk en pijnlijk tegelijk. Regisseur Joeri Vos heeft het verhaal met onwaarschijnlijk veel speelsheid (in taal, muziek en vorm) bewerkt. Pinokkio is één grote bende, maar wel een hele fijne. Met Phi Nguyen (als Pinokkio) als ontroerend theaterfenomeen middenin het oog van de storm.’

Sluiten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!