Zilveren Krekels: nominaties voor VSCD-jeugdtheater-prijzen bekend
8 juni 2024
De VSCD-Jeugdtheaterjury heeft de nominaties bekendgemaakt voor de Zilveren Krekels; de prijzen voor meest indrukwekkende productie en prestatie in het jeugdtheater. Het zijn de nominaties voor zowel het seizoen 2019-2020 als 2020-2021 aangezien er vorig jaar, door corona, geen prijzen zijn uitgereikt. Alle Zilveren Krekels maken kans op de Gouden Krekel die op zaterdag 11 september 2021 wordt uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlands Theater.
Meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie
De Zilveren Krekel 2020-2021 in de categorie ‘meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie zijn voor de voorstellingen IK… eh ik (6+) door Het Houten Huis & Nordland Visual Theatre, Zwijnenstal door Theater Sonnevanck & de Nederlandse Reisopera en (…..) Een voorstelling die schijt heeft aan zijn eigen vage titel door Theater Artemis i.s.m. Ruhrtriennale en Künstlerhaus Mousonturm.
De jury over IK… eh ik (6+) door Het Houten Huis & Nordland Visual Theatre: ‘Het lijkt wel een schilderij. De twee fantastische acteurs Martin Franke (die ook voor de dromerige muziek tekent) en zijn alter ego Daan Hamel zijn als een vis in het water en slagen er door hun technisch vakmanschap in om voor onze ogen samen te vloeien tot één personage. IK.. eh ik is een uitgekiende uitwerking van een op het eerste gezicht best ingewikkeld thema voor 6+. Speels en fantasievol tot een surrealistisch geheel gebracht in een perfecte, bijna woordeloze voorstelling.’
De jury over Zwijnenstal (8+) door Theater Sonnevanck & de Nederlandse Reisopera: ‘In deze gelaagde familievoorstelling wordt de thematiek van leiderschap en democratie behendig geserveerd in heerlijke hapjes, ondersteund door virtuoos uitgevoerde muziek. Acteurs en musici nemen ons bij de hand en leiden ons blijmoedig en vastberaden door het, bij vlagen ontroerende, verhaal tot waar er geen weg terug is en de vrolijke revolutie van iedereen is ontaard in de dictatuur van een zelfbenoemde happy few. Zwijnenstal houdt de toeschouwer een spiegel voor. Er is geen ontsnappen mogelijk, we moeten met de billen bloot.’
De jury over (…..) Een voorstelling die schijt heeft aan zijn eigen vage titel (12+) – Theater Artemis i.s.m. Ruhrtriennale en Künstlerhaus Mousonturm: ‘(..…) is behoorlijk vaag, laat zich lastig navertellen, maar is van begin tot het einde raak. Een overrompelende theaterervaring met de ideale acteurs, want in niets stralen ze uit dát ze acteurs zijn. Hun timing in het ontkennen van spel is perfect. Ze vertolken drie pubers op grandioze wijze in een spannende scenografie. (..…) is een voorstelling die even begrijpelijk, als onbegrijpelijk is. Herkenbaarheid oproept maar ook vervreemdend is. En uiteindelijk onder de huid gaat zitten. Jetse Batelaan zoekt opnieuw de grenzen van het theater op en verlegt ze en passant.’
Meest indrukwekkende podiumprestatie
De Zilveren Krekel in de categorie ‘meest indrukwekkende podiumprestatie’ in het jeugdtheater ontvangen de volgende personen: Candela Murillo voor haar spel in Kleur en Klank (2+) van Dadodans, Frieda Barnhard voor haar vertolking van de rol van meisje in Age of Rage (14+) van De Toneelmakerij, Guus van der Steen voor zijn vertolking van Moon in De toverfluit (7+) van De Toneelmakerij & Silbersee en Douwe Hibma voor het decorontwerp van IK… eh ik door Het Houten Huis & Nordland Visual Theatre en zijn bijdrage aan het decorontwerp van Ruimtevlucht door Het Houten Huis & Holland Opera.
De jury over Candela Murillo voor haar spel in de voorstellingen Kleur en Klank (2+) – Dadodans: ‘Als je als tweejarige in de zaal zit bij Candela Murillo heb je het goed getroffen. Haar zachte maar dwingende ogen maken verbinding en laten je niet meer los. In zowel Kleur als in Klank komen dans, muziek en decor mooi samen dankzij Murillo’s souplesse en gevoel voor timing. De dans ontstaat organisch; ze lijkt soms zelfs verrast door haar eigen onverwachte bewegingen. Candela benut de ruimte die ze heeft optimaal en tovert het theater om tot haar eigen magisch universum.’
De jury over Frieda Barnhard voor haar vertolking van de rol van meisje in Age of Rage (14+) van de Toneelmakerij: ‘Op indrukwekkende wijze neemt Frieda Barnhard je mee in de ontwikkeling van een opstandige puber die steeds verder radicaliseert en vervreemdt van haar omgeving. Een omgeving die keihard kan zijn in stereotypering en ‘hokjesdenken’. Haar karakter overtuigt in haar strijdlust, maar laat gaandeweg ook kwetsbaarheid zien. Ze bespeelt en manipuleert de kijker en de andere personages, haast op een gevaarlijke manier. Barnhard is één brok theaterenergie die ons met deze veeleisende vertolking nieuwsgierig doet uitkijken naar het vervolg van haar carrière.’
De jury over Guus van der Steen voor zijn vertolking van Moon in De Toverfluit (7+) van de Toneelmakerij & Silbersee: ‘Guus van der Steen excelleert in de rol van Monastatos die kortweg Moon is geworden. Deze acteur/muzikant/spoken word artist is helemaal op zijn plek. Guus geeft fantastisch gestalte aan een karakter dat een enorme ontwikkeling doormaakt; van een irritant kruiperige slechterik tot de best wel aandoenlijke en zelfs sympathieke held. Van zijn eigenaardigheid maakt hij zijn kracht. Van der Steen kleurt fenomenaal mee met zijn personage, heeft een geweldige timing en humor. En ontroert.’
De jury over Douwe Hibma voor het decorontwerp van IK… eh ik door Het Houten Huis & Nordland Visual Theatre en zijn bijdrage aan het decorontwerp van Ruimtevlucht door Het Houten Huis & Holland Opera. ‘Bij twee totaal verschillende voorstellingen viel bij de VSCD-Jeugdtheaterjury het decorontwerp op door de eigenzinnigheid en kracht die eruit sprak. De decorontwerper bleek een vindingrijke creatieveling Douwe Hibma. Hibma vermijdt met zijn vormgeving platgetreden paden. Geen metallic, Star Wars-achtige uitstraling , maar een ruimteschip als een ark van Noach, is te zien in Ruimtevlucht. Bij IK…eh Ik draagt Hibma’s hele decor onnavolgbaar bij aan het gevoel van verwarring en onmacht dat het hoofdpersonage ervaart. Een decor als een tollend surrealistisch schilderij waar je met open mond naar blijft kijken.’